رژیم صهیونیستی چگونه از قحطی به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌کند؟

12:54 - 05 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۰۰۳۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رژیم صهیونیستی چگونه از قحطی به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌کند؟
رژیم صهیونیستی با جلوگیری عمدی از ورود اقلام ضروری و مواد غذایی به نوار غزه، موجب ایجاد قحطی شده و از آن به عنوان سلاحی علیه ساکنان غزه استفاده می‌کند.

خبرگزاری میزان - گزارش کمیته بررسی قحطی و طبقه‌بندی امنیت غذایی (IPC) نشان می‌دهد که به دلیل فقدان اقلام اساسی زندگی، تعیین آستانه قحطی در نوار اقدامی کاملا ضروری است.

گزارش این کمیته بین‌المللی، وجود گرسنگی شدید را در نوار غزه رد نمی‌کند؛ هسته استدلال کمیته بررسی قحطی این است که اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری قطعی وجود ندارد که وضعیت در نوار غزه به قحطی تبدیل شده است؛ بنابراین این کمیته از همه طرف‌ها می‌خواهد که اجازه انجام بررسی‌های میدانی در شمال غزه را بدهند تا داده‌های موثق‌تری در مورد وضعیت مصرف غذا، تغذیه و مرگ و میر در آنجا جمع‌آوری شود.

این کمیته اعلام کرد: تایید طبقه‌بندی قحطی به هیچ وجه این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که بدون شک رنج شدید انسانی در حال حاضر در نوار غزه ادامه دارد و به هیچ وجه ضرورت فوری بشردوستانه برای رسیدگی به این رنج غیرنظامیان و امکان دسترسی کامل، ایمن، بدون مانع و پایدار بشردوستانه به داخل و سراسر نوار غزه، از جمله از طریق توقف خصومت‌ها را تغییر نمی‌دهد.

اگرچه این کمیته نتوانست به‌طور قطعی تعیین کند که آیا قحطی در نوار غزه رخ داده است یا اینکه آیا ۲.۳ میلیون نفر در آنجا در معرض خطر جدی قحطی هستند، توانست طبقه‎بندی بحران گرسنگی جاری را به عنوان یک بحران انسانی اضطراری تایید کند.

بیانیه ۷۰ سازمان حقوق بشری درباره قحطی در غزه

در ماه می، ۷۰ سازمان حقوق بشر در بیانیه‌ای مشترک خواستار اعلام رسمی قحطی در غزه با توجه به گسترش سریع کمبود مواد غذایی و نرخ فزاینده بالای سوء‌تغذیه حاد در میان همه گروه‌ها، به‌ویژه کودکان شدند.

قحطی یک اصطلاح فنی است که به جمعیتی اطلاق می‌شود که به دلیل عدم دسترسی به غذا با سوءتغذیه گسترده و مرگ و میر ناشی از گرسنگی مواجه هستند؛ به گفته سازمان ملل، قحطی زمانی رخ می‌دهد که در یک منطقه جغرافیایی خاص، اعم از یک شهر، روستا یا کشور، سه شرط وجود داشته باشد: دستکم ۲۰ درصد از جمعیت در آن منطقه خاص با سطوح شدید گرسنگی مواجه هستند، ۳۰ درصد از کودکانی که در همان مکان هستند درگیر سوءتغذیه شده‌اند و میزان مرگ و میر از میانگین دو برابر شده و از دو مرگ در هر ۱۰ هزار نفر در روز برای بزرگسالان و ۴ مرگ در هر ۱۰ هزار نفر در روز برای کودکان فراتر رفته است.

اصرار رژیم صهیونیستی بر اعمال قحطی در غزه

به دلیل اصرار رژیم صهیونیستی بر ارتکاب جنایت گرسنگی دادن و استفاده از آن به عنوان سلاح جنگی علیه مردم فلسطین در نوار غزه، ناامنی غذایی در سراسر نوار غزه در حال افزایش است؛ این امر شامل جلوگیری و محدود کردن کمک‌های بشردوستانه، بستن گذرگاه‌ها و تحمیل محاصره شدید بر مردم می‌شود و بخشی از جنایت بزرگ‌تر رژیم صهیونیستی یعنی نسل‌کشی در آنجاست.

  • بیشتر بخوانید:
  • استفاده اشغالگران از فلسطینیان به عنوان سپر انسانی
  • سونوشت نامعلوم هزاران کودک فلسطینی در غزه

در مجموع ۴۹ مورد مرگ کودکان در نوار غزه به گرسنگی و ناامنی غذایی نسبت داده شده است و ۳ هزار و ۵۰۰ کودک دیگر نیز در معرض خطر مرگ ناشی از سوءتغذیه، واکسیناسیون ناکافی و کمبود مکمل‌های غذایی قرار دارند.

درخواست دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور حکم بازداشت مقام‌های صهیونیست

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی براساس اتهام استفاده از گرسنگی به‌عنوان یک روش جنگی، از جمله مانع‌تراشی عمدی در تدارکات امدادی، درخواستی را برای صدور حکم بازداشت نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به اتاق مقدماتی این دیوان ارائه کرد.  

علاوه بر این، آن‌ها از آغاز جنگ غزه به ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در نوار غزه متهم شده‌اند.

شبکه سیستم‌های هشدار زودهنگام قحطی آمریکا (FEWS NET) اعلام کرد که شمال غزه دستکم از ماه آوریل با «شواهد معقول» دچار قحطی (درجه ۵) بوده است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (OCHA) هشدار داد که بسیاری از خانواده‌ها در نوار غزه تنها یک وعده غذایی در روز می‌خورند، در حالی که برخی از آن‌ها تنها یک وعده غذایی در هر دو یا سه روز می‌خورند و بیشتر به آن متکی هستند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، محدودیت‌های دسترسی همچنان به شدت ارسال کمک‌ها و خدمات بشردوستانه ضروری را در سراسر نوار غزه تضعیف می‌کند و مقام‌های صهیونیست بیش از ۶۰ درصد از مأموریت‌های سازمان‌دهی شده بشردوستانه بین‌المللی را در شمال نوار غزه ممانعت کرده‌ یا مانع آن شده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *