معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پزشکی قانونی: ۳۶۰ هزار متر مربع فضای فیزیکی در سازمان نیاز است

14:19 - 04 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۸۶۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پزشکی قانونی: ۳۶۰ هزار متر مربع فضای فیزیکی در سازمان نیاز است
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پزشکی قانونی با اشاره به نیاز پزشکی قانونی به فضای فیزیکی گفت: پزشکی قانونی در حال حاضر ۲۲۵ هزار متر مربع فضای تملیکی در اختیار دارد، در حالیکه بر اساس بررسی کمیته فنی، پزشکی قانونی نیاز به ۳۶۰ هزار متر مربع دارد.

خبرگزاری میزان - رضا حاج منوچهری معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پزشکی قانونی در مراسم افتتاح اداره پزشکی قانونی شهرستان ساوه استان مرکزی گفت: متأسفانه پزشکی قانونی از نظر فضای فیزیکی شرایط چندان مطلوبی ندارد و از آنجا که وجود فضای فیزیکی استاندارد یکی از ابزار‌های مهم تکریم ارباب رجوع و خدمت رسانی مطلوب به مردم است باید برای اصلاح و رفع مشکل فضای فیزیکی این سازمان اقدامات جدی صورت گیرد.

وی با اشاره به فعالیت ۴۵۲ مرکز پزشکی قانونی در کشور، افزود: از ۴۵۲ مرکز فعال پزشکی قانونی در کشور تنها ۵۶ درصد تملیکی هستند و مابقی به صورت استیجاری، امانی و یا ارائه خدمت در مطب‌ها است که این شرایط به هیچ وجه مطلوب نیست.

حاج منوچهری با تأکید بر تلاش و پیگیری سازمان برای ساخت مراکز جدید پزشکی قانونی و رفع مشکلات موجود در این زمینه از افتتاح ۱۰ پروژه عمرانی در هفته قوه قضاییه خبر داد و تصریح کرد: در این هفته پروژه‌هایی در استان‌های البرز، خراسان رضوی، سمنان، کرمان، گلستان، مازندران، مرکزی، همدان، اصفهان و یزد افتتاح خواهند شد که پروژه اصفهان یکی از مهم‌ترین‌ها و پروژه یزد، خیرساز است.

معاون سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به نیاز‌های سازمان در بحث استاندارد سازی فضای فیزیکی، افزود: در کمیته فنی سازمان ساخت ۸۵ پروژه برای رسیدن به شرایط استاندارد مصوب شده و با توجه به اینکه عمده فقر فضای فیزیکی در ۵ استان بزرگ کشور وجود دارد، ۱۱ تعداد از پروژه‌های مصوب تنها برای استان خراسان رضوی در نظر گرفته شده است.

به گفته وی پس از استان خراسان رضوی، استان‌های اصفهان، فارس، تهران و آذربایجان شرقی که همگی از استان‌های مهم و قطب پزشکی قانونی هستند بیشترین مشکل را در کمبود فضای فیزیکی دارند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان همچنین در خصوص افتتاح پروژه ساوه نیز با ابراز خرسندی از ساخت این پروژه و قدردانی از دست اندرکاران احداث آن اظهار داشت: بر اساس ارزیابی کمیته فنی سازمان، استان مرکزی از نظر فضای فیزیکی شرایط نسبتا مطلوبی دارد و تنها به ساخت دو مرکز در شهرستان‌های زرندیه و شازند نیازمند است.

وی تأکید کرد: سازمان پزشکی قانونی کشور این آمادگی را دارد که در صورت اختصاص زمین مناسب، از محل اعتبارات ملی نسبت به ساخت این دو مرکز در استان مرکزی اقدام کند تا مردم این شهرستان‌ها نیز به خدمت پزشکی قانونی دسترسی بهتر و سهل تری داشته باشند.

کار در پزشکی قانونی نوعی مجاهدت است

حاج منوچهری به آماری از خدمات ارائه شده در پزشکی قانونی طی سال گذشته اشاره و تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲، دو میلیون و ۱۵۰ هزار پرونده در مراکز پزشکی قانونی رسیدگی شد که ۸۷ درصد آن مربوط به حوزه معاینات بالینی و مابقی در حوزه‌های کمیسیون، آزمایشگاه و تشریح بودند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به سختی کار در پزشکی قانونی گفت: کار در پزشکی قانونی به دلیل کمبود نیروی انسانی، کمبود فضای فیزیکی و شرایط نامناسب پرداختی‌ها نوعی مجاهدت محسوب می‌شود ضمن آنکه این سازمان هیچ مراجعه کننده خوشحالی ندارد و اگر امیدواری به مسائل معنوی و اخروی به دلیل خدمت صادقانه به خلق خدا نیز نباشد، توجهی برای ماندن در این سازمان وجود نخواهد داشت.

معاون سازمان پزشکی قانونی در پایان با تأکید بر اینکه ارائه خدمت صادقانه و بی منت به مردم یکی از اولویت‌های سازمان است، گفت: خدمت به مردم و ارباب رجوع قطعا مورد رضایت و خشنودی خداوند متعال است و از آنجا که مراجعین مجموعه دستگاه قضایی و به ویژه پزشکی قانونی افراد متألم و آسیب دیده هستند، خدمت به آنان نزد خداوند متعال اجر و پاداش مضاعف به همراه خواهد داشت

انتها پیام/


برچسب ها: پزشکی قانونی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *