چشم‌انداز انتخابات فرانسه؛ سناریوهای محتمل درباره آینده سیاسی مکرون چیست؟

14:45 - 04 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۸۵۶
چشم‌انداز انتخابات فرانسه؛ سناریوهای محتمل درباره آینده سیاسی مکرون چیست؟
فضای سیاسی فرانسه در آستانه برگزاری انتخابات، با قدرت گرفتن راست افراطی، چشم‌انداز مبهمی به خود گرفته است.

خبرگزاری میزان - امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، ممکن است به یک نخست‌وزیر و یک دولت از حزبی متفاوت در سیستمی که به «هم‌زیستی» شناخته می‌شود، ختم شود.

روند تشکیل دولت جدید در فرانسه چگونه است؟ اگر اکثریت وجود نداشته نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟ اختیارات رئیس‌جمهور و مجلس ملی فرانسه چگونه مقایسه می‌شود؟

پیروزی خیره‌کننده حزب راست افراطی «اجتماع ملی» فرانسه در انتخابات اتحادیه اروپا، فرانسه را متحیر و مکرون، انتخابات زودهنگام را اعلام کرد.

در یک روند دو مرحله‌ای، فرانسه برای انتخاب مجلس ملی جدید، به پای صندوق‌های رای می‌رود.

با سیستم حکومتی نیمه‌ریاستی و ترکیبی منحصربه‌فرد خود، پتانسیل کسب نشدن نتیجه روشن، مجموعه‌ای از نتایج فرضی را به همراه دارد که می‌تواند فرانسه و اروپا را در لحظه بحرانی بی‎ثباتی جهانی در بلاتکلیفی فرو برد.

سیستم انتخابات فرانسه چگونه کار می‌کند؟

مجلس ملی فرانسه ۵۷۷ کرسی دارد؛ نقش نماینده مجلس پیشنهاد، اصلاح و رای دادن به قوانین است.

در دور اول انتخابات، رای‌دهندگان فرانسوی یکی از نامزد‌های شرکت‎کننده در حوزه انتخابیه خود را انتخاب خواهند کرد.

اگر نامزدی موفق به کسب اکثریت مطلق آرا (بیش از ۵۰ درصد آرا با حداقل ۲۵ درصد رای‌دهندگان ثبت‌نام شده) شود، به‌طور خودکار برنده می‌شود.

در پایان دور اول، اگر هیچ نامزدی اکثریت مطلق را به دست نیاورد، دور دوم انتخابات برگزار می‌شود؛ هر نامزدی که بیش از ۱۲.۵ درصد آرا را به دست آورده باشد می‌تواند به دور دوم راه یابد.

نامزدی که بیشترین آرا را در دور دوم کسب کند، یک کرسی در مجلس ملی را به دست می‌آورد.

سیستم حکومتی فرانسه چگونه کار می‌کند؟

فرانسه دارای سیستم منحصر به فردی از حکومت است که به عنوان یک رژیم ترکیبی با رئیس‌جمهور و همچنین پارلمان قدرتمند توصیف می‌شود.

برخلاف بسیاری از کشور‌های دیگر با سیستم پارلمانی (انگلیس یا کانادا)، رئیس دولت مستقیما از سوی مردم انتخاب می‌شود و به رئیس دولت مشروعیت می‌دهد.

قانون اساسی جدید فرانسه به رئیس‌جمهور اختیارات خاصی مانند انحلال پارلمان یا دعوت به همه‌پرسی اعطا کرد.

نتایج احتمالی انتخابات مجلس چیست؟

 احتمال نخست این است که حزب مکرون اکثریت مطلق را به دست آورد؛ در انتخابات پارلمانی، هدف هر حزبی دستیابی به حداقل ۲۸۹ کرسی برای داشتن اکثریت مطلق در مجلس ملی و در نتیجه قادر بودن به اجرای برنامه خود بدون نیاز به مذاکره با احزاب دیگر است.

اگر حزب لیبرال رنسانس امانوئل مکرون پیروز شود، رئیس‎جمهور می‌تواند بار دیگر گابریل آتال را به عنوان نخست‌وزیر خود معرفی کند.

 نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این امر بسیار بعید است، زیرا جناح مکرون در حال حاضر پس از ائتلاف گسترده چپ و حزب مارین لوپن قرار دارد.

احتمال دوم؛ حزب مکرون اکثریت نسبی را به دست آورد

اگر یک حزب، اکثریت نسبی را به دست آورد -یعنی بزرگ‎ترین حزب، اما بدون اکثریت مطلق - آن‌ها نمی‌توانند به تنهایی حکومت کنند و برای تصویب قوانین خاصی نیاز به ائتلاف دارند؛ این امر در مورد حزب مکرون بود که ۲۳۰ کرسی در پارلمان منحل شده داشت.

احتمال سوم؛ حزب دیگری اکثریت نسبی را به دست آورد، اما نمی‌تواند متحدان خود را تضمین کند؛ اگر هیچ حزبی اکثریت را به دست نیاورد و ائتلاف حاکم تشکیل نشود، این امر می‌تواند به بن‌بست در دولت منجر شود.

این امر فرانسه را در قلمروی ناشناخته فرو می‌برد، زیرا این وضعیت هرگز رخ نداده است.

احتمال چهارم؛ حزب دیگری اکثریت مطلق را به دست می‌آورد

اگر حزب دیگری اکثریت مطلق را به دست آورد؛ چه حزب راست افراطی یا ائتلاف جبهه مردمی جدید جناح چپ، در آن صورت رئیس‎جمهور باید یک نخست‌وزیر را از میان ائتلاف پیروز انتخاب کند.

 نخست‌وزیر سپس وزرای خود را انتخاب خواهد کرد؛ در سیاست فرانسه، این امر به «هم‌زیستی» معروف است.

پیشتازی راست افراطی فرانسه در نظرسنجی‌ها

براساس یک نظرسنجی که به‌تازگی منتشر شد، حزب راست افراطی اجتماع ملی فرانسه (RN) و متحدانش با ۳۵.۵ درصد آرا پیشتاز دور اول انتخابات پارلمانی این کشور هستند.

نظرسنجی موسسه ایپسوس که برای روزنامه فرانسوی لاپاریزین و رادیو فرانسه انجام شد، ائتلاف جبهه مردمی جدید (NPF) جناح چپ را با ۲۹.۵ درصد آرا در رتبه دوم نشان داد، ائتلاف میانه‌رو مکرون با کسب ۱۹.۵ درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *