بن‌بست در مذاکرات آتش‎بس غزه؛ رژیم صهیونیستی مانع اصلی توافق

9:57 - 04 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۷۴۸
بن‌بست در مذاکرات آتش‎بس غزه؛ رژیم صهیونیستی مانع اصلی توافق
رژیم صهیونیستی در حالی که درباره آتش‌بس توپ را به زمین حماس می‌اندازد، مانع اصلی توقف جنگ در غزه است.

خبرگزاری میزان - بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، مدعی شد که مرحله کنونی نبرد علیه حماس در غزه در حال پایان است.

این ادعا تهدیدی برای تشدید تنش میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان در زمانی است که به نظر می‌رسد درگیری محتمل است.

 نتانیاهو همچنین نشان داده که پایانی برای جنگ در غزه متصور نیست؛ او در یک مصاحبه تلویزیونی گفت در حالی که ارتش رژیم صهیونیستی به تکمیل عملیات زمینی فعلی خود در رفح نزدیک است، این به معنای پایان جنگ نیست.

مانع‌تراشی رژیم صهیونیستی در مسیر مذاکرات آتش‌بس

یک مقام ارشد صهیونیست گفت که مذاکرات درباره توافق آتش‌‎بس به بن بست رسیده است و این رژیم تمایلی به حمایت از آتش‌بس دائمی و خروج نیرو‌های خود از غزه ندارد.

این مقام صهیونیست به کانال ۱۲ عبری گفت: میانجی‌ها نمی‌توانند این ایده را به حماس منتقل کنند که هیچ توافقی بهتر از آنچه اسرائیل پیشنهاد کرده است، وجود نخواهد داشت.

اتهام‌زنی علیه حماس درباره آتش‌بس

در حالی که رژیم صهیونیستی عامل اصلی ادامه جنگ و توقف مذاکرات به شمار می‌رود، اما مقامات این رژیم و آمریکا مدعی هستند که حماس عامل توقف مذاکرات است و توپ را در زمین حماس می‌اندازند.

از سوی دیگر جنبش مقاومت اسلامی حماس در پاسخ به ادعا‌های نتانیاهو تاکید کرد: صحبت‌های نتانیاهو در مورد توافقی جزئی که پس از آن جنگ از سر گرفته می‌شود، رد پیشنهاد بایدن را تایید می‌کند، برخلاف آنچه دولت آمریکا ارائه کرده بود.

در بیانیه حماس آمده است: اصرار ما بر اینکه هر توافقی شامل آتش‌بس دائمی و عقب‌نشینی کامل باشد، برای مسدود کردن مسیر نتانیاهو ضروری بود.

پایگاه العربی نوشت: با وجود این لفاظی‌ها، اسرائیل پیشنهاد آتش‌بس اعلام شده از سوی بایدن را نپذیرفت و بنیامین نتانیاهو، به صراحت اعلام کرد که از آتش‌بس دائمی حمایت نمی‌کند.

به نظر می‌رسد که درخواست رژیم صهیونیستی از حماس این است که در ازای آتش‌بس موقت، همه افراد بازداشت شده را در حال حاضر آزاد کند، در حالی که پیشنهاد بایدن شامل آزادی مرحله‌ای این افراد می‌شد که به آتش‌بس‌های موقت و در نهایت به آتش‌بس دائمی منجر می‌شود.

با این حال، حتی این توافق، صلح را تضمین نمی‌کند، زیرا رژیم صهیونیستی می‌تواند به‌طور یکجانبه به هرگونه آتش‌بس موقت در مرحله نخست این طرح پایان دهد.

حماس تاکید کرده تنها از توافقی که شامل آتش‌بس دائمی باشد حمایت می‌کند و یک هفته پیش از طرح بایدن، توافق مصر و قطر را پذیرفت؛ رژیم صهیونیستی این طرح را رد کرد و به حمله وحشیانه خود به رفح ادامه داد.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس پیش از این گفت: حماس آماده مشارکت با هر پیشنهاد یا ابتکاری است که پایه‌های موضع مقاومت فلسطین را در مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه تضمین کند.

وی همچنین تاکید کرد که حماس پایان دادن به جنگ جنایتکارانه علیه مردم خود را در اولویت قرار داده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *