مذاکرات آتش‎‌بس غزه؛ بلینکن چگونه حقیقت را وارونه می‌کند؟

9:38 - 30 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۷۶۲
مذاکرات آتش‎‌بس غزه؛ بلینکن چگونه حقیقت را وارونه می‌کند؟
رژیم صهیونیستی مانع اصلی آتش‌بس در نوار غزه است و با وجود این وزیر خارجه آمریکا با وارونه کردن حقیقت، توپ را به زمین حماس می‌اندازد.

خبرگزاری میزان - برای اینکه دیپلمات‌های خاورمیانه بر سر هر چیزی به توافق برسند، کار زیادی لازم است؛ با این حال رفتار آمریکا در این زمینه در ۸ ماه گذشته جنگ غزه، اجماع کمی ایجاد کرده است.

 آنتونی بلینکن قابل اعتماد نیست

اختیارات وزیر خارجه آمریکا در تغییر واقعیت، حتی خوش‌بین‌ها را به واکنش واداشته است؛ این شکایتی است که از دوحه تا عمان، قاهره، تل آویو و آنکارا طنین‌انداز است.

آنتونی بلینکن در حال حاضر درگیر چیزی است که یکی از پیشینیانش، جیمز بیکر، آن را «دیپلماسی گربه مرده» نامید؛ آرون دیوید میلر، شاگرد بیکر، در ایکس نوشت: هدف دستیابی به یک توافق نیست، بلکه اطمینان از شکست آن است.

بدون شک، حماس به پذیرش این توافق نزدیک‌تر از رژیم صهیونیستی است و شواهد این امر در حال افزایش است؛ حماس توافقنامه آتش‌بسی را که از سوی مصر و قطر ارائه شده بود، زیر نظر ویلیام برنز، رئیس سیا، امضا کرد که می‌توانست توقف دائمی جنگ را تضمین کند.

زمانی که رژیم صهیونیستی و آمریکا از این طرح دور شدند، حماس از اصول اعلام شده در سخنرانی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، که در آن از رژیم صهیونیستی خواسته بود «آتش‌بس کامل» را بپذیرد، استقبال کرد.

حماس همین واکنش را به قطعنامه سازمان ملل که از سوی آمریکا حمایت می‌شد، داشت.

رژیم صهیونیستی مانع اصلی آتش‌بس در غزه

به گزارش میدل ایست آی، اصول این طرح روشن است؛ آتش‌بس دائمی باید پس از تبادل اولیه افراد بازداشت شده برقرار شود، خروج کامل نیرو‌های نظامی صهیونیست صورت گیرد، مردم غزه آزاد باشند تا به خانه‌های خود بازگردند، هیچ تغییری در قلمرو یا جمعیت غزه ایجاد نشود و مردم آن در کنار تلاش‌های بازسازی، به کمک‌های بشردوستانه دسترسی کامل داشته باشند.

رژیم صهیونیستی با تک‌تک این اصول مخالف است؛ این رژیم همواره گفته که هیچ آتش‌بسی نباید مانع دستیابی به اهداف جنگی آن شود، این رژیم به مسدود کردن کمک‌ها از طریق گذرگاه‌های مرزی زمینی خود ادامه می‌دهد و قصدی برای رفع محاصره، به‌ویژه پس از پایان جنگ، ندارد.

مهم‌تر از آن، در صورت شکست مذاکرات بین مرحله اول و دوم تبادل افراد بازداشت شده، رژیم صهیونیستی هیچ تعهدی به پایبندی به آتش‌بس نداده است.

دروغ‌پردازی بلینکن درباره مانع اصلی آتش‌بس

موضوع اصلی این است؛ از زمان نخستین مبادله افراد بازداشت شده در نوامبر گذشته (آذرماه ۱۴۰۲)، تنها یک موضوع اساسی وجود داشته که مانع از توافق آتش‌بس می‌شود؛ رژیم صهیونیستی هنوز هیچ پاسخ رسمی به سخنرانی بایدن یا قطعنامه سازمان ملل نداده است.

 بلینکن تمام صحبت‌هایش را انجام می‌دهد و باید دید که چرا وی، در آخرین سفر خود به منطقه، تمام تقصیر‌ها را بر گردن حماس انداخت و مدعی شد که این گروه هنوز توافق را نپذیرفته است.

مذاکرات به دلیل امتناع رژیم صهیونیستی از پذیرش تعهد اولیه به آتش‌بس دائمی معلق مانده و این بلینکن است که باید به این رژیم اعمال فشار کند.

این وضعیت به نفع آمریکا نیست؛ نتانیاهو در نتیجه‌گیری خود درباره آمریکا منطقی است که بایدن در برابر رژیم صهیونیستی ضعیف است و هر ماه ضعیف‌تر می‌شود.

با این حال، بلینکن مدعی است: اسرائیل این پیشنهاد را همان‎طور که بود پذیرفت؛ ادعایی که در مقابل اظهارات علنی و مکرر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، که توافق را مورد تردید قرار می‌دهد، علاوه بر اظهارات اخیر تزاچی هانگبی، مشاور امنیت داخلی این رژیم، مطرح می‌شود و نادرست است.

بلینکن که در تلاشی گستاخانه برای وارونه کردن حقیقت از خود پیشی گرفت، مدعی شد: حماس می‌توانست با یک کلمه، پاسخ مثبت به طرح آتش‌بس دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *