سفر بلینکن به دوحه؛ آمریکا مدعی تهیه طرح برای اداره غزه شد

17:36 - 23 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۷۹۴
سفر بلینکن به دوحه؛ آمریکا مدعی تهیه طرح برای اداره غزه شد
وزیران خارجه آمریکا و قطر در کنفرانس خبری مشترک خود جزئیات جدیدی را از طرح آتش‌بس غزه ارائه کردند.

خبرگزاری میزان - آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در ادامه سفر منطقه‌ای خود، وارد قطر شد.

بلینکن در قطر با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه این کشور، دیدار کرده و پس از این دیدار، دو طرف در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک حاضر شدند.

وزیر خارجه قطر گفت: درباره پاسخی که از حماس و دیگر جناح‌ها در مورد پیشنهاد توافق دریافت شد بحث کردیم، ما در قطر متعهد هستیم که شکاف را پر و طرف‌ها را برای پایان دادن به جنگ دور هم جمع کنیم.

وی با بیان اینکه «به همه پیام می‌دهیم هر روزی را که از دست می‌دهیم تلفات جانی و مردم بی‌گناه بیشتری جان خود را از دست می‎دهند»، یادآور شد: از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه استقبال و حمایت می‌کنیم.

بن عبدالرحمان آل ثانی تاکید کرد: ما با شرکای خود متعهد به پر کردن شکاف و تلاش برای حل اختلاف‌ها به عنوان بهترین راه برای پایان دادن به جنگ هستیم و روی نقش آمریکا و همه شرکا برای اعمال فشار بر طرف‌ها به منظور توقف جنگ در غزه حساب می‌کنیم.

این مقام ارشد قطری بیان کرد: کشورهای منطقه پذیرای طرح صلح مبتنی بر ابتکار عربی هستند که به راه حل دو دولتی منجر شود؛ راه حل دائمی، راه حل عادلانه تشکیل کشور فلسطین با پایتختی قدس است.

وزیر خارجه آمریکا نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه قطر همیشه در دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه شریک بوده است، گفت: در تلاش هستیم تا مسیری را با هدف پایان دادن به این جنگ و سپس بازسازی غزه فراهم کنیم.

بلینکن مدعی شد: می‌توانیم روی برخی از تغییرهای پیشنهادی حماس کار کنیم، در حالی که برخی دیگر قابل پذیرش نیستند؛ حماس تغییرهای زیادی را برای این پیشنهاد ارائه کرد و ما درباره آنها بحث کردیم.

وی با تاکید بر اینکه واشنگتن به همکاری با شرکای خود در قطر و مصر برای دستیابی به توافق درباره طرح جدید ادامه خواهد داد، یادآور شد: در هفته‌های آینده ایده‌هایی برای نحوه اداره غزه پس از پایان جنگ ارائه خواهیم کرد.

بلینکن با مطرح کردن این ادعا که به حماس اجازه داده نمی‌شود درباره سرنوشت و آینده این منطقه تصمیم بگیرد، گفت: حماس می‌خواهد تغییرهای زیادی ایجاد کند که برخی از آنها قابل قبول و برخی غیرقابل قبول هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *