رئیس کل دادگستری اصفهان: دستگاه قضایی در دوره تحول در امتداد راه شهیدان بهشتی و رئیسی (ره) طی مسیر می‌کند

12:55 - 03 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۶۰۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری اصفهان: دستگاه قضایی در دوره تحول در امتداد راه شهیدان بهشتی و رئیسی (ره) طی مسیر می‌کند
رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: دستگاه قضایی در دوران تحول و تعالی با ریاست حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای، راه نورانی شهید بهشتی (ره) و شهید رئیسی (ره) را با همان قدرت و صلابت ادامه می‌دهد.

خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین اسداله جعفری در سخنانی، ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، به ویژه آیت‌الله شهید دکتر بهشتی (ره) و یاران شهیدش و همچنین شهدای خدمت و در راس آن‌ها رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی، گفت: آیت‌الله شهید بهشتی (ره) به عنوان معمار دستگاه قضایی پس از انقلاب، با اندیشه‌های بلند و نورانی خود، منشا خدمات و برکات ارزنده‌ای برای انقلاب به‌شمار می‌آید.

وی افزود: رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی نیز در دوران نزدیک به چهل ساله خود در دستگاه قضایی کشور، با تلاش فراوان و عمل خالصانه به این دستگاه و نظام خدمت کرد و در زمان ریاست این شهید در قوه قضاییه نیز تحولات و اقدامات موثری در جهت ارتقاء سطح خدمت به مردم، صورت پذیرفت.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی در دوران تحول و تعالی با ریاست حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای، راه نورانی شهید بهشتی (ره) و شهید رئیسی (ره) را با همان قدرت و صلابت ادامه می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به برخی عملکرد‌ها و آمار‌های دستگاه قضایی استان افزود: با توجه به میزان وارده و مختومه سازی پرونده، کارکنان دادگستری استان و سازمان‌های تابعه قوه قضاییه در استان اصفهان دارای بالاترین عملکرد و تلاش در سطح کشور هستند و باید از کارکنان قضایی و اداری دادگستری استان، کارکنان شورای حل اختلاف، سازمان بازرسی، اداره تعزیرات، اداره ثبت سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، سازمان زندان‌ها و پزشکی قانونی به خاطر کار جهادی آنان تقدیر و تشکر کرد.

رئیس کل دادگستری اصفهان، افزایش ورودی پرونده به دستگاه قضایی و نامتناسب بودن امکانات، فضای اداری و نیروی انسانی با حجم پرونده‌ها را دلیل اطاله دادرسی عنوان و اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ آمار ورودی پرونده به دستگاه قضایی استان ۱ میلیون و ۹۷ هزار و ۹۷۱ فقره پرونده بوده و آمار پرونده‌های مختومه در همین بازه زمانی یک میلیون و ۷۸ هزار و ۶۳۵ پرونده است که با توجه به تعداد نیرو‌ها و امکانات محدود مجموعه قضایی استان این آمار رسیدگی بیانگر کار جهادی و زحمات همکاران ما در دادگستری استان است.

حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین جعفری درباره آمار ورودی پرونده به شورای حل اختلاف استان، نیز گفت: در سال ۱۴۰۲ آمار ورودی پرونده به شورای حل اختلاف استان اصفهان حدود ۳۱۲ هزار پرونده و آمار پرونده‌های مختومه در این حوزه ۳۰۷ هزار فقره پرونده بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از حدود ۱۹۳ هزار پرونده وارده به شورای حل اختلاف که قابلیت صلح و سازش داشته‌اند حدود ۶۹ هزار پرونده منجر به صلح و سازش شد و این آمار با افزایش ۳ درصدی نسبت به سال گذشته به ۳۲ درصد رسید که با میانگین کشوری ۸ درصد فاصله دارد و با توجه به روحیه نوع‌دوستی و سبقه فرهنگی و مذهبی مردم این استان، آمار صلح و سازش باید افزایش بیشتری داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین جعفری درباره دیگر اقدامات دستگاه قضایی استان در راستای کاهش اطاله دادرسی اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات موثری که در مسیر کاهش اطاله دادرسی در دادگستری استان انجام پذیرفت، تخصیص ۲۶ شعبه رسیدگی و اجرای احکام جدید در سال گذشته و ۲۰ شعبه در سال جاری و همچنین جذب ۷۹ قاضی و ۶۲۳ کارمند جدید به دادگستری استان در سال ۱۴۰۲ بوده که نقش موثری در کاهش اطاله دادرسی دارد.

رئیس کل دادگستری اصفهان: دستگاه قضایی در دوره تحول در امتداد راه شهیدان بهشتی و رئیسی (ره) طی مسیر می‌کند

رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان در ادامه به تبیین بخشی از اقدامات صورت گرفته با پیگیری‌های این شورا پرداخت و تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با پیگیری‌های دستگاه قضایی، رفع تصرف از میزان ۷۱۶ هکتار از اراضی ملی و ۵۸ هکتار از اراضی واقع در حریم و بستر رودخانه‌ی زاینده رود انجام شد.

وی افزود: با پیگیری‌های مستمر به منظور اجرای قانون حد نگار در اراضی استان، این قانون در ۹۹.۵ درصد از اراضی ملی و ۲۷۹هزار و ۳۵۳ هکتار، معادل ۶۵ درصد از اراضی کشاورزی و زراعی استان اجرا شده است و پیگیری‌ها تا اجرای کامل این قانون در تمامی اراضی استان ادامه خواهد داشت.

رئیس کل دادگستری اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود، خاطرنشان کرد: با تجمیع سوابق از پرونده‌های مختلف واحد‌های تولیدی در ستاد اقتصاد مقاومتی استان موضوعات حقوقی و قضایی این واحد‌ها توسط یک کارگروه در دبیرخانه ستاد مورد پیگیری قرار می‌گیرد و به منظور حمایت از تولیدکنندگان به دنبال جلوگیری از تعطیلی واحد‌های تولیدی و خطوط تولید هستیم.

حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین جعفری بیان کرد: در همین راستا از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ضمن بازدید از حدود ۴۵۰ واحد تولیدی در سطح استان، جلوگیری از تعطیلی ۴۸ واحد تولیدی به عمل آمد که منجر به حفظ ۱۰ هزار و ۶۸۵ فرصت شغلی شد.

وی همچنین از کمک دستگاه قضایی استان در جهت احیای ۴۳ واحد تولیدی و تثبیت ۹۱۰ فرصت شغلی خبر داد.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان در خصوص کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها تصریح کرد: استفاده از نهاد‌های ارفاقی همچون: صدور احکام جایگزین حبس، استفاده از پابند الکترونیکی، صدور آرای باز، استفاده از مرخصی پایان حبس و بهره‌مندی از کمک‌های ستاد دیه و کمیسیون عفو، اقدامات موثری است که در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها انجام گرفته و با برنامه‌ریزی و تلاش بیشتر در دستورکار دستگاه قضایی استان قرار خواهد داشت.

حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین جعفری تاکید کرد: ستاد دیه استان اصفهان در حوزه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد بافاصله بسیار زیاد در کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۸۲ میلیارد تومان از سوی خیرین اصفهانی برای آزادی زندانیان کمک شد که از این محل، ۶۸۸ نفر آزاد شدند.

حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین جعفری افزود: ماه رمضان امسال، خیرین استان مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان کمک تعهد کردند که بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان آن تا کنون وصول شده و پیش‌بینی می‌شود با تحقق کامل این مبلغ، ۸۱۱ نفر از زندانیان دارای شرایط آزادی، از زندان‌های استان آزاد شوند.

وی یکی از محور‌های سند تحول قضایی را ارتباط موثر و سریع و بی‌واسطه مسئولان با مردم عنوان کرد و افزود: در سال ۱۴۰۲ به غیر از ملاقات‌هایی که در میز خدمت‌ها و برنامه‌های مسجدمحور، صورت پذیرفته، حدود ۷۴هزار نفر با مسئولان قضایی استان و شهرستان‌ها ملاقات داشته اند و این ملاقات‌ها در سال جاری توسعه کمی و کیفی بیشتری خواهد داشت.

رئیس کل دادگستری اصفهان همچنین از ارائه خدمات قضایی جهادی در صد نقطه از مکان‌های کمتر برخوردار استان در سال گذشته خبر داد.

وی در ادامه با اشاره به فعال بودن ۲۲ سامانه قضایی در جهت ارائه خدمات آسان، شفاف و سریع به مردم افزود: با شروع به کار سامانه سامع، همه افراد می‌توانند با مراجعه به این سامانه از روند رسیدگی به پرونده، دستورات قاضی و وضعیت پرونده‌ها، شکایات و اعتراضات احتمالی خود آگاه شوند.

 در تمامی حوزه‌های قضایی استان رؤسا و دادستان‌های این حوزه‌ها در محل برگزاری نماز جمعه حاضر شده و به عنوان سخنران پیش از خطبه‌ها به ایراد سخن پرداختند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *