معاون قضایی دادگستری کل کهگیلویه و بویراحمد: دادستانی استان توانسته بالاترین نرخ رسیدگی در دادسرا‌های کشور را کسب کند

14:12 - 02 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۴۰۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
معاون قضایی دادگستری کل کهگیلویه و بویراحمد: دادستانی استان توانسته بالاترین نرخ رسیدگی در دادسرا‌های کشور را کسب کند
معاون قضایی دادگستری کل کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نرخ رسیدگی در دادسر‌های استان گفت: در سال گذشته نرخ رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرا، ۱۱۳ درصد بوده است که با این میزان استان توانسته رتبه اول رسیدگی در بین کل دادسرا‌های کشور را کسب کند.

خبرگزاری میزان - در اولین روز هفته‌ بزرگداشت قوه قضاییه جمع زیادی از قضات و کارکنان دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد و حوزه‌های قضایی در بین نمازگزاران جمعه در سراسر استان حضور یافتند.

 فاتحی معاون قضایی دادگستری استان ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و یاد و خاطره شهید بهشتی و شهدای اخیر دولت اظهار داشت: در دستگاه قضایی همکاران قضایی و اداری در کمال گمنامی خدمت می‌کنند و خیلی از خدمات به لحاظ طبیعت کار و محدودیت‌های شغلی قابل ارائه به جامعه نیست.

فاتحی گفت: موضوع اقامه عدل و قسط به طور خاص  متوجه دستگاه قضایی است. یعنی یکی از رسالت‌ها و مأموریت‌های وظایف ذاتی دستگاه قضایی کشور موضوع اجرای عدل است که در اصل ۱۵۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وظایف و مأموریت‌هایی برای دستگاه قضایی کشور پیش بینی شده است.

وی افزود: موضوع کشف جرم و تعقیب مجرمین، مجازات آنان و نیز رسیدگی به شکایات و دعاوی شهروندان و پیشگیری از وقوع جرم نیز از وظایف این قوه است.

 وی عنوان کرد: در خصوص وضعیت عملکردی دستگاه قضایی استان در یک سال گذشته، نرخ رسیدگی ۱۰۷ درصدی در مراجع قضایی استان وجود داشت و تعداد پرونده‌های موجود ۳۲ هزار و ۶۶۰ پرونده در سال ۱۴۰۲ بود که طی یک سال به ۲۰ هزار پرونده کاهش پیدا کردند یعنی طی ۹ ماه گذشته ۱۰ هزار و۳۵۲ پرونده رسیدگی و اظهار نظر و از چرخه رسیدگی خارج شده‌اند.

 معاون قضایی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد افزود: در دادسرا‌های عمومی و انقلاب سراسر استان با داشتن افزایش رسیدگی ۱۱۳ درصدی بالاترین نرخ رسیدگی را در سطح کشور وجود داشته است که رتبه را در کشور کسب کردیم.

 وی در ادامه گفت: در دادگاه‌های عمومی استان نرخ رسیدگی ۱۰۵ درصد بوده است که استان کهگیلویه و بویراحمد در سطح کشور رتبه دوم کشور را دارا این و همچنین نرخ رسیدگی دادگاه‌های تجدید نظر ۱۰۲ درصد بوده که در کشور رتبه چهارم را دارد. 

 وی عنوان کرد: شاخص میانگین مانده شعب دادگاه‌های تجدید نظر استان از ۱۵۰ پرونده به رقم ۷۵ پرونده کاهش پیدا کرده است که در دادگاه‌های انقلاب استان ۱۰۴ درصد بوده که در جایگاه سوم کشور قرار گرفته‌ایم. همچنین در دادگاه‌های کیفری یک استان نیز نرخ رسیدگی ۱۰۲ درصد بوده که با ۲۷ پرونده مانده جایگاه هشتم را در کشور داریم.

فاتحی گفت: یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌ها و مشکلات مردم، پرونده‌های رسوبی و مُسن در دادگاه‌ها می‌باشد که دارای سن حداقل یک سال می‌باشند و در راستای عملکرد مطلوب و تلاش‌های خستگی ناپذیر همکاران در دادگستری استان، ۵۲ درصد از ۶ هزار و ۹۰۰ پرونده در یک سال گذشته این مختومه شده‌اند.

 وی سپس با اشاره به تلاش‌های ارزنده دستگاه قضایی استان در راستای حقوق بیت المال و حقوق عامه بیان داشت: در حوزه حقوق عامه و بیت المال از ۲۳۸ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی و با هماهنگی ادارات متولی رفع تصرف شد و همچنین در حریم رودخانه‌ها و چاه‌های غیر مجاز ۳۲۳ هزار متر مربع نیز رفع تصرف شده است.

 وی ادامه داد: از تغییر کاربری اراضی ۳۴۹ هکتار از اراضی کشاورزی و ملی نیز جلوگیری شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *