گفت‌وگو|

۱۲۷ جلسه دادگاه علنی برخط در خراسان جنوبی برگزار شده است

9:34 - 11 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۳۱۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۱۲۷ جلسه دادگاه علنی برخط در خراسان جنوبی برگزار شده است
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی از برگزاری ۱۲۷ جلسه دادگاه به صورت علنی و برخط در یکسال گذشته در استان خبر داد.

 محمد جعفر عبدالهی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در گفت‌وگو با میزان گفت: باعنایت به سیاست‌های کلان قوه قضاییه و در راستای اصل ۱۶۵ قانون اساسی (برگزاری محاکمات به صورت علنی) این دادگستری اقدام به برگزاری دادگاه علنی برخط با موضوعاتی کرده است که جنبه عمومی داشته و عامه مردم با آن سروکار دارند تا جلوه‌ای از اصل ۱۶۵ قانون اساسی محقق شود.

وی از برگزاری تعداد ۱۲۷ فقره دادگاه علنی برخط از یکسال گذشته تا کنون خبر داد و گفت: به منظور استفاده حداکثری از دانش، تجربه و تخصص قضات تجدیدنظر در مرحله اول پرونده‌های ارجاعی به شعب محاکم دادگاه تجدیدنظر استان مدنظر بوده و در اولویت برگزاری قرار می‌گیرند.

وی گفت: جهت افزایش آگاهی عمومی و ترویج فرهنگ حقوقی، درحال حاضر عناوین حقوقی دارای فراوانی در استان که بیشتر جنبه کاربردی و پیشگیری دارد از قبیل اعتراض به برگ تشخیص، فسخ قرارداد، تسلیم مبیع (در دعاوی پیش فروش ساختمان) مطالبه وجه «بابت انجام کار یا تعهد» الزام به انجام تعهد یا قرارداد انتخاب می‌شود.

وی افزود: به منظور بهره‌گیری بیشتر اساتید و دانشجویان از برگزاری دادگاه‌ها سعی می‌شود پرونده‌های دارای وکیل یا نماینده حقوقی انتخاب شود و با توجه به ضرورت حفظ حریم و حرمت اشخاص پرونده، قبل از اطلاع رسانی جلسه برای عموم، ابتدا موافقت اصحاب پرونده اخذ می‌شود.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: در تازه‌ترین اقدام، دادگستری خراسان جنوبی به منظور اشاعه هرچه بیشتر دادگاه‌های علنی برخط و استفاده بیشتر از ظرفیت، دانش و تجربیات همکاران قضایی، علاوه بر مرکز استان اقدام به برگزاری دادگاه‌های علنی در حوزه‌های قضایی کم برخوردار و مرزی استان مانند شهرستان‌های درمیان، نهبندان و سایر شهرستان‌های استان کرده است.

محمد جعفر عبدالهی بیان کرد: بررسی‌های صورت گرفته و بازخورد‌های اعلام شده از ناحیه عموم مردم، دانشجویان و... حاکی از استقبال گسترده و پیگیری اساتید و دانشجویان جهت ادامه روند برگزاری دادگاه‌های علنی و هم چنین تغییر نگرش مخاطبین نسبت به مراجع قضایی و افزایش اعتماد عمومی به دستگاه قضایی است.

وی گفت: استان خراسان جنوبی به عنوان اولین استان، اقدام به دریافت و استرداد سپرده به صورت الکترونیکی (غیر حضوری) کرده است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: استان خراسان جنوبی به عنوان اولین استان، اقدام به دریافت و استرداد سپرده به صورت الکترونیکی (غیر حضوری) کرده است.

وی ادامه داد: کاهش مراجعات اشخاص و هزینه‌های آنها، کاهش چشمگیر تعداد تراکنش‌های حساب‌های سپرده، جلوگیری از بازداشت اشخاص با واریز آنی به حساب سپرده (کاهش جمعیت کیفری) از مزایای این طرح است.

وی افزود: در حال حاضر ۹۸ درصد از واریز‌ها به حساب سپرده به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که آمار قبوض دریافتی سپرده قبل از اجرای طرح در طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ نشانگر کاهش چشمگیر دریافت سپرده به صورت سنتی است.

محمد جعفر عبدالهی گفت: انجام این مهم در دادگستری استان خراسان جنوبی علاوه بر کاهش مراجعات مردمی به واحد‌های امور مالی جهت دریافت فیش، موجبات رضایتمندی مراجعین، تسریع در اجرای احکام، رعایت حقوق شهروندی، شفافیت عملکرد و ارتقای سلامت اداری به همراه داشته است.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی بیان کرد: علاوه بر دریافت سپرده به صورت الکترونیک و غیرحضوری، سایر دریافت‌ها مانند نیم عشر، جزای نقدی، کسری هزینه دادرسی و ... به صورت الکترونی و غیرحضوری انجام می‌گیرد که باعث کاهش ۳۰ درصدی مراجعان به حوزه‌های قضایی استان شده است.

وی گفت: به منظور تسریع در فرآیند دریافت نظریه کارشناسی و در راستای افزایش ابلاغ الکترونیک و تکریم اصحاب پرونده، کارشناسان ملزم به ارسال الکترونیک نظریه‌های کارشناسی شده‌اند که این امر باعث تسریع در فرآیند رسیدگی به پرونده‌ها و کاهش مراجعات کارشناسان به شعب نیز می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *