رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی: مراجعات مردمی به مراجع قضایی استان کاهش ۳۵ درصدی داشته است

16:38 - 31 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۰۶۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی: مراجعات مردمی به مراجع قضایی استان کاهش ۳۵ درصدی داشته است
رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی گفت: در یک سال گذشته با برگزاری دادگاه‌های آنلاین و اجرای طرح جهادی در مناطق محروم، ۳۵ درصد مراجعات مردمی به مراجع قضایی استان کاهش یافت.

خبرگزاری میزان- محمدجعفر عبدالهی امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، گفت: برگزاری دادگاه‌های برخط (آنلاین) یکی از دلایل مهم کاهش مراجعات مردمی به مراجع قضایی استان خراسان جنوبی  بوده که به‌دلیل حذف هزینه‌های هنگفت موجبات رضایت اصحاب دعوی را فراهم کرده است.

 رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی ادامه داد: در سال گذشته ۵۸ هزار ۸۴۵ فقره دادگاه آنلاین با داخل کشور و خارج از کشور در آب‌های خلیج فارس و قاره‌های دیگر برگزار شده است. ۹۹ درصد وجوه از طریق درگاه‌های بانکی پرداخت شده است.

وی با اشاره به اردو‌های جهادی برگزار شده در مناطق دورافتاده مرزی و محروم گفت: ۱۰ طرح جهادی در بیش از ۵۹۷ نقطه استان سال گذشته برگزار و لوایح رایگان ثبت شده است.

عبداللهی ادامه داد: در راستای تحقق سند تحول قضایی و کاهش ورودی پرونده‌ها سعی شده اختلافات بین مردم، بدون تشکیل پرونده قضایی به صلح و سازش بینجامد و در محاکم نیز سعی شده پرونده‌ها با سازش مختومه شود.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی افزود: برای اولین بار در خراسان جنوبی دادگاه‌های علنی برخط برگزار شده و دانشجویان، مردم و اصناف توانستند در ۱۲۷ دادگاه شرکت کنند. 

 عبدالهی با بیان اینکه برای اولین بار در سال گذشته مزایده الکترونیک برگزار شد گفت: هزار و ۲۳۰ فقره مزایده برگزار شده که از همه نقاط کشور خریداران برای خرید اموال در مزایده شرکت کردند. 

وی گفت: ثبت پرونده‌های تمام الکترونیک یکی از الزامات برنامه توسعه است، از ۱۱۰ هزار فقره پرونده یکتا ۴۴ هزار و ۹۸۰ پرنده تمام الکترونیک بودند که ۴۱ درصد کل پرونده‌ها را شامل می‌شود.

عبدالهی با بیان اینکه سال گذشته چهار واحد تولیدی احیا و از تعطیلی ۱۵ واحد تولیدی جلوگیری شده است، گفت: این موضوع سبب جلوگیری از بیکاری هزار و ۵۰۰ کارگر شده است. 

رئیس کل دادگستری استان با بیان اینکه، سال گذشته ۱۱۰ هزار و ۲۹۲ فقره پرونده با کد یکتا به ثبت رسیده است گفت: این موضوع سبب شده، ۲۰ درصد به میزان حجم کار دادگستری و ورود پرونده‌ها افزوده شده است. 

وی با بیان اینکه در فروردین سال گذشته هزار و ۳۰۲ فقره پرونده در مراجع معوق بوده است گفت: امسال این تعداد به ۵۰۰ فقره کاهش یافته و امروز در مراجع تحقیقی و رسیدگی پرونده‌های معوق ۳۷۴ فقره است.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی کاهش مراجعه مردم به دستگاه قضایی را یکی از اقدامات مهم عنوان کرد و گفت: نسبت به سال ۱۴۰۱ مراجعه مردم در سال گذشته ۳۰۰ هزار نفر، کمتر شده است. مراجعات مردمی به مراجع قضایی استان کاهش ۳۵ درصدی داشته است.

وی تصریح کرد: بیشترین فراوانی جرایم با ۲۴ درصد، مربوط به مواد مخدر، سپس سرقت، غیبت از خدمت نظام وظیفه، کلاهبرداری، ضرب و جرح عمدی و تخریب از دیگر جرم هاست. پرونده‌های ناشی از مواد مخدر نسبت به سال گذشته کاهش ۱۵.۹ درصدی داشته است. 

عبداللهی با بیان اینکه دعاوی خانوادگی و طلاق توافقی ۲ درصد کاهش داشته است افزود: متاسفانه طلاق ۳.۵ درصد افزایش داشته است.متوسط زمان رسیدگی ۶۳ روز است، اجرای عدالت اولین راهبرد قوه قضاییه بود که منجر به رضایتمندی مردم می‌شود. 

وی با بیان اینکه ۶ طرح عمرانی در دست احداث داریم گفت: هفت هزار ۶۲۰ متر مربع حجم آن است که ۷۳۰ میلیارد ریال اعتبار به ان تخصیص پیدا کرده است.

رئیس کل دادگستری استان با بیان اینکه در سال گذشته ۱۳۹ نفر مشمول عفو شدن گفت: ۸۷ فقره رای جایگزین حبس با رویکرد محرومیت زدایی نیز صادر شده است که ۵۷ میلیارد ریال برای محرومان هزینه شده است. 

وی با بیان اینکه ۴۲ درصد پرونده‌ها مختومه به سازش شده است گفت: در سه فقره پرنده قتل نیز سازش حاصل شده است. 

عبدالهی با اشاره به اشتغالزایی هزار و ۱۱۷ مورد برای زندانیان گفت: سال گذشته ۲۲۵ میلیارد ریال به سبب اشتغال کسب درآمد شده است.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی همچنین با بیان اینکه امسال شعار هفته قوه قضاییه، مشارکت مردمی، اقتدار ملی و عدالت عمومی است گفت: برنامه‌های امسال قوه قضاییه در استان با رویکرد اقبال و توجه به این شعار هفته قوه قضاییه است. ۳۹ برنامه امسال در استان در هفته قوه قضاییه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *