شعب قضایی رسیدگی به تخلفات و جرایم انتخاباتی در خوزستان تشکیل شد

14:41 - 31 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۰۴۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
شعب قضایی رسیدگی به تخلفات و جرایم انتخاباتی در خوزستان تشکیل شد
رئیس کل دادگستری خوزستان با تاکید بر رویکرد پیشگیری از وقوع جرم در انتخابات، از تخصیص شعب قضایی رسیدگی به تخلفات و جرایم انتخاباتی در حوزه‌های قضایی استان خبر داد.  

خبرگزاری میزان- علی دهقانی در اولین جلسه ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی استان ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر و گرامی‌داشت دهه ولایت، به تشریح تکالیف اعضای این ستاد در چارچوب قانون و دستورالعمل اجرایی پرداخت. 

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: به‌رغم سانحه جبران‌ناپذیر شهادت آیت‌الله رئیسی، در کمتر از دو ماه با فرمان مقام معظم رهبری مقدمات برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات فراهم شد که این امر نشان از برکت و جایگاه والای نظام مقدس جمهوری اسلامی با اتکای به قانون اساسی است. 

دهقانی هدف از تشکیل این ستاد را پیشگیری از وقوع تخلفات و جرائم انتخاباتی و ایجاد زمینه همراهی و هماهنگی مسئولان مرتبط در عمل به تکالیف و وظایف برشمرد و گفت: ستاد‌های متناظر استانی در مرکز و شهرستان‌ها با مدیریت دادگستری‌ها تشکیل شده است و پیرو آن تشکیل هیئت بازرسی از سوی سازمان بازرسی استان با هدف نظارت دقیق بر عملکرد سازمان‌های دولتی مجری انتخابات و حضور مستمر و فعال روسای دادگستری و دادستان‌ها در حوزه‌های قضایی در جلسه هیئت اجرایی ذیل ماده ۳۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری، الزامی است. 

وی ادامه داد: از ظرفیت شورای تامین برای نظارت بر دستگاه‌های اجرایی در ارائه خدمات در زمان تبلیغات، برگزاری انتخابات و پس از آن، استفاده و دستگاه‌های مجری و ناظر به‌منظور اجرای صحیح انتخابات باید تعامل و همکاری سازنده داشته باشند. 

رئیس کل دادگستری خوزستان با تاکید بر ضرورت اقدامات پیشگیرانه از سوی دادستان‌های حوزه‌های قضایی، گفت: توجیه، اقناع، ارشاد، هشدار، تذکر و انذار مدیران دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌ها و روسای ستاد‌های انتخاباتی با هدف بازدارندگی از جرائم، تخلفات و افزایش مشارکت حداکثری، ارتقای امنیت و سالم‌سازی فضای انتخابات باید در دستور کار مسئولان مربوط قرار گیرد. 

وی ادامه داد: تشکیل جلسات توجیهی برای مدیران ستاد‌های نامزد‌های انتخابات در راستای اطلاع‌رسانی قوانین و مقررات انتخابات و جرایم و تخلفات انتخاباتی در فضای عمومی و فضای مجازی، از دیگر الزاماتی است که باید به آن توجه شود. 

دهقانی تصریح کرد: انتشار مطالب کذب و مخل سلامت انتخابات، اخلال در نظم و یا ترغیب به عدم مشارکت در انتخابات، هتک حرمت و شخصیت نامزد‌های انتخاباتی در سانه‌ها و فضای مجازی، باید رصد و مورد برخورد لازم قرار گیرد. 

رئیس کل دادگستری خوزستان همچنین از تخصیص شعب ویژه رسیدگی به تخلفات و جرایم انتخاباتی در دادسرا و دادگاه‌های سراسر استان خبر داد و افزود: این شعب به‌صورت فوق‌العاده، خارج از نوبت و در ساعات اداری و کشیک فعال هستند و به صورت تخصصی و دقیق به گزارشات حاصله رسیدگی می‌کنند. 

دهقانی گفت: ذیل این ستاد، کمیته‌های تخصصی نیز به‌منظور برگزاری هرچه بهتر انتخابات تشکیل و در حال انجام فعالیت هستند. 

وی تاکید کرد: با همدلی و همکاری موجود میان اعضای این ستاد، روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی که به موجب قانون عضو هیئت‌های اجرایی انتخابات در هر شهرستان هستند، سایر مسئولین و دست اندرکاران، مجریان و ناظران، آماده برگزاری انتخاباتی با حضور حداکثری در استان هستیم.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *