افزایش مرگ‌ومیر مهاجران در مرز آمریکا

7:45 - 09 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۸۴۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
افزایش مرگ‌ومیر مهاجران در مرز آمریکا
مهاجرانی که خواهان ورود به آمریکا از طریق مرز جنوبی این کشور با مکزیک هستند، در حال حاضر علاوه بر خطر غرق شدن، تصادف و بازداشت با خطر گرمای شدید نیز مواجه هستند.

خبرگزاری میزان - کنسولگری مکزیک در لاردو به‌تازگی از کشته شدن ۲۲ مهاجر در این منطقه از ژانویه تا می ۲۰۲۴ (دی ۱۴۰۲ تا خرداد ۱۴۰۳) خبر داده است. بیشتر قربانیان بر اثر کم‌آبی بدن و گرمازدگی جان خود را از دست دادند. برخی دیگر نیز در پی تصادف‌های با اتومبیل و همچنین غرق شدن جان باختند.

افزایش نگرانی‌ها همزمان با افزایش دما

با توجه به اینکه بخش اعظم جنوب غرب آمریکا با دمای بی‌سابقه‌ای مواجه شده، حامیان حقوق مهاجران نگران هستند که تصمیم جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای بستن مرز‌ها به روی پناهجویان در آینده قابل پیش‌بینی، زندگی این افراد را به‌خطر اندازد.

نگرانی آن‌ها در حالی است که گنبد گرمایی بر فراز مکزیک و جنوب غربی آمریکا، رکورد‌های دمایی از فونیکس تا ساکرامنتو را شکسته است. 

پیش‌بینی تابستان گرم‌تر از حد متوسط، این نگرانی را ایجاد کرده که فرمان اجرایی بایدن به افزایش بیماری‌های مرتبط با گرما و احتمالا مرگ‌ومیر در میان مهاجران منجر شود. فرمان اجرایی بایدن به دولت‌های ایالتی اجازه می‌دهد که از عبور مهاجران از مرز (در صورت ثبت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ عبور روزانه) جلوگیری کنند.

احمد گایا، مدیر بخش عدالت آب‌وهوا در موسسه مشارکت ملی برای آمریکایی‌های جدید، گفت: این فرمان اجرایی که در این زمان صادر می‌شود، ظلم دیگری است که افراد بیشتری را که در معرض تاثیر‌های آب‌وهوایی واقعا شدید قرار دارند، به شرایط خطرناکی وارد می‌کند.

گایا همچنین گفت که تصمیم بایدن برای سخت کردن شدید مسیر قانونی ورود به آمریکا برای بیشتر مهاجران در مرز جنوبی به وضوح یک شیرین‌کاری سیاسی است.

فناوری‌های مرگ‌بار مرزی 

کانورسیشن در مقاله‌ای درباره افزایش استفاده از تکنولوژی‌های مرگ‌بار مرزی نوشت: ماشین‌های چهارپای مجهز به دوربین‌ها و حسگر‌ها به شبکه‌ای از پهپاد‌ها و برج‌های نظارت خودکار می‌پیوندند. 

از آن‌جایی که افراد بیشتری به دلیل جنگ، بی‌ثباتی اقتصادی و تغییر‌های آب‌وهوایی آواره می‌شوند، کشور‌هایی مانند آمریکا به فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی برای مقابله با مهاجران روی آورده‌اند.

در حالی که این تکنولوژی‌ها به‌عنوان راه‌حلی برای به‌اصطلاح بحران مرزی ارائه می‌شوند، اما این فناوری‌ها تنها به‌عنوان یک عامل بازدارنده کار نمی‌کنند. در واقع، آن‌ها به تلفات فزاینده مهاجران منجر می‌شوند. زیرا افرادی که از حق پناهندگی مورد حمایت بین‌المللی خود استفاده می‌کنند، با وجود این فناوری‌ها حرکت خود را به سمت مرز متوقف نخواهند کرد.

مرز‌های آمریکا خشونت‌آمیز است. آن‌ها زیربنای تبعیض تاریخی، منطق نژادی و توهم‌های امپریالیستی هستند. 

بحران در مرز‌های آمریکا

بحران بشردوستانه در امتداد مرز آمریکا تشدید و باعث کشمکش دلخراش مهاجران غیرقانونی شده است.

به گفته آژانس مهاجرت سازمان ملل، مرز آمریکا و مکزیک مرگ‌بارترین مسیر مهاجرت زمینی در جهان است؛ در ۱۲ ماه منتهی به ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳، دست‌کم ۱۴۹ مهاجر در منطقه گشت مرزی ال‌پاسو جان خود را از دست دادند.

در سال مالی ۲۰۲۳، تعداد مهاجرانی که در مرز‌های جنوبی آمریکا بازداشت یا اخراج شدند به بیش از ۲.۴ میلیون نفر رسید که رکورد دیگری است.

همچنین مهاجران در معرض شکنجه و دیگر اشکال رفتار غیرانسانی قرار می‌گیرند؛ سیاست‌های مرزی آمریکا برده‌داری مدرن را تسهیل می‌کند.

سیاست‌های مرزی دولت آمریکا همچنین مشکل قاچاق انسان را تشدید می‌کند؛ کودکان مهاجر بدون همراه در آمریکا از کار اجباری و استثمار وحشیانه رنج می‌برند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *