گزارش|

بسترسازی برای حل مسائل قوه قضاییه؛ رویکرد پردیس نوآوری حقوقی و قضایی/ ۱۱۰ تیم و شرکت فناور از سمت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با پردیس نوآوری ارتباط گرفته‌اند

8:59 - 07 تير 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۷۳۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
بسترسازی برای حل مسائل قوه قضاییه؛ رویکرد پردیس نوآوری حقوقی و قضایی/ ۱۱۰ تیم و شرکت فناور از سمت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با پردیس نوآوری ارتباط گرفته‌اند
اصلی‌ترین رویداد‌های برگزار شده مسئله‌محور در پردیس نوآوری حقوقی و قضایی که بستری برای ارائه نیاز‌های معاونت ها، سازمان‌ها و مراکز قوه قضاییه بوده شامل رویداد ارائه نیاز‌های فناورانه سازمان پزشکی قانونی با موضوع بازسازی دیجیتال صحنه جرم، رویداد ارائه نیاز‌های فناورانه سازمان زندان‌ها با حضور تیم‌ها و شرکت‌های زیست بوم نوآوری و ... بوده است.

خبرگزاری میزان - پردیس نوآوری حقوقی و قضایی در مهرمـاه سال ۱۳۹۹ با تلاش و همکاری قوه قضاییه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و موسسه دانش بنیان برکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) تاسیس شد. مسئولیت پردیس‌گردانی این مجموعه به مرکز نوآوری پارادایس‌هاب واگذار شده‌است.

گزارش تصویری خبرگزاری میزان از آیین افتتاح پردیس نوآوری‌های حقوقی و قضایی که چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ با حضور شهید آیت الله رئیسی برگزار شد.

با همکاری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه به عنوان موثرترین نهاد در تحول، نوآوری و ورود فناوری به قوه قضاییه، مرحله جدیدی در مسیر پردیس نوآوری حقوقی و قضایی آغاز شد. در این مرحله رویکرد پردیس نوآوری به بسترسازی برای حل مسائل قوه قضاییه نزدیک شد، موضوعی که از روز اول برای آن ایجاد شده بود. دغدغه‌مندی و پیگیری ریاست مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و برگزار جلسات مشترک با ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، با حضور پردیس نوآوری حقوقی و قضایی، در این مسیر بسیار تاثیرگذار بود.

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

در حال حاضر پردیس نوآوری در پیشبرد مسیر حل مسائل توافق شده مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه نقش آفرینی می‌کند. همچنین از ابتدای زمستان ۱۴۰۲ همکاری با معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه نیز شروع شده و در راستای برون‌سپاری پروژه‌های خود گام برداشته و برای نیاز اعلام شده از سوی ایشان، فراخوان و جمع‌آوری طرح صورت پذیرفته‌است. تاکنون حدود ۱۱۰ تیم و شرکت فناور در موضوعات مختلف مطرح شده از سمت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با پردیس نوآوری ارتباط گرفته‌اند.

تاسیس پردیس نوآوری حقوقی و قضایی با ماموریت ایجاد زیرساخت نوآوری برای بخش خصوصی، فراهم آوردن امکان دسترسی اطلاعات و داده‌ها و توسعه نوآوری و فناوری در دستگاه قضا در اقدامات سند تحول قضایی آمده است. در دو سال اول فعالیت، تمرکز پردیس نوآوری بر شناخت زیست بوم نوآوری های حقوقی و تیم های موجود در آن بود و در همین راستا نیز نمایشگاهی از دستاورد‌های تیم های موجود با حضور معاونان دستگاه قضا و ریاست جمهوری در پردیس نوآوری برگزار شد. یکی از چالش های اساسی پیش روی ما عدم شناخت دو طرفه میان قوه قضاییه و بخش خصوصی بود.

گزارش تصوریری خبرگزاری میزان از اولین نمایشگاه دستاوردها در حوزه فناوری‌های حقوقی و قضایی که به همت پردیس نوآوری‌ حقوقی و قضایی در تاریخ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ برگزار و در جریان این نمایشگاه تفاهم‌نامه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری امضا شد.

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

تبدیل پردیس به هاب نوآوری قوه قضاییه از ماموریت های سال ۱۴۰۱ بود. با این تعریف که قوه قضاییه نیاز‌های نوآورانه و فناورانه خود را به پردیس عرضه کند و پردیس نوآوری به دلیل ارتباط گسترده‌ای که با بدنه بخش خصوصی دارد، چه آن‌هایی که در ساختمان پردیس نوآوری ساکن هستند و چه تیم‌های زیادی که در شبکه پردیس نوآوری قرار گرفته اند و با این مجموعه در تعامل هستند، بین نیاز‌های فناوری قوه قضاییه و بخش خصوصی ارتباط سازنده‌ای را ایجاد کند. پروژه احراز هویت سامانه ثنا یکی از اولین پروژه‌هایی بود که به بخش خصوصی برون‌سپاری شد و طراز آن که مسئولیت مهم ارزیابی و نظارت این خدمت را بر عهده دارد شرکت تحول‌یار است که امروز در پردیس نوآوری حقوقی ساکن است. پروژه ایمن‌سازی معاملات خودرو نیز که یک پروژه بین ارگانی بود و مجلس شورای اسلامی، فراجا، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه آن بودند به این شیوه پیش رفت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پردیس نوآوری کارسازی و پیشبرد آن را بر عهده داشتند.


جمع‌سپاری آرا یکی از نیاز های سال ۱۴۰۲ بود که معاونت حقوقی و امورمجلس قوه قضاییه مطرح کرد و در پی طرح آن و طی فراخوانی که پردیس نوآوری داشت تعدادی تیم بخش خصوصی اعلام آمادگی کردند و بعد از بررسی طرح و پیشنهاد‌های تیم ها، منتخب ایشان به معاونت حقوقی و مرکز آمار معرفی شد.

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

طبقات منفی ۱ و منفی ۲ در اختیار مالک ساختمان است. طبقات ۵ و ۶ و ۷ در اختیار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری بوده و طبقه اول و نیم طبقه هشتم مشاع است. سایر طبقات (همکف، دوم، سوم و چهارم) در اختیار پردیس نوآوری حقوقی و قضایی است.

در ابتدای امر، کل فضای ساختمان نیاز به طراحی و بازسازی اساسی داشت. از زمان افتتاح یعنی ابتدای مرداد ۱۳۹۹ تا پایان سال ۱۳۹۹ پردیس گردان، عمدتاً روی ساخت و نوسازی فضای فیزیکی پردیس نوآوری متمرکز بود. به عنوان مثال در دو تصویر زیر وضعیت طبقه اول ساختمان پردیس نوآوری قبل و بعد طراحی، بازسازی و تجهیز نشان داده شده است.

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

 

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

پردیس نوآوری حقوقی و قضایی دارای ۸ طبقه است که در ۵ طبقه آن تیم‌های پردیس نوآوری و سه طبقه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساکن هستند.

تصاویر ساختمان
طبقه همکف

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

طبقه اول: مشاع

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

طبقه دوم

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

طبقه سوم

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

طبقه چهارم

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

طبقه پنجم: ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

طبقه ششم: ستاد هوش مصنوعی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

طبقه هفتم: ستاد صنایع خلاق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

نیم طبقه هشتم: سالن غذاخوری

 

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

بسترسازی برای حل مسائل قوه قضاییه؛ رویکرد پردیس نوآوری حقوقی و قضایی/ ۱۱۰ تیم و شرکت فناور از سمت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با پردیس نوآوری ارتباط گرفته‌اند/۱۷ رویداد مسئله‌محور، بستری برای ارائه نیاز‌های معاونت ها، سازمان‌ها و مراکز قوه قضاییه در پردیس نوآوری برگزار شد

طالع‌زاده مدیر پردیس نوآوری حقوقی و قضایی در گفت‌وگو با میزان، اظهار کرد: در پردیس نوآوری حقوقی و قضایی انجام چند کار را در دستور کار قرار داده ایم زمانی که نیاز‌هایی قوه قضاییه به پردیس نوآوری عرضه می‌شود بستگی به آن نیاز و شناخته شدن آن حل مسئله برای بخش خصوصی ممکن است یک مراسمی برگزار و بخش خصوصی را دعوت و آن نیاز را عرضه کنیم تا پیشنهاداتی را عرضه کنند سپس پیشنهادات را بررسی و منتخب‌ها را به قوه قضاییه ارجاع می‌دهیم. یا این کار را به صورت فراخوانی انجام می‌دهیم و دیگر مراسم حضوری نداریم و با فراخوان دادن روی سایت شرکت کنندگان پیشنهادات خود را عرضه می‌کنند پس از ارزیابی پیشنهاد منتخب را به مجموعه‌ای که اعلام نیاز کرده است معرفی می‌کنیم.

 وی افزود: اواخر سال گذشته معاونت حقوقی قوه قضاییه نیازی درباره جمع سپاری آرا ارائه کردند و یک فراخوان داشتیم که تعدادی تیم پیشنهادات خود را ارائه دادند که پس از بررسی سه پیشنهاد را منتخب و به معاونت حقوقی معرفی کردیم. مرکز آمار و فناوری اطلاعات نیز نیاز‌های مختلفی دارد که غالباً در سند تحول قضایی نیز مطرح شده است و حدود نیمی از راهکار‌های سند تحول قضایی راهکار‌های فناورانه است و به مباحث حقوقی مرتبط نیست.

مدیر پردیس نوآوری حقوقی و قضایی گفت: یک بحث فنی و فناور است که در حوزه‌های دیگر توسعه داده شده و در حوزه حقوقی نیز می‌تواند استفاده شود به طور مثال دستیار هوشمند یک پزشک با دستیار هوشمند یک قاضی تفاوتی ندارد داده کاوی آرای قضات با داده کاوی آمار صادرات و واردات کشور تفاوت خاصی ندارد بنابراین می‌توانیم محصولات و خدماتی که در زیست بوم‌های دیگر توسعه داده شدند را در دستگاه قضا استفاده کنیم و این یک رویکرد اساسی بود که با تیم‌های فناورانه ارتباط بگیریم.

طالع زاده اظهار کرد: امروز حدود ۱۵ تیم در پردیس نوآوری حقوقی و قضایی مشغول هستند و توانستند یک محصولی را ارائه دهند که طبعاً قوه قضاییه می‌تواند از آن استفاده کند و دارای محصولات مستقل خود نیز هستند.عزم ارتباط جدی قوه قضاییه با بخش خصوصی در تسریع حل نیاز‌ها موثر است و کاهش هزینه بسیار جدی نیز خواهد داشت از طرف بخش خصوصی نیز این تعامل و حضور پردیس نوآوری حتماً نتیجه‌ای برای توسعه زیست بوم فناوری حقوقی خواهد داشت.

وی بیان کرد: پیشنهاد پردیس نوآوری به قوه قضاییه این نیست که صرفاً فرایندهای حضوری را دیجیتال کند و می‌خواهیم یک تحولی در نگاه به مسئله و حل مسئله ایجاد کنیم. صرفاً دیجیتال سازی فرایندهای قوه قضاییه مسئله دستگاه قضا را حل نمی‌کند و به دنبال این هستیم کاری کنیم افراد به روند دستگاه قضایی نیاز پیدا نکنند. یک مسئله‌ای با عنوان پروژه ایمن سازی معاملات خودرو را از سال ۱۴۰۰ در پردیس نوآوری حقوقی و قضایی پیگیری کردیم با توجه به اینکه سالانه پرونده‌های بسیاری در این حوزه داریم و اگر بتوانیم در یک تعاملی با سازمان ثبت ، فراجا، مرکز آمار و فناوری اطلاعات یک پلتفرمی داشته باشیم تا از این طریق بتوانیم اعتبارسنجی کنیم این موضوع از بسیاری از شکایت‌ها جلوگیری می‌کند.

مدیر پردیس نوآوری حقوقی و قضایی گفت: پروژه هایی را در سال ۱۴۰۲ پیش بردیم و پیشنهادهای مشترکی نیز با معاونت‌های مختلف دستگاه قضا داشتیم از حل چالش پرداخت قبوض ایرانیان خارج از کشور، دادگاه آنلاین،تبدیل متن به تصویر و ... و در این پروژه‌ها تیم های بسیاری از اکوسیستم نوآوری کشور در تعامل با مجموعه پردیس نوآوری بودند. پردیس نوآوری حقوقی و قضایی در سال ۱۴۰۲ با حدوداً ۱۲۰ تیم تعامل مستقیم داشت امیدواریم با همراهی و همکاری بیشتر دستگاه قضا و نیازهای نوآورانه و فناورانه که به صورت ویژه در سند تحول و تعالی مطرح شده است به سمت پردیس نوآوری عرضه شود تا به بخش خصوصی اتصال دهند.

رویداد‌های مسئله‌محور، بستری برای ارائه نیاز‌های معاونت ها، سازمان‌ها و مراکز قوه قضاییه

اصلی‌ترین رویداد‌های برگزارشده در پردیس نوآوری حقوقی و قضایی عبارت اند از ۱- رویداد ارائه نیاز‌های فناورانه سازمان پزشکی قانونی با موضوع بازسازی دیجیتال صحنه جرم
رویداد با حضور ۱۸ شرکت با محویت مسائل فناورانه سازمان پزشکی قانونی برگزار شد.۲- رویداد ارائه نیاز‌های فناورانه سازمان زندان ها با حضور تیم‌ها و شرکت‌های زیستبوم نوآوری رویداد با حضور ۱۶ شرکت با محویت مسائل فناورانه سازمان زندان ها برگزار شد.

۳- آشنایی و هم اندیشی معاونت راهبردی قوه قضاییه با شرکت‎ها و تیم‌های مرتبط با لگال تک در این جلسه چالش های شرکت ها توسط معاون راهبردی قوه قضاییه شنیده شد و همچنین ایشان درباره مهم ترین مسائل و مشکلات فناوری های حقوقی و قضایی در قوه قضاییه صحبت کردند و مشورت و همفکری دوسویه صورت پذیرفت.

گزارش تصویری خبرگزاری میزان از بازدید محمد صاحبکار، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضاییه از پردیس نوآوری‌های حقوقی و قضایی

بسترسازی برای حل مسائل قوه قضاییه؛ رویکرد پردیس نوآوری حقوقی و قضایی/ ۱۱۰ تیم و شرکت فناور از سمت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با پردیس نوآوری ارتباط گرفته‌اند/۱۷ رویداد مسئله‌محور، بستری برای ارائه نیاز‌های معاونت ها، سازمان‌ها و مراکز قوه قضاییه در پردیس نوآوری برگزار شد

۴- آشنایی و هم اندیشی معاونت پیشگیری از وقوع جرم با شرکت‌ها و تیم‌های مرتبط با لگال تک در این جلسه چالش های شرکت ها توسط معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضایه شنیده شد و همچنین ایشان درباره مهم ترین مسائل و مشکلات فناوری های حقوقی و قضایی در قوه قضاییه صحبت کردند و مشورت و همفکری دوسویه صورت پذیرفت.

۵- رویداد جذب سرمایه برای تیم‌ها و شرکت‌های مرتبط با لگال تک که پردیس نوآوری حقوقی و قضایی اولین رویداد سرمایه گذاری برای شرکت های فناور و نوآور حقوقی و قضایی برگزار کرد. در این رویداد ۲ میلیارد تومان روی دو استارتاپ سرمایه گذاری شد.

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

۶- نمایشگاه ارائه دستاورد‌های فناورانه و نوآورانه حقوقی و قضایی که نمایشگاه ارائه محصولات فناورانه حقوقی و قضایی برای اولین بار در کشور توسط پردیس نوآوری حقوقی و قضایی برگزار شد. در این نمایشگاه ۳۰ محصول فعال در حوزه نوآوری حقوقی در معرض دید عموم مردم و مسئولین مربوطه قرار گفت.

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

۷- رویداد استفاده از ظرفیت پلتفرم های معاملات خودرو در ایمن‌سازی معاملات خودرو که این رویداد با همکاری ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی در پردیس نوآوری حقوقی و قضایی برگزار شد. پس از برگزاری این رویداد، اچرای پروژه ایمن سازی معاملات خودرو آغاز شد. در این پروژه تمرکز بر ایجاد پایگاه اطلاعات خودرویی جهت دسترسی پلتفرم های بخش خصوصی است. استعلامات بعمل آمده از این پایگاه اطلاعاتی، دعاوی و پرونده های نقل و انتقالات خودرو را به شدت کاهش می دهد.

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

۸- رویداد راهکار‌های فناورانه در دادرسی الکترونیک با تکیه بر سند تحول قضایی که این رویداد با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه با محوریت سند تحول قضایی برگزار شد. شرکت های حوزه هوش مصنوعی، احراز هویت، تبدیل گفتار به متن در این رویداد حضور بعمل آوردند.

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

۹- رویداد فرصت فناوری‌های حقوقی که این رویداد جهت آشنایی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با ظرفیت های لگال تک بمنظور طراحی کسب و کار حول این موضوع برگزار شد.

۱۰- رویداد خدمات غیر حضوری قضایی که رویداد خدمات غیرحضوری قضایی با حضور ریاست کانون خدمات الکترونیک قضایی و مشاور وزیر ارتباطات برگزار شد. در این رویداد موضوع اصلی دسترسی شرکت‌های بخش خصوصی برای ثبت اظهارنامه در سامانه پناه بود.

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

۱۱- رویداد مزایدات الکترونیکی اجرای احکامد که انجام الکترونیکی مزایدات اجرای احکام توسط سکو‌های بخش خصوصی از دیگر نیاز‌های قوه قضاییه جهت تسهیل در حل مشکلات مردم است. در این رویداد که با حضور کرمی، معاون اجرای احکام رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران، توکلی استاد دانشگاه امام صادق (ع) و شهید مطهری (ره)، کشتکاری عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات و عسگرزاده به عنوان سرپرست اداره کل پیگیری سامانه‌ها و پایش سند تحول قضایی برگزار شد با تأکید بر مزایای متنوع برگزاری الکترونیکی مزایدات اجرای احکام نسبت به روند فعلی، موانع و پشتوانه‌های قانونی و همچنین مدل‌های مختلف ورود شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی به این حوزه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در این مرحله از این مسئله تشکیل تالار‌های تخصصی فروش انواع مختلف اموال اعم از منقول و غیرمنقول و همچنین ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کارشناسی و ارزش‌گذاری اموال در هر یک از این تالار‌های تخصصی زیر نظر سامانه ستاد به عنوان مجری برگزاری مزایدات و مناقصات دولتی در قانون از جمله مواردی بود که در این رویداد به عنوان پیشنهاد به جمع‌بندی رسید.

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

۱۲- نشست با حضور ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه از دیگر جلسات و نشست‌هایی که با همت پردیس نوآوری حقوقی و قضایی برگزار شد گفت و گوی مستقیم با کاظمی فرد، ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، بود. در این جلسه که با حضور جمعی از فعالان عرصه فناوری‌های حقوقی و قضایی برگزار شد، فناوران به بیان برخی از مشکلات در تعامل با قوه قضاییه پرداختند. کاظمی‌فرد نیز با بیان اینکه طبیعت کند بودن دستگاه‌های حاکمیتی، صبر و شکیبایی بخش خصوصی را می‌طلبد به علاوه راه‌اندازی زیست بوم تنظیم‌گری (Reg Tech) و شرکت‌های تنظیم‌گر به عنوان بستر برون‌سپاری و تعامل حاکمیت و بخش خصوصی میتواند کمک شایانی در ارتقا و حفظ این روابط کند.در پایان این نشست، کاظمی‌فرد جلسه‌ای خصوصی برای رفع مشکلات مصداقی شرکت‌ها برگزار کردند. ایداد و دادیاب و ژرف کاوان شریف از جمله شرکت‌هایی بودند که به‌طور مفصل دغدغه‌های خود را مطرح کرده و پاسخ‌های مصداقی گرفتند. به طور مثال در خصوص شرکت ژرف کاوان شریف، ایشان در همان جلسه برای پیاده‌سازی محصول و اخذ تاییدیه در دادگستری استان البرز هماهنگی کردند.

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

۱۳- نشست آرشیو الکترونیکی از دیگر رویداد‌های برگزار شده در پردیس نوآوری حقوقی قضایی رویداد هم‌اندیشی آرشیو الکترونیکی پرونده‌های قوه قضاییه بود. مدیریت پرونده‌های قضایی بایگانی شده در مراکز دادگستری و استفاده از داده‌ها و احکام موجود در این پرونده‌ها برای کمک و ارتقا خدمات حقوقی و قضایی با حفظ محرمانگی اطلاعات مهمترین محور‌های بحث و گفتگو بود. در این جلسه که با حضور نجم‌آبادی از ستاد توسعه هوش مصنوعی معاونت علمی ریاست جمهوری و رحیمیان از مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه برگزار شد، نیاز و اهداف قوه قضاییه از این پروژه مطرح شده و شرکت‌های فعال در حوزه اسکن (Scan) و فناوری‌های تبدیل عکس به متن (OCR) به بیان لزوم تعیین جزئیات بیشتر اهداف پرداختند. همچنین تعیین میزان دقیق‌تری از حجم پروژه، بازدید حضوری از وضعیت اسناد بایگانی شده و چگونگی ذخیره‌سازی تصاویر اسناد و همچنین سرانجام نسخه فیزیکی اسناد از جمله مواردی است که باید تعیین و سپس برحسن انجام آن نظارت شود.

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

۱۴- نشست پرداخت قبوض ایرانیان خارج ازکشور از دیگر رویداد‌هایی که پردیس نوآوری حقوقی قضایی برگزار کرده، رویداد پرداخت قبوض ایرانیان خارج از کشور است. امروز چیزی حدود ۱۵ میلیون نفر از هموطنان ما در خارج از مرز‌های این سرزمین زندگی می‌کنند. همه این افراد برای برخورداری از خدمات داخلی مختلف از جمله قضایی باید امکان پرداخت را داشته باشند. از این رو اگر این افراد دوست یا آشنایی را در داخل ایران نداشته باشند برای این پرداخت‌ها با توجه به مشکلات ناشی از تحریم به زحمت زیادی خواهند افتاد. در این جلسه که با حضور شرکت‌های حوزه فناوری‌های مالی (Fin Tech) برگزار شد قوانین و مقررات موجود و همچنین محدودیت‌های مختلف این مسئله مطرح و شرکت‌کنندگان به ارائه راهکار‌های پیشنهادی پرداختند و مقرر شد هر شرکت راهکار‌های خود را به ترتیب اولویت به صورت مکتوب به این مجموعه در قالب پیشنهادیه‌های مختلف ارائه دهد.

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

۱۵- فراخوان جمع‌سپاری از دیگر اقدامات صورت‌گرفته انتشار فراخوان جمع‌سپاری در بین شرکت‌ها وهسته‌های پژوهشی علاقه‌مند بود که پیشنهادیه‌های مختلف بررسی و موارد منتخب به معاونت حقوقی قوه قضاییه ارائه شد. این پروژه اعلام نیازی از معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه برای مشارکت نخبگان و صاحب نظران در تدوین لوایح قانونی بود که ۴ طرح برگزیده انتخاب و برای عقد قرارداد و ادامه مسیر به قوه قضاییه معرفی شدند.طی مذاکره صورت گرفت با ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، نظر مثبت ایشان نسبت مبلغ پیشنهادی شرکت برتر برای پیاده‌سازی سامانه اخذ شده و پروژه در حال طی کردن مراحل اداری برون‌سپاری است.

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

۱۶- فراخوان حبس الکترونیک از دیگر نیاز‌هایی که امروزه بیشتر احساس می‌شود، مسئله حبس الکترونیک مجرمان یا ردیابی افراد مختلف به جای حبس فیزیکی آن‌هاست. تاکنون نیز راهکار‌های فناورانه اجرایی شدن این مسئله تا حد خوبی پیش رفته است، اما هنوز جای پیشرفت زیادی برای توسعه، تنوع و بهبود این راهکار‌ها وجود دارد. به عنوان مثال یکی از این مسائل کاهش ابعاد و افزایش زمان کارکرد (بهبود باتری) پابند‌های الکترونیکی موجود است که در بازدید رئیس قوه قضاییه از نمایشگاه دستاورد‌های قضایی نیز بر آن تأکید شد. استفاده از اینترنت اشیا، راهکار‌های حبس خودرویی و ... از جمله مسائلی هستند که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

۱۷- فراخوان توسعه مدل هوش مصنوعی برای آرا قضایی

لیست رویداد‌ها پردیس نوآوری حقوقی قضایی 

۱. رویداد ارائه نیاز‌های فناورانه سازمان پزشکی قانونی با موضوع بازسازی دیجیتال صحنه جرم
۲. رویداد ارائه نیاز‌های فناورانه سازمان زندان ها با حضور تیم‌ها و شرکت‌های زیست بوم نوآوری
۳. آشنایی و هم اندیشی معاونت راهبردی قوه قضاییه با شرکت‎ها و تیم‌های مرتبط با لگال تک
۴. آشنایی و هم اندیشی معاونت پیشگیری از وقوع جرم با شرکت‌ها و تیم‌های مرتبط با لگال تک
۵. رویداد جذب سرمایه برای تیم‌ها و شرکت‌های مرتبط با لگال تک
۶. نمایشگاه ارائه دستاورد‌های فناورانه و نوآورانه حقوقی و قضایی
۷. رویداد استفاده از ظرفیت پلتفرم های معاملات خودرو در ایمن‌سازی معاملات خودرو
۸. رویداد راهکار‌های فناورانه در دادرسی الکترونیک با تکیه بر سند تحول قضایی
۹. رویداد فرصت فناوری‌های حقوقی
۱۰. رویداد خدمات غیر حضوری قضایی
۱۱. رویداد مزایدات الکترونیکی اجرای احکام
۱۲. نشست با حضور ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه
۱۳. نشست آرشیو الکترونیک پرونده‌های بایگانی
۱۴. نشست پرداخت قبوض ایرانیان خارج ازکشور
۱۵. فراخوان جمع‌سپاری
۱۶. فراخوان حبس الکترونیک
۱۷. فراخوان توسعه مدل هوش مصنوعی برای آرا قضایی

شبکه پردیس

شرکت‌های منتخب مستقر در ساختمان پردیس نوآوری

در ساختمان پردیس نوآوری حقوقی و قضایی، علاوه بر سه ستاد معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، ۱۵ تیم و شرکت مستقر شده‌اند.
ستاد‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری:
- ستاد هوش مصنوعی
- ستاد صنایع خلاق
- ستاد اقتصاد دیجیتال

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

شرکت‌های مرتبط با پردیس نوآوری

پردیس نوآوری حقوقی و قضایی به تعامل با شرکت های مستقر در ساختمان بسنده نکرده و سایر شرکت ها را نیز به شیوه های دیگری از جمله اجرای پروژه های نوآورانه و فناورانه حقوقی و قضایی و همچنین حضور فعال و موثر در برگزاری رویداد‌ها درگیر مسائل لگال تک کرده است. در جدول زیر تعدادی از موضوعات برگزاری رویداد و تعداد شرکت‌های شرکت کننده، ارائه شده است.

درحال تکمیل//پردیس نوآوری حقوقی و قضایی

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *