برگزاری نشست خدمات غیرحضوری در پردیس نوآوری حقوقی و قضایی
خبرگزاری میزان - نشست خدمات غیرحضوری در پردیس نوآوری حقوقی و قضایی با حضور حسن روحانینیا مدیرعامل کانون و حسین میرزاپور مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مشاور رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه برگزار شد.
در این نشست، حسین میرزاپور ضمن قدردانی از کارآفرینان و نوآفرینان اظهار داشت: فعالیت در اکوسیستم دیجیتال اقدامی دشوار است بهویژه برای آنان که در پی نوآوری و کارآفرینی هستند.
وی ادامه داد: در حوزه ارائه خدمات عمومی یعنی خدماتی که به اقدامات حاکمیتی مربوط است، پارادایمها و دورههای مختلفی طی شده است؛ همانگونه که تمدن بشر از عصر پارینه سنگی و شکار به نقطه کنونی و انقلاب صنعتی چهارم رسیده است، پیشرفت خدمات عمومی نیز دورههای مختلفی را طی کرده است.
مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در دوره نخست، دستگاههای دولتی، دستگاه قضا و نهادهای حاکمیتی خود به تنهایی امور را انجام میدادند؛ این اقدامات با استخدام نیروی انسانی مورد نیاز و صرف هزینههای مختلف در محلهای مشخص دستگاه مربوطه محقق میشد و افراد متقاضی دریافت خدمات باید به آن نهاد مراجعه مستقیم میداشتند.
میرزاپور اضافه کرد: به تدریج دستگاههای دولتی، دستگاه قضا و نهادهای حاکمیتی بخشی از امور خود را برون سپاری کردند و به عنوان نمونه اگر تا پیش از این نرمافزار مورد استفاده آن دستگاه نیز توسط خود آن دستگاه نوشته میشد، در این مرحله یک پیمانکار خصوصی و غیردولتی متولی نگاشتن نرمافزار شد و در نتیجه این برونسپاری، امور با سرعت و کیفیت بیشتری انجام شد.
وی افزود: رفته رفته برونسپاریها بیشتر شد و به جای جذب و استقرار نیروهای انسانی در محل آن دستگاهها، بنا بر این شد تا تمام این امور در دفاتری خارج از حیطه آن دستگاه ارائه شود؛ منتهی تحت نظر و به عنوان نمایندگی آن دستگاه امور پیگیری شود که نمونه تمام عیار آن مربوط به راهاندازی دفاتر پلیس +۱۰ است که به عنوان بزرگترین اقدام در نتیجه این نگاه ایجاد شد.
مشاور رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه یادآور شد: راهاندازی پلیس +۱۰ مایه افتخار نیروی انتظامی و مردم بود، زیرا در شرایطی تاسیس شد که خدمتی مانند دریافت گذرنامه یا گواهینامه در زمان کوتاهتر و در شرایط مطلوبتر همراه با تکریم ارباب رجوع به مردم ارائه شد.
میرزاپور افزود: بعد از آن بنا بر این شد تا بخش خصوصی به مردم ارائه خدمات داشته باشد و دستگاهها و نهادهای حاکمیتی بر نحوه و روند خدمترسانی فقط نظارت کنند و به بیان دیگر، نقش تنظیمگر داشته باشند و در نتیجه این شرایط، زمینه نوآوری و فضای رقابتی برای ارائه خدمات باکیفیت فراهم شد.
وی با اشاره به راهاندازی سامانه سجام و تشویق مردم برای سرمایهگذاری در بورس در دوره پاندمی کرونا یادآور شد: در آن زمان از طریق سامانه سجام این امور انجام میشد و برای امور قضایی نیز از این تجربه استفاده شد.
مشاور رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اظهار داشت: در آن برهه زمانی منجر شد تا ظرف دو ماه دغدغههای آن دوره به سند الزامات تبدیل شد و با چند شرکت که تکنولوژیهای مختلفی داشتند، وارد همکاری شدیم همچنین در قوه قضاییه نیز مواردی که مطرح بود پاسخ داده شد و در نهایت سند الزامات با همکاری شرکتهای بخش خصوصی به امضا رسید و کار با سهولت پیادهسازی شد به نحوی که تاکنون حدود سه میلیون از خدمات سامانه تنظیم بهرهمند شدند.
حسن روحانینیا نیز در این نشست درباره رویکرد کانون در زمینه ارائه خدمات غیرحضوری اظهار داشت: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بعد از دوره ایجاد، دوره تثبیت را سپری کردند و از سال گذشته مسیری به سمت توسعه خدمات غیرحضوری در دفاتر ایجاد شده است که این مسیر نوین از نظر کیفی و کمی قابلیت توسعه قابل توجهی دارد.
حسین میرزاپور در این جلسه از مشارکت بخش خصوصی استقبال کرد و گفت: در راستای ارائه خدمات عمومی که به حاکمیت متصل است، میتوان با برون سپاری بخشی از کارها به بخش خصوصی با سرعت و سهولت بیشتر به نتیجه مطلوب دست یافت.
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی افزود: منظور از خدمات قضایی الکترونیک غیرحضوری حذف زمان و مکان برای ارائه خدمات است تا مردم بتوانند از محل کار یا زندگی خود خدمات متنوع که به صورت حضوری در دفاتر دریافت میکنند به صورت غیرحضوری نیز دریافت کنند. به طور طبیعی برای عرضهی خدمات غیر حضوری، زیرساختی در کانون لازم بود که با اهتمام کانون و با مشارکت فعالان دانش بنیان، این زیرساخت در قالب سامانه «پناه» در کانون ایجاد شده است.
روحانینیا درباره سامانه پناه گفت: این سامانه زیرساخت اصلی ارتباط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با کانون در آینده خواهد شد و با نظر ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه این زیرساخت به صورت مستقل از مرکز آمار طراحی شده تا در فضایی جدید، خدمات لازم را به مردم ارائه کند.
وی اضافه کرد: برای راهاندازی این سامانه از گام ابتدایی ارائه خدمات شروع خواهیم کرد، اظهارنامه بدون پیوست و بعد اظهارنامه با پیوست و به تدریج خدمات متنوع دفاتر در سامانه پناه برای مردم قابل دسترسی خواهد بود.
روحانینیا درباره ورود بخش خصوصی در حوزه فناوری گفت: توفیقاتی که اخیراً در کانون حاصل شده، بدون کمک بخش خصوصی امکان پذیر نبود و کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی سازمانی جوان است که کمتر از ۱۰ سال عمر دارد و میانگین سنی کارکنان این سازمان بین ۳۰ تا ۳۵ سال است و جمعی از جوانان مشغول به ارائه خدمت هستند که میتوانند با تیمهای بخش خصوصی فعال در حوزهی حقوق و فناوری همکاری داشته باشند.
وی اظهار داشت: در همین فرصت از همه جوانان عزیز در شرکتهای دانش بنیان که در حوزههای مختلف فعالیت دارند دعوت میکنم تا برای ورود و کمک به کانون به عنوان سازمانی تخصصی و ارائه دهنده خدمات حقوقی و قضایی الکترونیک، همکاری داشته باشند تا به هدف اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران که کارآمدی خدمات به مردم است؛ دست یابیم.
روحانینیا گفت: از همکاری با هر حوزه و هر مجموعهای در بخش خصوصی که امکان همکاری با دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را داشته باشند تا بتوانند باری از دوش مردم کم کنند خدمات را تسهیل دهند، استقبال میکنیم.
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی خاطرنشان کرد: کانون اکنون نیز با بخش خصوصی همکاری دارد و شرکتهای مختلف بنا به تواناییها و قابلیتهایی که برخوردار هستند در چارچوب مقررات قانونی با کانون ارتباط دارند.
روحانی نیا درباره سامانه تنظیم گفت: مردم میتوانند پیش از مراجعه حضوری به دفاتر نوبت اینترنتی دریافت خدمات دریافت کنند.
وی یادآور شد: کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در زمان وقوع کرونا یکی از نخستین سازمانهایی بود که سامانه نوبتدهی غیرحضوری را راهاندازی کرد و اکنون بعد از گذشت حدود سه سال لازم است تا رویکرد جدیدی در این خصوص داشته باشیم.
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی افزود: در سامانه تنظیم این امکان برای مردم فراهم شده است تا بدون زحمت و آسان بتوانند نوبت بگیرند همچنین میتوانند از وضعیت شلوغی دفتر مطلع شوند و امکان انتخاب داشته باشند. کسانی که حضوری مراجعه کنند با دو سه روش که در ورودی هر دفتر قرار دارد، خدمت دریافت میکنند.
کسانی که میخواهند پیش از حضور در دفتر نوبت بگیرند از روشهای متعددی این کار را انجام دهند. میتوانند کد دفتر خود را به شمارههای ۲۰۰۰۱۴۷۰ و ۱۰۰۰۰۶۶۰۰۰۶۶۶ پیامک نمایند یا وارد برنامه آپ شوند و به آسانی دفتر خلوتتر را انتخاب کنند و یا حتی با شماره ۱۴۷۰ تماس بگیرند و همکاران ما برایشان نوبت بگیرند.
شایان ذکر است، خانواده بزرگ کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با شعار «دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، از مردم برای مردم» در حدود بیش از ۱۲۰۰ دفتر با نیروهای متعهد و متخصص در سراسر کشور، در تحقق «قوه قضاییه هوشمند در تراز انقلاب اسلامی» در همکاری با مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضایی، همواره مشغولِ خدمترسانی به عموم مردم شریف ایران اسلامی است.
انتهای پیام/