آخرین اخبار انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳/ گرم شدن تنور انتخابات با نزدیک شدن به زمان مناظره اول نامزدها
خبرگزاری میزان - انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برای تعیین رئیس دولت چهاردهم که طبق روال همیشگی قرار بود در سال آینده برگزار شود پس از بروز سانحه بالگرد آیتالله رئیسی و همراهانش و شهادت هشتمین رئیس جمهور ایران یکسال پیش از موعد مقرر طبق برنامهای که ستاد انتخابات کشور منتشر کرده است در تاریخ هشتم تیر سال جاری برگزار میشود.
طبق جدول زمانبندی برگزاری انتخابات ثبتنام از داوطلبان از دهم خرداد آغاز و تا چهاردهم ماه جاری انجام شد.
پس از اتمام فرآیند بررسی صلاحیتها روز گذشته سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که صلاحیت مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و محمد باقر قالیباف از طرف شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری تایید شده است.
در ادامه اخبار منتشر شده در رسانهها درباره انتخابات پیشرو را مرور خواهیم کرد.
مناظره های نامزدهای انتخابات با حضور ۶ کاندیدای این دوره از انتخابات در روزهای دوشنبه ۲۸ خرداد ماه، پنج شنبه ۳۱ خرداد ماه، جمعه ۱ تیرماه ، دوشنبه ۴ تیر ماه و سه شنبه ۵ تیر ماه برگزار می شود.
چهار مناظره اول از این مناظره های چهار ساعته در زمان های اعلام شده از ساعت ۲۰ تا ۲۴ روی آنتن خواهد رفت و در این بین مطابق معمول هر شب ساعت ۲۱ به مدت زمان ۳۰ دقیقه اخبار جامع ایران و جهان نیز پخش خواهد شد. مناظره روز پنجم تیرماه مصادف با روز عید سعید غدیر، از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ پخش خواهد شد.
همچنین پیش از پخش هر مناظره انتخاباتی، برنامه «ایران عزیز» از ساعت ۱۸ به مدت ۶۰ دقیقه با پخش بخش های انتخابی و ورود کاندیداها روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت.
گفتنی است همزمان با شبکه یک سیما این مناظره ها به صورت زنده با رابط ناشنوایان از شبکه سلامت روی آنتن می روند. همچنین شبکه جام جم نیز این مناظره ها را به صورت زنده پخش خواهد کرد.
ستاد انتخاباتی سعید جلیلی در اطلاعیهای اعلام کرد: تمامی مخارج مربوط به هزینه تبلیغات از محل جمعآوری کمکهای مردمی خواهد بود.
این کمکها هیچ حق ویژه یا امتیاز خاصی برای کمک کنندگان ایجاد نخواهد کرد.
اکنون تا آخرین روز قانونی تبلیغات، به صورت منظم مجموع مبالغ جمع آوری شده به طور شفاف و عمومی از طریق صفحات و کانالهای رسمی در پیام رسانهای داخلی منتشر میشود و پس از برگزاری انتخابات نیز ریز مخارج هزینه ها اعلام خواهد شد.
برخی از فرهنگهای غلط سیاسی و انتخاباتی، از طریق عدم شفافیت و اداره صحیح ستادهای انتخاباتی نامزدها در سراسر کشور شکل میگیرد و اگر ریشه برخی فسادها و رفتارهای مافیایی از طریق شفافیت در ستادها خشکانده شود، می توان به تشکیل دولتی فسادستیز در آینده نیز امیدوار بود.
حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی ایران گفت: من ادعایی نمیکنم و اصلا قصد ندارم که وعدهای به مردم بدهم.
به حضور و نقش مردم در سطح کلان، در حوزه فرهنگی، حوزه سیاسی و اجتماعی، حوزه اقتصادی و دیگر بخشها اعتقاد ویژه دارم، اگر کشور تاکنون توانسته گامهای استواری بردارد به دلیل حضور و نقش آفرینی مردم بوده است.
اگر دولت میخواهد موفق باشد باید پشت سر مردم و بخش خصوصی حرکت کند.
اگر اعتمادسازی را برقرار نکنیم همه نقشههای ما عقیم خواهد شد.
بخش بزرگی از اقتصاد کشور ما با رانت انرژی زندگی میکند.
انرژی و منابع فسیلی و زیرزمینی مزیت بزرگ کشور است که به نقطه تهدید کشور ما تبدیل شده است و باید برای آن کاری کرد.
حجتالاسلام والمسلمین محمد موحدیآزاد، دادستان کل کشور گفت: لازمه یک رقابت سالم انتخاباتی، پایبندی نامزدها و حامیان آنان به اجرای قانون، با محوریت پاسداری از ارزش های اسلامی- انقلابی برای حفظ وحدت ملی و در نهایت سربلندی ایران اسلامی در منطقه و جهان است.
ضروری است تا تمامی نامزدها به بیان شایستگیهای خود پرداخته و از تخریب رقیب و بیان مطالب غیرمستند، وعدههای نشدنی و سخنان بی پایه چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی اجتناب کنند.
اولین مستند انتخاباتی سیدامیرحسین قاضیزاده هاشمی امروز ساعت ۱۷:۰۰ از شبکه اول سیما پخش می شود.
این مستند توسط سامان مختاری ساخته شده است. مختاری پیشتر برای ساخت فیلم مستند «خاطرات موتورسیکلت» برنده بهترین فیلم بخش قهرمان من جشنواره سینما حقیقت شده است.
همزمان با پخش مستند تصویری از شبکه اول، مستند رادیویی قاضیزاده هاشمی که توسط حسن معصومی ساخته شده است همزمان با مستند تصویری از رادیو ایران پخش میشود.
علیرضا محمودی «مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه و مسئول برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور» گفت: از ۱۳۸ نمایندگی ایران فعال در خارج از کشور، نامههایی را برای ارسال اقلام لازم دریافت کردیم که پس از هماهنگی با وزارت کشور تعرفههای لازم برای بیش از ۳۴۴ صندوق اخذ رای ارسال شد.
در هفته جاری همه اقلام و تجهیزات به دست نمایندگیهای ایران در خارج از کشور میرسد، در تماس با آنها اطمینان لازم از برگزاری انتخاباتی خوب را داریم.
براساس گزارش همکارانم از دفتر حفاظت منافع در واشنگتن و دفتر نمایندگی ایران در نیویورک، هماهنگی لازم برای صندوق سیار در حوزه آمریکا انجام شده است در عین حال، در حوزه کشورهای همسایه هم پیگیریهای لازم انجام شده است.
در عراق ۲۶ صندوق اخذ رای داریم؛ در تلاش هستیم تا صندوقهای سیار را هم در عراق داشته باشیم.
پیشبینیهای لازم برای اخذ رای ایرانیان در بیتالله الحرام انجام شده است.
در کشورهایی که ایرانیان در بخشهای مختلف حضور دارند، در تلاش هستیم با رایزنیها صندوقهای رای در بخشهای مختلف مستقر شوند. در انگلیس ۱۰ صندوق رای و در آلمان به غیر از ۴ نمایندگی ایران، در شهر بُن نیز صندوق اخذ رای فراهم شده است؛ در عراق در ۶ حوزه رایگیری و ۲۳ صندوق اخذ رای از جمله در سلیمانیه و اربیل خواهیم داشت.
ستاد انتخابات جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت با تاکید بر رعایت اخلاق و صداقت در برنامه ارائه شده از سوی نامزدهای ریاست جمهوری و ضمن دعوت از نخبگان و مردم فهیم ایران به مشارکت در تعیین سرنوشت کشور در جهت تحقق اقتدار ملی و رفع معضلات اقتصادی و همافزایی لازم در راستای قرار اجتماعی وحدت ملت و دولت اعلام کرد که ضمن احترام به همه نامزدهای حاضر در انتخابات، حمایت خود را از نامزدی حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در چهاردمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام میدارد.
محمودی، مسئول برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور به خبرنگار میزان گفت: ملاقاتهایی را با سفرا و کارداران داشتیم و از آنها خواستیم به استناد قوانین و مقررات بینالمللی امنیت حوزههای انتخاباتی را تامین کنند و اجازه بدهند شهروندان جمهوری اسلامی ایران به راحتی در تعیین سرنوشت کشورشان مشارکت کنند.
سفرا و سرکنسولها نیز این مهم را درخواست کردند و فکر میکنیم که بدون مشکل خاصی امنیت رای دهندگان تامین شود.
علیرضا زاکانی در توییتی نوشت: امروز صبح در اتاق بازرگانی ایران، پارلمان بخش خصوصی و در جمع فعالان این حوزه تاکید شد که ما در دولت خدمت میخواهیم به شما تکیه کنیم، نه اینکه جای شما بنشینیم. دولت به محصول نهایی زنجیره تولیدکننده نیاز دارد و نباید داخل زنجیره دخالت کند.
در چین بیش از ۱۳ میلیارد یورو تفاهم نامه بستیم. یکی از مسئولان ارشد اقتصادی باتوجه به تجارب گذشته گفت: یک یورو هم به شما نخواهند داد. اما به لطف خدا الان نزدیک دو میلیارد یورو قرارداد نهایی و در حال اجرا داریم و بیش از ۳۰۰ میلیون یورو ضمانت نامه گرفتیم که در حال اجرای تعهدات خودشان هستند.
به طرف چینی الزام کردیم کارخانه داخل ایران بزنیم و انتقال فناوری شود تا در بازار ۶۰۰ میلیون نفری منطقه غرب آسیا با هم شریک شویم.
ایرنا نوشت: مسعود پزشکیان دارای مدرک دکترای حرفهای پزشکی و تخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز، همچنین فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران است.
حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی مقدمات و سطح عالی (فقه، اصول فقه و فلسفه) را در قم در مدرسه حقانی، درس خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران به پایان رساند. وی در سطح چهار فقه و حقوق اسلامی در حوزه علمیه تحصیل کرده است.
سعید جلیلی دارای مدرک علمی دکترای علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع) است. او مولف کتاب «سیاست خارجی پیامبر (ص)» بوده که بعدها همین کتاب به یکی از منابع درسی دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع) تبدیل شد و جلیلی خود به تدریس آن پرداخت.
علیرضا زاکانی دارای دکترای تخصصی پزشکی هستهای و عضو هیات مدیره انجمن علمی پزشکی هستهای ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
محمدباقر قالیباف دارای مدرک دکتری در رشته جغرافیای سیاسی از دانشگاه تهران و دانشیار و عضو هیات علمی گروه جغرافیایی سیاسی دانشگاه تهران است.
سیدامیرحسین قاضیزاده هاشمی دانش آموخته دکتری تخصصی پزشکی (جراح سر و گردن)، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است .
روزنامه فرهیختگان نوشت: در این دور از انتخابات اگرچه چهره مستقیم حامی دولت روحانی حضور ندارد، اما چهرههایی مثل اسحاق جهانگیری، عباس آخوندی و محمدجواد ظریف ازجمله افرادی بودند که بعد از تایید صلاحیت پزشکیان از او حمایت کردند. پزشکیان حالا تنها گزینه اصلاحطلبی است که چهرههای مختلف اصلاحطلب از او حمایت کردهاند و البته اعتدالیها نیز رسما از او حمایت کردهاند.
برمبنای آخرین نظرسنجیهایی که منتشر شده، رای منفی اسحاق جهانگیری تقریبا ۲۹ درصد، محمد شریعتمداری ۱۵ درصد و عبدالناصر همتی ۲۲ درصد اعلام شده است. این درصد جامعه آماری را نشان میدهد که روی رای ندادن قطعی به یکی از این افراد، مطمئن هستند. امری که نشان میدهد هنوز رای منفی افکارعمومی نسبت به دولت روحانی و افراد حاضر در کابینه او به قوت خود باقی است، چراکه در یک فاصله ۳ ساله قرار است انتخابات برگزار شود.
تقریبا تمامی این اسامی به جز عبدالناصر همتی، رسما از پزشکیان حمایت کردهاند. حضور آنها در کنار پزشکیان تصویری مقابل چشم افکارعمومی قرار میدهد که پزشکیان قرار است دولت دوم روحانی را تشکیل دهد. انتشار اظهاراتی مبنیبراینکه ظریف حتما وزیر خارجه پزشکیان خواهدبود نیز این گزاره را تقویت میکند.
حمایت چهرههایی که رای منفی دارند از مسعود پزشکیان میتواند روی افزایش رای سلبی پزشکیان تاثیرگذار باشد.
درواقع برخلاف اینکه برآورد اولیه این بود که مسعود پزشکیان رای منفی و مثبتی ندارد و میتواند با اظهاراتش رای جمع کند، اما حمایت چهرههای اعتدالی از او که در دولت روحانی حضور داشتند، میتواند به سبد رای سلبی او اضافه کند و آرای او را در سبد رای دیگر کاندیداهای انتخاباتی بریزد.
حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان نوشت: این روزها بسیاری از نیروهای انقلابی و متعهد، پرسش مشترکی بر زبان دارند که دهان به دهان میچرخد و پاسخ میطلبد. پرسش این است که «به کدامیک از نامزدهای جبهه انقلاب رای بدهیم»؟ پاسخ نگارنده این است: «به نامزدی که بعد از ائتلاف آنها مشخص میشود» میپرسند: «اگر با یکدیگر ائتلاف نکردند چی»؟ پاسخ آن است که «در آن صورت فرق چندانی ندارد که به کدامشان رای بدهید»!... چرا که اگر ائتلاف نکنند، هریک از آنها بخشی از رای مردم را جذب میکنند و بدیهی است که در این صورت مجموعه آراء چند نفر به آسانی نمیتواند با مجموع آرائی که متفقاً به یک سبد ریخته میشود رقابت کند!
با حفظ احترام همه نامزدها، باید گفت؛ اگر حضور و ادامه گفتمان شهید رئیسی عزیز را که ترجمان دیگری از گفتمان امام و انقلاب و رهبری است، به حضور خود بر کرسی ریاست جمهوری ترجیح میدهید -که باید چنین باشد و به یقین اینگونه است- پس صورت مسئله را از حالت «چندکاندیدایی» به تک کاندیدا تغییر دهید.
روزنامه سازندگی نوشت: مسعود پزشکیان را به دلایل زیاد باید سوسیال دموکرات نامید، به طور قطع نمیتوان او را در دسته لیبرالها جا داد.
او مدافع آزادیهای اقتصادی نیست و خصوصیسازی را هم مشروط میپذیرد.
لیبرالها با پزشکیان به دو دلیل زاویه دارند؛ یکی اینکه عقاید فدرالیستی او را نقد میکنند و دیگر اینکه او را سوسیالیست میدانند.
پزشکیان اگر رئیسجمهور شود، بساط قیمتگذاری را بر نمیچیند و بخشخصوصی را بزرگ نمیکند و تجارت به معنای واقعی در دولت او آزاد نمیشود و دخالت دولت کاهش نمییابد.
مسعود پزشکیان عقاید عدالتخواهانه دارد. سادهزیست است، از تجملات دوری میکند، خود را مدافع مستضعفان میداند و معتقد به عدالت است و باور دارد که دولت باید بخشهایی از هزینه زندگی مردم را گردن بگیرد.
او مخالف حذف یارانهها نیست و کاهش بودجه آموزشوپرورش و بهداشت و درمان را برنمیتابد.
رئیس پلیس فتا فراجا گفت: انتشار نظرسنجیها و یا نظرسازی کاذب درباره انتخابات و نامزدهای انتخاباتی که از مجاری غیررسمی انعکاس پیدا میکند و مبدا آن مشخص نیست، جرم است.
«میزگرد سیاسی» با حضور قالیباف، ساعت ۱۴:۳۰ شبکه ۳
«مستند یک» با حضور پورمحمدی، ساعت ۱۶:۳۰ شبکه یک
«مستند یک» با حضور قاضیزاده هاشمی، ساعت ۱۷ شبکه یک
«میزگرد فرهنگی» با حضور زاکانی، ساعت ۱۹ شبکه ۲
«بدون تعارف» با حضور پزشکیان، ساعت ۲۰:۴۵ شبکه ۲
«گفتوگوی ویژه خبری» با حضور پزشکیان، ساعت ۲۲ شبکه خبر
«میزگرد اقتصادی» با حضور جلیلی، ساعت ۲۲:۴۵ شبکه یک
سید امیرحسین قاضیزاده هاشمی، شب گذشته با حضور در برنامه میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما گفت: اختصاص ارز ترجیحی یک اقتصاد رانتی درست کرده است، به علت نشتی بالایی که در طول زنجیره و بعضاً انتهای زنجیره داشته است، به هدف هم کاملاً اصابت نمیکرده و قاچاق معکوس برای ما ایجاد میکرده است.
الان سیاستهای ارزی ما برای حمایت از معیشت است، سیاستهای تجاری ما برای حمایت از تولید است، درحالی که دقیقاً باید برعکس باشد، یعنی سیاستهای ارزی باید حمایت کننده تولید باشند، سیاستهای تجاری ما هدف اش ارتقای معیشت و کاهش قیمتهای کالا باشد.
شکاف نرخ مرکز مبادله ارز طلا و نرخ ارز رسمی را باید کاهش دهیم.
قانون هدفمندی یارانهها را کامل اجرا نکرده ایم و باید حتماً اجرا کنیم، اما برای اینکه بتوانیم هزینههای ناشی از آن را پوشش بدهیم، پاداش صرفه جویی انرژی را تحت عنوان اعطای اعتبار انرژی برای خانوادهها باید جبران کنیم.
اگر خانوادهای فاقد هرگونه شاغل است، برآوردها بعضاً میگویند ۳۰ درصد خانوارهای ما یک فرد شاغل ندارد، ما حداقل یک نفر را باید شاغل کنیم.
متغیرهای کلان ما ثبات ندارد، بنابراین تمایل به سرمایه گذاری، به سمت تمایل به دلالی رفته است یا درآمدهای سریع، سرمایه گذاریهای بسیار کوتاه مدت. پس دولت وظیفه دارد کاری کند که متغیرهای کلان و مؤثر بر سرمایه گذاری، ثبات پیدا کند تا ما کم کم بتوانیم سرمایه گذاری یکساله، سه ساله و پنج ساله پیدا کنیم.
بدون اصلاح عمیق ساختارها و سازوکارهایمان حتماً مشکلات مان پیچیدهتر میشود. دولتهای گذشته پر از نسخههای کوتاه مدت هستند، چون میخواستند سریع رضایت کسب کنند و این باعث پیچیدهتر شدن مشکلات شده است و نه برطرف شدن مشکلات.
ناترازی در بودجه، ناترازی در انرژی و ناترازی در بانکها، سه ناترازی اولویت دولت مردم است
حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی شب گذشته با حضور در برنامه گفتوگوی ویژه خبری گفت: در دنیای معاصر سرعت تحولات خیلی زیاد است اینطور نیست که شما پیش بینی کنید ۱۰ سال دیگر یا ۵ سال دیگر چه اتفاقی میافتد یعنی ما مواجه با اتفاقاتی که در دنیا سریع دارد انجام میشود و همه مناسبات را به هم میریزد و تقریباً نظام برنامهریزی در دنیا متوجه این معنا است از این جهت برنامهها و زمانبندی برنامهها را روی مبنای یک سال، دو سال تنظیم میکنند.
الان برنامه را کسی دیگر نوشته، یک مجلس دیگر و یک دولت دیگر دولت برادر عزیزمان شهید رئیسی رحمت الله علیه با همکارانشان زحمت کشیدند این برنامه را تدوین کردند به مجلس دادند آن هم مجلس قبلی این را تصویب کرده، حالا ما میخواهیم این برنامه را که یک مجلس دیگر، یک دولت دیگر تصویب کرده به دولت جدید بدهیم خوب دولت شعارهای جدید دارد و کاندیداها شعارهای متفاوت دارند و بعد مردم به یک شعار، به یک اولویت تمایل پیدا میکنند و به این نامزد رای میدهند و این نامزد پیروز میشود بعضی وقتها این نامزد شعارهایش با برنامه قابل تنظیم کامل و دقیق نیست، خوب چگونه میخواهد اجرا کند؟ انتظارات مردم را چطور میخواهد جواب بدهد، چون این محاسبات باید بودجه اش، زمانبندی اش در برنامه شده باشد، ولی میآید، قول داده، بعد قانون است باید برنامه را اجرا کند این مشکلاتی را برای اجرا در نظام برنامه ریزی ایجاد میکند.
ما باید ملتزم به قانون باشیم این اصل است اگر چیزی قانون شد حق نداریم از آن تخلف و تعدی کنیم این یک اصل است اگر اشکالی دارد باید اشکالش را از طرق قانونی برطرف کنیم.
ما باید ملتزم به قانون باشیم این اصل است اگر چیزی قانون شد حق نداریم از آن تخلف و تعدی کنیم این یک اصل است اگر اشکالی دارد باید اشکالش را از طرق قانونی برطرف کنیم.
باید رفع موانع را از سر بنگاهها تضمین کنیم، شما نمیتوانید با موانعی که متاسفانه سر بسیاری از بنگاههای اقتصادی، صنعتی، تولیدی و خدماتی ما است انتظار داشته باشید که نقش خودشان را در اقتصاد خوب بازی کنند.
نظام اقتصادی یک تفکر جامع میخواهد یک برنامه جامع میخواهد روابط خارجی را باید در آن ببینید مناسبات داخلی را باید ببینید، رابطه دولت با قوا را باید ببینید، رابطه دولت با سرمایهگذاران را باید ببینید، رابطه دولت را با مردم باید ببینید، میزان مصرف دولت را باید ببینیم، میزان مصرف منابع مردم را باید ببینیم.
محمدباقر قالیباف، شب گذشته در برنامه «با مردم» گفت:قانون، قانون است و مهم است. ولی اگر اجرا نشود اعتبارش بیش از یک کاغذ چیز دیگری نیست. مدیریت قوی است که میتواند این کاغذ بیجان را جان دهد و روح و حرکت تحول را در این کالبد سخت اقتصاد بدمد.
ما از گرانی، تورم و کاهش قدرت خرید خانوارها شرمندهایم و ما حتماً برای این در دولت چهاردهم که دولت خدمت و پیشرفته است برای این مشکلات چارهاندیشی کردیم؛ برنامه و روش اجرا داریم و ضمانت اجرایی نیز کارنامه عملکرد بنده در طول سالیان گذشته است.
امروز ریشه اصلی مفاسد در کشورمان ناکارآمدی است.
فرصت آزمون و خطا نداریم و باید مسیر پیشرفت را محکم دنبال کنیم. ما باید به دنبال تحول باشیم.
تحول در همه عرصههای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بدون شک نیاز به مدیر قوی دارد. هیچ تحولی بدون یک مدیر قوی امکانپذیر نیست.
آیا برای تحول، مشکلمان برنامه است یا اینکه نبود امکانات بوده است؟ اگر مشکل برنامه بود، شش برنامه گذشته بود و کمتر از ۳۰ درصد انجام شد. آن چیزی که مشکل بود، نبود یک مدیر قوی بود که آن را به نتیجه برساند.
سعید جلیلی شب گذشته در برنامه «میزگرد فرهنگی» شبکه دو گفت: مدیران فرهنگی باید پخته باشند، و عمق راهبردی را داشته باشند.
ما اگر موفقیتهایی در عرصههای دیگر داشتیم، به مدد همین فرهنگ بوده، به مدد فرصتها و ظرفیتهای بزرگ فرهنگی است که کشور ما داشته و آنها بوده که ما را موفق کرده است.
اگر کسی رویکردش این باشد که فرهنگ؛ باعث قدرت کشور میشود، باعث پیشرفت کشور میشود، باعث ارتقای کشور میشود و فهم صحیح، دقیق و عمیق از فرهنگ داشته باشد، نتیجهاش چه میشود؟ که استفاده حداکثری از این فرصت میکند، نه این که این را محدود کند، نه این که این را کوچک کند، نه این که این را تقلیل دهد. نه این که این را از اولویت خارج کند.
اگر شما فرهنگ را مهم میدانید، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شما مثل دبیر شورای امنیت ملی شما باید جایگاه داشته باشد. وزیر فرهنگ شما باید مثل وزی خارجه شما جایگاه داشته باشد.
یکی از آن بزنگاهها و نقطههای امروز پیشرفت و ارتقای کشور ما که اتفاقاً یک پایه علمی و نخبگانی دارد، این است که شما در بحث موضوعاتی مثل هوش مصنوعی نباید عقب بیفتید.
من این توفیق داشتم در همان حوادث سال ۱۴۰۱ در چندین دانشگاه در تهران و شهرستانها و استانها حضور پیدا کردم، آن زمان این بحث زیاد مطرح میشد، یادم است یک دانشگاه هفت ساعت جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان طول کشید.
اگر عمق راهبردی را درک کنیم وقتی میگوییم موضوع زن، موضوع اصلی میشود نه در این مسئلههایی که این طور مطرح میشود، زن را میبینید، زن خانه دار دارید، زن دانشمند دارید، زن پزشک، زن روستایی دارید و تیپهای مختلف است.
هر چیزی در کشور چه حجاب باشد، چه موضوع دیگر باشد مانند قوانین راهنمایی رانندگی یک قانونی دارد، قانون نباید تابع سلیقهها باشد، اگر این را سلیقهای کردیم آن وقت مشکلات پیش میآید.
امروز سلیقه اش یک چیز است، یک جور عمل میکند، فردا کسی یک سلیقه دیگر دارد و یک جور دیگر عمل میکند، قانون فصل الخطاب است.
مسعود پزشکیان عصر روز گذشته با حضور در برنامه «صف اول» گفت: ایران را یک گروه، یک جناح، یک دست، امکان ندارد نجات بدهد.
اینکه حق کسی را بگیرید، یک منطقه را توسعه بدهید، به منطقه حتی خدمات اولیه را ندهید، ظلمی است که در حق آن منطقه میکنید. اکثر این نارضایتیهایی که الان در این کشور ما داریم بخاطر این است که حقوق اجتماعی یا حقوق فردی افراد را ما نادیده میگیریم.
اگر ما قانونی بنویسیم که حقوق یک عدهای را نادیده بگیریم، اگر قانونی بنویسیم که یک جایی را براساس آن عدالت در آن نبینیم، اجرای قانون با مشکل مواجه خواهد شد.
مدیر باید امتحان داده باشد، مدیر باید سلسله مراتب را طی کرده باشد، مدیر باید درسش را خوانده باشد، امتحان داده باشد، عمل کرده باشد و نتیجه اش را مردم دیده باشند.
ساختار سیستم ما باید دوباره بازنگری شود، چون خیلیها را الان آوردهایم بدون دلیل و برهان در جایی نشاندهایم.
اگر کسی مسئولیت را در سیستمی که ما داریم خواست بر عهده بگیرد باید تعهد کند برنامه را و سیاستهای کلی را در چهارچوب یک روش علمی اجرا بکند و ما موظف خواهیم بود که پیگیری کنیم که آیا اجرا میکند یا نمیکند.
علیرضا زاکانی روز گذشته باحضور در برنامه میزگرد سیاسی شبکه ۳ سیما گفت: عمق استراتژیک را دنبال میکنیم تا از درون عمیقترین و فاصله دارترین کشورها یارگیری کنیم.
ما هیچ محدودیتی را برای ارتباط حتی با عربستان نمیبینم و میتوانیم پیمانهای مختلف انعقاد کنیم و ابتکارات صلحآمیز را روی میز بگذاریم.
ما باید چهره جدید ایران را با بهرهگیری از ایرانیان خارج از کشور به جهانیان نشان دهیم.
ما باید توانمندیهای خود را برای دو هدف از جمله معیشت مردم و پیشرفت ایران در سیاست خارجی دنبال کنیم.
کار کارشناسی دقیقی در برجام صورت نگرفته بود حتی وزیر خارجه وقت اعلام کرد برجام را نخوانده است.
باید برجام را نقد کنیم، ما کارهای خود را انجام دادیم و آنها متهم هستند که وظایف خود را انجام ندادهاند و باید انجام بدهند.
ما معتقدیم در برجام منافع ملی رعایت نشد، اراده نظام به این بود که این مذاکره انجام شود، محصول اراده نظام برجام نبود. سند برجام اراده نظام نیست و سندی معیوب و ناقص است.
این خبر در حال تکمیل است...