تشریح روند برگزاری انتخابات در خارج از کشور؛ صندوق‎های رای در آمریکا و کشورهای اروپایی مستقر می‎شوند

12:29 - 27 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۸۲۴۸
تشریح روند برگزاری انتخابات در خارج از کشور؛ صندوق‎های رای در آمریکا و کشورهای اروپایی مستقر می‎شوند
مسئول برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور، ضمن اشاره به انجام تمهیدهای لازم برای تامین امنیت رای‌دهندگان، گفت که ملاقات‌هایی با سفرا و کارداران داشتیم و از آن‌ها خواستیم به استناد قوانین و مقررات بین‌المللی امنیت حوزه‌های انتخاباتی را تامین کنند.

خبرگزاری میزان - علیرضا محمودی، مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه و مسئول برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور، روز یکشنبه، ۲۷ خرداد با حضور در نشستی خبری ضمن تشریح برنامه‌ها و اقدام‌های انجام شده برای اخذ رای شهروندان ایرانی در دیگر کشورها، به پرسش‌های خبرنگاران در این باره پاسخ داد.

ارسال تعرفه‌های لازم برای بیش از ۳۴۴ صندوق اخذ رای

محمودی با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه از سال گذشته برای برگزاری انتخابات در حال برنامه‌ریزی و آمادگی بود، گفت: درپی واقعه تلخ برای شهدای خدمت، برنامه‌های ما تغییر کرد؛ در نتیجه ما با نمایندگی‌های خارج از کشور تماس گرفتیم و از آن‌ها خواستیم برآوردهای اولیه برای برگزاری انتخابات را اعلام کنند.

وی اظهار کرد: از ۱۳۸ نمایندگی ایران فعال در خارج از کشور، نامه‌هایی را برای ارسال اقلام لازم دریافت کردیم که پس از هماهنگی با وزارت کشور تعرفه‌های لازم برای بیش از ۳۴۴ صندوق اخذ رای ارسال شد.

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه با اعلام اینکه در هفته جاری همه اقلام و تجهیزات به دست نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور می‌رسد، بیان کرد: در تماس با آن‌ها اطمینان لازم از برگزاری انتخاباتی خوب را داریم.

استقرار صندوق‌های سیار اخذ رای در کشورهای مختلف

مسئول برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور در بخشی دیگر با اشاره به اینکه براساس گزارش همکارانم از دفتر حفاظت منافع در واشنگتن و دفتر نمایندگی ایران در نیویورک، هماهنگی لازم برای صندوق سیار در حوزه آمریکا انجام شده است، اظهار کرد: در عین حال، در حوزه کشور‌های همسایه هم پیگیری‌های لازم انجام شده است.

محمودی با اشاره به حضور ایرانیان در کشور‌های مختلف منطقه، تصریح کرد: در عراق ۲۶ صندوق اخذ رای داریم؛ در تلاش هستیم تا صندوق‌های سیار را هم در عراق داشته باشیم.

رایزنی‌ با مقام‌های ایتالیایی

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه درباره بیانیه اخیر سفارت ایران در ایتالیا در مورد تلاش برخی برای ایجاد اختلال در روند رای‌گیری در این کشور، گفت: به گفته سفیر ایران در ایتالیا، شمار اندکی قصد ایجاد اختلال داشتند تا روند رای‌گیری را تحت تاثیر قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه براساس بیانیه سفارت ایران در ایتالیا با رایزنی‌های انجام شده با مقام‌های این کشور زمینه برای حضور ایرانیان در انتخابات کاملا فراهم است، اضافه کرد: نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

شرایط حضور حجاج ایرانی در انتخابات فراهم شده است

محمودی در بخشی دیگر در توضیح روند اخذ رای حجاج، گفت: پیش‌بینی‌های لازم برای اخذ رای ایرانیان در بیت‌الله الحرام انجام شده است.

مسئول برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور با بیان اینکه این روند در سفارت ایران در ریاض و سرکنسولگری در جده فراهم است، عنوان کرد: ضمن اینکه سفیر و سرکنسول ایران در عربستان نیز رایزنی‌های لازم برای رای دادن حجاج ایرانی فراهم کرده‌اند.

امکان رای دادن شهروندان ایرانی در کانادا فراهم شد؟

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه ایرانیان حاضر در کانادا خواستار فراهم شدن امکان اخذ رای از آن‌ها بودند، گفت: با در نظر داشتن این درخواست ما با مقام‌های کانادا تماس داشتیم تا این درخواست شهروندان فراهم شود؛ در حال حاضر منتظر پاسخ هستیم.

صندوق‌های اخذ رای در نمایندگی‌های ایران در سفارتخانه و سرکنسول‌گری‌ها دایر است

وی درباره فراهم بودن امکان اخذ رای شهروندان در کشورهای خارجی، اظهار کرد: صندوق‌های اخذ رای در نمایندگی‌های ایران در سفارتخانه و سرکنسول‌گری‌ها دایر هستند.

محمودی با اشاره به اینکه در کشور‌هایی که ایرانیان در بخش‌های مختلف حضور دارند، در تلاش هستیم با رایزنی‌ها صندوق‌های رای در بخش‌های مختلف مستقر شوند، اعلام کرد که در انگلیس ۱۰ صندوق رای و در آلمان به غیر از ۴ نمایندگی ایران، در شهر بُن نیز صندوق اخذ رای فراهم شده است؛ در عراق در ۶ حوزه رای‌گیری و ۲۳ صندوق اخذ رای از جمله در سلیمانیه و اربیل  خواهیم داشت.

وی همچنین گفت که حتما در اربیل هم آرای ایرانیان را اخذ خواهیم کرد.

برای رای دادن داشتن گذرنامه یا کارت ملی یا شناسنامه لازم است

مسئول برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور، درباره مدارک مورد نیاز برای دادن رای، اظهار کرد: داشتن گذرنامه یا کارت ملی یا شناسنامه لازم است، یعنی داشتن حداقل یکی از این مدارک کافی است.

آمادگی شهروندان ایرانی در خارج از کشور برای شرکت در انتخابات

محمودی در بخشی دیگر درباره میزان مشارکت شهروندان ایرانی خارج از کشور در رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: شهروندان ایرانی در خارج از کشور با شور و شوق خود را برای شرکت در انتخابات آماده می‌کنند؛ ایرانیان خارج از کشور در شمای کلی به کشورشان علاقه‌مند هستند و موضوع انتخابات ریاست جمهوری برای آن‌ها اهمیت دارد.

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در همین چند هفته ما بازخورد‌های دلگرم‌کننده‌ای داشتیم، افزود: در همین چند روز بیش از ۱۵ پیام برای مشارکت ایرانیان مقیم کانادا دریافت کردیم.

به گفته وی، برخی از دانشجویان ایرانی نیز خواستار فراهم شدن امکان مشارکت خود در انتخابات بودند؛ همچنین بازخورد‌های دریافتی ما حاکی از حضور پرشور هموطنان در محل صندوق‌های اخذ رای است.

بیشترین صندوق‌های اخذ رای در آمریکا است

محمودی گفت: در آمریکا بیش از ۳۰ صندوق اخذ رای داریم که بیشترین میزان صندوق‌های اخذ رای ما در دیگر کشورها است.

صندوق‌های اخذ رای تا زمانی که مراجعه‌کننده باشد، فعال هستند

به گفته مسئول برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور، انتخابات براساس قانون راس ساعت مشخصی شروع می‌شود و براساس ساعت محلی برای اتباع ایرانی درب‌های محل اخذ رای باز می‌شود؛ در برخی از کشور‌هایی که ساعتشان جلوتر از ایران است، براساس همان ساعت محلی رای‌ها اخذ می‌شود؛ پس از پایان ساعت رای‌گیری براساس قانون صندوق‌ها باز و شمارش شده و نتیجه به وزارت کشور ارسال می‌شود.

سفرا و کنسول‌های ما برای اخذ آرای ایرانیان زندانی اقدام‌هایی را انجام می‌دهند

محمودی درباره نحوه اخذ رای از زندانیان خارج از کشور نیز تصریح کرد: این موضوع متفاوت است و سفرا و کنسول‌های ما برای اخذ آرای ایرانیان زندانی اقدام‌هایی را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه این موضوع بستگی به نوع تعامل آن کشور‌ها دارد، ابراز امیدواری کرد که بتوان آرای زندانیان ایرانی را اخذ کرد؛ در انتخابات قبل ما توانستیم در برخی موارد صندوق را به زندان ببریم و آرا را اخذ کنیم.

هیئت‌هایی برای نظارت در نظر گرفته شده‌اند

مدیرکل کنسولی وزارت خارجه درباره اعزام ناظر به نمایندگی‌های محل اخذ رای در خارج از کشور، گفت: هیئت‌هایی برای نظارت در نظر گرفته شده‌اند؛ ضمن اینکه ناظرین شورای نگهبان در خارج از کشور هم حضور خواهند داشت.

تمهیدات وزارت امورخارجه برای تامین امنیت رای‌دهندگان ایرانی خارج از کشور

مسئول برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور در پاسخ به میزان درباره تمهیدهای وزارت امور خارجه برای اختلال‌های احتمالی از سوی معاندین در روند انتخابات در کشورهای خارجی، گفت: ملاقات‌هایی را با سفرا و کارداران داشتیم و از آن‌ها خواستیم به استناد قوانین و مقررات بین‌المللی امنیت حوزه‌های انتخاباتی را تامین کنند و اجازه بدهند شهروندان جمهوری اسلامی ایران به راحتی در تعیین سرنوشت کشورشان مشارکت کنند.

مقام وزارت امور خارجه گفت: سفرا و سرکنسول‌ها نیز این مهم را درخواست کردند و فکر می‌کنیم که بدون مشکل خاصی امنیت رای‌دهندگان تامین شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *