نگاهی به سفر یک روزه رئیس عدلیه به قطر؛ از امضای یادداشت تفاهمنامه قضایی تا تسهیل عفو و انتقال محکومان ایرانی

9:00 - 25 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۸۶۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
نگاهی به سفر یک روزه رئیس عدلیه به قطر؛ از امضای یادداشت تفاهمنامه قضایی تا تسهیل عفو و انتقال محکومان ایرانی
دیدار رئیس قوه قضاییه با امیر قطر، دیدار با دادستان و رئیس شورای عالی قضایی این کشور، دیدار با ایرانیان مقیم قطر و امضای یادداشت تفاهم همکاری قضایی و انعقاد موافقت‌نامه معاضدت قضایی در امور کیفری میان دو کشور، مهمترین برنامه‌های رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در سفر به کشور قطر بود.

خبرگزاری میزان – حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، در راستای گسترش دیپلماسی قضایی و توسعه تعاملات قضایی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشور‌ها و با هدف گسترش ارتباطات و تعاملات میان ملل و دولت‌های اسلامی به دعوت رئیس شورای عالی قضایی قطر، سه‌شنبه ۲۲ خردادماه، در سفری یک روزه عازم این کشور شد.

برنامه‌های سفر رئیس قوه قضاییه به قطر

دیدار رئیس قوه قضاییه با امیر قطر، دیدار با دادستان کل و رئیس شورای عالی قضایی این کشور، دیدار با ایرانیان مقیم قطر، امضای یادداشت تفاهم همکاری قضایی و انعقاد موافقت‌نامه معاضدت قضایی در امور کیفری میان دو کشور، اهم برنامه‌های سفر رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران به قطر بود.

- دیدار رئیس قوه قضاییه با امیر قطر

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در جریان سفر به قطر در راستای توسعه دیپلماسی قضایی، با «تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی» امیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

نگاهی به سفر یک روزه رئیس عدلیه به قطر؛ از امضای یادداشت تفاهمنامه قضایی تا تسهیل عفو و انتقال محکومان ایرانی

موضوعات گفت‌وگوی رئیس قوه قضاییه ایران و امیر قطر

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با امیر قطر در رابطه با موضوعات ذیل با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

۱) تدوام روابط جمهوری اسلامی ایران و قطر

رئیس قوه قضاییه در دیدار با امیر قطر، سطح روابط دو کشور ایران و قطر در حوزه‌های مختلف به ویژه طی حدود سه سال اخیر را بسیار رو به توسعه و پیشرفت عنوان کرد و خواهان تداوم این مسیر و این روند شد.

امیر قطر نیز، اظهار امیدواری کرد، ادامه روند توسعه همکاری‌ها میان دو کشور را در دولت بعدی جمهوری اسلامی ایران نیز شاهد باشند.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در قطر، روابط دو کشور را طی بیش از چهار دهه گذشته، راهبردی و بدون وجود هیچ‌گونه مشکلی توصیف کرد.

۲) توسعه مناسبات حقوق و قضایی دوکشور و درخواست عفو یا انتقال برخی محکومان

رئیس عدلیه در این دیدار با اشاره به ضرورت توسعه مناسبات حقوقی و قضایی میان ایران و قطر به‌ویژه در حوزه معاضدت‌های قضایی و انتقال محکومان، با عنایت به در پیش بودن عید سعید قربان، درخواست عفو یا انتقال تعداد دیگری از زندانیان ایرانی که در قطر محکومیت یافته‌اند را مطرح کرد.

امیر قطر نیز از آمادگی این کشور برای کمک به اجرای مباحث مربوط به عفو یا انتقال برخی از محکومان خبر داد.

۳) ضرورت اتخاذ تدابیر منسجم‌تر کشور‌های اسلامی در موضوع غزه

رئیس دستگاه قضا در این دیدار از مواضع امیر و دولت قطر در مسئله غزه قدردانی کرد و بر ضرورت اتخاذ تدابیر و تمهیدات منسجم‌تر کشور‌های اسلامی در راستای کاهش آلام و رنج‌های مردم غزه و توقف جنایات علیه این مردم و پیگیری اقدامات جنایتکاران، تأکید کرد.

۴) تسهیل توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور

امیر قطر ضمن تأکید بر اهمیت بالای توافقات قضایی که در جریان این سفر امضا می‌شود، خواستار تسهیل و توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور شد.

امیر قطر در پایان از رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران خواست که سلام وی را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و سرپرست ریاست جمهوری ابلاغ کند.

- دیدار رئیس قوه قضاییه با دادستان کل قطر

در جریان سفر حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه به قطر «عیسی بن سعد النعیمی» دادستان کل قطر با حضور در محل اقامت رئیس قوه قضاییه کشورمان، با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.

نگاهی به سفر یک روزه رئیس عدلیه به قطر؛ از امضای یادداشت تفاهمنامه قضایی تا تسهیل عفو و انتقال محکومان ایرانی

موضوعات گفت‌وگوی رئیس قوه قضاییه ایران و دادستان کل قطر

رئیس قوه قضاییه و دادستان کل قطر در این دیدار درباره موضوعات زیر گفت‌وگو کردند.

۱) عملیاتی‌سازی موافقت‌نامه‌های منعقده میان ایران و قطر

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در دیداریا دادستان کل دولت قطر بر ضرورت تلاش در راستای عملیاتی‌سازی موافقت‌نامه‌های منعقده در حوزه معاضدت‌های قضایی و انتقال محکومان، تأکید کرد.

۲) تأکید دادستان قطر بر روابط پایدار و قوی دو کشور

دادستان کل دولت قطر با بیان اینکه بستر‌های همکاری فی‌مابین ایران و قطر کاملاً فراهم است و ما خواهان توسعه این مناسبات هستیم، گفت: آنقدر روابط دو کشور ایران و قطر، قوی و پایدار است که نیاز چندانی به امضاء تفاهم‌نامه‌های همکاری دو جانبه احساس نمی‌شود، اما با این وجود، امضاء این تفاهم‌نامه‌ها قطعا در استحکام هرچه بیشتر روابط دو کشور، مفید و مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به وجود دو توافق‌نامه همکاری قضایی ایران و قطر در سال‌های گذشته و امضاء سومین توافق‌نامه در جریان سفر حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به قطر، گفت: تلاش ما بر این است که اجرای این توافق‌نامه‌ها در اسرع وقت نهایی شوند.

۳) امضای موافقت‌نامه معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری

در خلال این دیدار، مراسم امضای موافقت‌نامه معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر برگزار شد.

این موافقت‌نامه در ۱۴ ماده به امضا «امین‌حسین رحیمی» وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران و «عیسی بن سعد النعیمی» دادستان کل دولت قطر رسید.

با امضای این موافقت‌نامه، طرفین متعهد شدند حداکثر همکاری حقوقی و قضایی ممکن در امور کیفری را طبق مفاد موافقت‌نامه و قوانین ملی خود داشته باشند و در صورت درخواست، طرفین حداقل سالی یک بار، اطلاعات مربوط به احکام نهایی در مورد اتباع یا شهروندان طرف دیگر را برای یکدیگر ارسال کنند.

همچنین طرفین درخواست‌های معاضدت حقوقی متقابل و نیابت قضایی بین خود در امور کیفری را طبق مفاد موافقت‌نامه مزبور و قوانین ملی خود، ارائه و اجرا خواهند کرد.

۴) درخواست دادستان کل قطر بر افزایش دیدار‌های کارشناسی مقامات قضایی دو کشور

دادستان کل قطر با بیان اینکه در زمینه‌های قضایی و امنیتی، باید به‌صورت فعالانه و کارشناسی حرکت کرد، گفت: خواستار آن هستیم که در راستای اجرای هرچه بهتر مفاد توافق‌نامه همکاری‌های قضایی ایران و قطر، دیدار‌های کارشناسی مقامات قضایی دو کشور، بیش از گذشته صورت پذیرد.

۵) ضرورت همکاری‌های ایران و قطر در حوزه‌های مختلف، به‌ویژه مقوله حقوق‌بشر

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در این دیدار، ضمن اشاره به گستره مطلوب همکاری‌های ایران و قطر در حوزه‌های مختلف، به مقوله حقوق‌بشر بر ضرورت همکاری ایران و قطر با یکدیگر در مقابل سوء‌استفاده مستکبران از مقوله حقوق بشر و ارائه تعریف تعریف واحد و مشترک از مفهوم و مصادیق حقوق بشر، تأکید کرد.

۶) تأکید دادستان قطر بر صیانت از غزه و فلسطین

دادستان کل قطر در بخشی از صحبت‌های خود با رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: با توجه به تاکیدات امیر قطر، ما طی سالیان گذشته توانستیم در حوزه صیانت از غزه و فلسطین، نقش بی‌بدیلی داشته باشیم.

وی در همین راستا خطاب به رئیس قوه قضاییه ایران گفت: همانگونه که شما به درستی اشاره کردید، اسرائیل و حامیان اسرائیل از استاندارد‌های دوگانه و متناقض در حوزه حقوق بشر استفاده می‌کنند؛ ما باید با همیاری و هم‌افزایی یکدیگر، جلوی این مسئله را بگیریم و دوگانگی و تناقض این استاندارد‌ها را در عرصه بین‌الملل افشا کنیم.

۷) تقدیر دادستان کل قطر از رئیس قوه قضاییه

دادستان قطر در دیدار با رئیس عدلیه ضمن اشاره به اینکه کارنامه رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران بیانگر سوابق درخشان وی در حوزه‌های مختلف قضایی، حقوقی، امنیتی و بین‌المللی است، از دیدار و گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و آگاهی از نقطه‌نظرات وی، اظهار مسرت و خرسندی کرد.

- دیدار رئیس قوه قضاییه با رئیس شورای عالی قضایی قطر

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، در جریان سفر به کشور قطر، با «حسن بن لحدان الحسن المهندی» رئیس شورای‌عالی قضایی قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

نگاهی به سفر یک روزه رئیس عدلیه به قطر؛ از امضای یادداشت تفاهمنامه قضایی تا تسهیل عفو و انتقال محکومان ایرانی

موضوعات گفت‌وگوی رئیس قوه قضاییه با رئیس شورای عالی قضایی قطر

رئیس قوه قضاییه کشورمان و رئیس شورای عالی قضایی قطر در این دیدار درباره موضوعات زیر گفت‌وگو کردند.

۱) استقبال رئیس شورای عالی قطر از توسعه روابط دو کشور خصوصا در حوزه قضایی

رئیس شورای عالی قطر با استقبال از توسعه و تعمیق مراودات دو کشور قطر و ایران خصوصاً در حوزه قضایی بر ضرورت گسترش همکاری‌های قضایی و غیرقضایی دو کشور تاکید کرد و اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک، شرایطی مهیا شود که مقامات عالی قضایی ایرانی و قطری بتوانند روند برگزاری دادگاه‌ها در کشور‌های همدیگر را به صورت حضوری مشاهده کنند.

وی ضمن ابراز تمایل به سفر به ایران در آینده نزدیک، گفت: نگاه ما به ایرانیان حاضر در قطر، مانند نگاهی است که به شهروندان قطری داریم.

۲) رایزنی رئیس دستگاه قضا در مورد خانواده‌های زندانیان ایرانی در قطر

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار با رئیس شورای‌عالی قضایی قطر ضمن بیان این که انتظار داریم زندانیان ایرانی در قطر بتوانند با خانواده‌های‌شان در ارتباط باشند، تأکید کرد خانواده زندانیان به هیچ‌وجه نباید به‌واسطه اعمال مجرمانه عضو خانواده خود، متحمل آسیب شوند.

همچنین رئیس دستگاه قضا در این دیدار درخواست خود، برای بهره‌مندی آن دسته از زندانیانی که مدت کمی از دوران محکومیت‌شان باقی مانده است، از ارفاقات قانونی به طُرق مقتضی را مطرح کرد.

۳) انعقاد یادداشت تفاهم همکاری قضایی بین کشور

در دیدار رئیس قوه قضاییه ایران با رئیس شورای‌عالی قضایی قطر، یادداشت تفاهمی در باب همکاری‌های قضایی فی‌مابین در ۱۱ بند منعقد شد.

از جمله مفاد این یادداشت تفاهم، تبادل تجربه و بررسی موضوعات مورد علاقه مشترک در مقولاتی نظیر «مدیریت مؤثر دعاوی مدنی با هدف فیصله دادن سریع آن‌ها» و «ادغام مؤثر و مناسب فناوری مربوط به مدیریت عدالت و مدیریت دعاوی و پرونده‌ها و راه‌حل‌های هوشمند در جهت تسریع روند اجرایی حل و فصل دعاوی» است.

همچنین همکاری طرفین در زمینه آموزش قضات و مسئولان دادگستری و دادگاه‌ها و مدیریت دعاوی و ایجاد توانایی‌های قضایی، در عرصه‌های تخصصی از جمله در موضوعات مربوط به اختلافات تجاری و سرمایه‌گذاری، از دیگر مفاد این یادداشت تفاهم است.

۴) عملیاتی‌سازی تفاهم‌نامه‌های منعقده میان ایران و قطر

رئیس قوه قضاییه در این دیدار بر عملیاتی‌سازی کامل توافق‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های منعقده تاکید کرد و گفت: ما در این خصوص آمادگی کامل داریم.

۵) همکاری دو کشور در حوزه هوشمندسازی فرآیند قضایی

قاضی‌القضات در این دیدار با اشاره به عرصه‌های مختلفی که در حوزه حقوقی و قضایی می‌تواند منشاء همکاری‌های فی‌مابین ایران و قطر قرار گیرند، گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران در عرصه ناظر بر هوشمندسازی برخی روند‌ها و فرآیند‌ها حقوقی و قضایی و تجهیز سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در این حوزه، پیشرو و پیشتاز هستیم و آمادگی کامل خود را برای همکاری با قطر در این عرصه‌ها اعلام می‌داریم.

رئیس شورای عالی قضایی قطر نیز با بیان اینکه اهتمام دستگاه قضایی قطر بر آن است که همراه با اقتضائات و پیشرفت‌های روز حرکت کند، گفت: ما در دستگاه قضایی قطر تلاش می‌کنیم بسیاری از مسائل و اختلافات را قبل از ورود به دادگاه و از طریق آشتی، صلح و سازش، حل کنیم.

رئیس دستگاه قضا در پایان از رئیس شورای‌عالی قضایی قطر برای سفر به ایران و بازدید از مراکز و مراجع قضایی و آشنایی با تحولات ناظر بر هوشمندسازی فرآیند‌ها و روند‌های قضایی در جمهوری اسلامی ایران، دعوت کرد.

رئیس شورای عالی قطر نیز ضمن استقبال از توسعه دیپلماسی قضایی دو کشور، ابراز امیدواری کرد رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در فرصتی مبسوط‌تر، مجدداً در قطر حضور پیدا کند و از نزدیک، از دستگاه قضایی و دادگاه‌های قطر بازدید به عمل بیاورند.

- دیدار صمیمانه رئیس قوه قضاییه با ایرانیان مقیم قطر

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در اولین برنامه رسمی خود در جمع ایرانیان مقیم قطر در دوحه، حضور پیدا کرد و از نزدیک به استماع مسائل، دغدغه‌ها و نقطه‌نظرات آن‌ها پرداخت.

موضوعات مورد گفت‌وگوی رئیس قوه قضاییه و ایرانیان مقیم قطر

رئیس دستگاه قضا در دیدار با ایرانیان مقیم قطر درباره موضوعات زیر گفت‌وگو کرد.

۱) حضور ایرانیان خارج از کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری

رئیس قوه قضاییه ضمن گرامیداشت یاد رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی و تقدیر از زحمات وی جهت توسعه مناسبات و مراودات جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های اسلامی و همسایه با اشاره به تمهید مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، اظهار امیدواری کرد در هشتم تیرماه انتخابات باشکوهی برگزار شود و همه واجدان شرایط رأی در ایران و خارج از ایران در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.

۲) راهبرد‌های اساسی ایران در حوزه ارتباط با همسایگان

رئیس دستگاه قضا در این دیدار، راهبرد اصلی و اساسی جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی را توسعه مناسبات و مراودات همه‌جانبه با کشور‌های اسلامی و همسایه عنوان کرد و این راهبرد را سیاستی اعلام کرد که مستمراً ارتقاء می‌یابد و گسستی در آن نیست.

رئیس عدلیه دو کشور ایران و قطر را دارای ظرفیت‌ها و استعداد‌های بالایی برای توسعه مراودات در حوزه‌های مختلف خواند که قطعاً می‌توانند از این ظرفیت‌ها و استعداد‌ها در راستای رفع مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کنند.

۳) یادآوری اقدامات متقابل ایران و قطر در کمک به یکدیگر

رئیس قوه قضاییه با یادآوری اقدامات متقابل ایران و قطر در همکاری و کمک به یکدیگر به بیان این موضوع پرداخت که در زمان محاصره قطر توسط برخی کشور‌ها، جمهوری اسلامی ایران بلافاصله به میدان آمد و فضا را برای قطر باز کرد تا فشار بر این کشور بیشتر نشود؛ متقابلاً قطر نیز در برهه‌هایی اقدامات مثبتی را در قبال ایران انجام داده است.
در همین راستا رئیس عدلیه بر کمک به تسریع و تسهیل گسترش ارتباطات وثیق میان دو کشور تاکید کرد.

۴) توسعه ارتباطات حقوقی و قضایی به موازات توسعه ارتباطات سیاسی دو کشور

رئیس عدلیه در دیدار با ایرانیان مقیم قطر بر این موضوع تاکید کرد که باید به موازات توسعه و گسترش مناسبات و مراودات میان ایران و قطر در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی، ارتباطات در حوزه موضوعات حقوقی و قضایی نیز میان دو کشور موسّع شود.

۵) ایرانیان خارج از کشور، می‌توانند سفیران ممتاز ایران باشند

رئیس قوه قضاییه با تبیین و تشریح مقوله دیپلماسی عمومی و نقشی که هریک از اتباع ایرانی در کشور میزبان می‌توانند ایفا کنند، گفت: هر کدام از شما ایرانیان گرانقدر که در کشور‌های خارجی سکونت و اقامت دارید می‌توانید سفیرانی ممتاز برای ایران اسلامی باشید؛ شما با رفتار و گفتار و مواضعتان می‌توانید ارزش و شأنیت ایران و ایرانی را در چشم مردمان سایر جوامع ارتقا بخشید؛ شما می‌توانید ظرفیت‌ها و فرصت‌های بعضاً شگرف ایران اسلامی را به جهانیان معرفی کنید و زمینه جذب سرمایه را در ایران فراهم آورید.

۶) اهتمام ویژه قوه قضاییه به رفع مشکلات حقوق و قضایی اتباع ایران در همه کشور‌ها

رئیس عدلیه در بخش دیگری از سخنانش خطاب به ایرانیان مقیم قطر، بر اهتمام ویژه به رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی اتباع ایران در کلیه کشور‌ها تأکید کرد و حمایت از اتباع کشورمان و رفع مشکلات آن‌ها را وظیفه دستگاه قضایی دانست.

۷) منشأ اثر بودن همکاری ایران و قطر در جهت منافع مردم فلسطین

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ضمن اشاره به استمرار نسل‌کشی و جنایات سبعانه صهیونیست‌ها به عملکرد خوب کشور قطر در قضیه غزه و تلاش‌های مساعد آن در شکستن محاصره ظالمانه مردم غزه و توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه این مردم اشاره کرد و راهبرد اصلی و غیرقابل تغییر جمهوری اسلامی ایران را حمایت از مردم فلسطین عنوان کرد و به همین جهت همکاری ایران و قطر را در جهت منافع مردم فلسطین و منافع مردم منطقه منشأ اثر خواند.

۸) استماع نقطه‌نظرات و دغدغه‌های برخی فعالان اقتصادی ایرانی مقیم قطر

علی صالح‌آبادی، سفیر ایران، میرجلیلی، فعال تجاری در حوزه میوه، جاسم حزباوی، نماینده تجار ایرانی بازارچه بندر الرویس قطر، مرادی از فعالان حوزه معدن و رئیسی، نماینده شرکت سرمایه‌گذاری امیر قطر در استان فارس افرادی بودند که به ارائه صحبت و بیان مسائل و مشکلات حوزه خود در حضور رئیس قوه قضاییه پرداختند.

دستاورد‌های سفر رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران به کشور قطر

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، پس از سفر یک روزه به قطر، طی مصاحبه‌ای به بیان اهداف و دستاورد‌های سفر به قطر، پرداخت.

دستاورد‌های سفر رئیس عدلیه به قطر به این ترتیب است:

۱- دیدار با مقامات قطری از جمله امیر قطر، دادستان کل و رئیس شورای عالی قضایی این کشور

۲- تقویت روابط دو کشور و تاکید امیر قطر بر راهبردی بودن روابط

۳- تبادل تجربیات و اطلاعات در حوزه هوشمندسازی فرآیند‌های قضایی و حوزه فضای مجازی و سایبری در دیدار با مقامات قضایی قطر و اعلام آمادگی ایران برای انتقال این اطلاعات با استقابل طرف قطری

۴- پیگیری مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی ایرانیان ساکن قطر به منظور رفع این مشکلات در دیدار با مقامات قضایی قطر

۵- رایزنی رئیس قوه قضاییه درباره ایرانیان زندانی در قطر و تسهیل شرایط خانواده‌های آنان و همچنین بهره‌مندی آن‌ها از ارفاقات قانونی متناسب با ضوابط و دریافت قول مساعد از طرف قطری در این زمینه

۶- انعقاد یادداشت تفاهمی در باب همکاری‌های قضایی فی‌مابین در ۱۱ بند

۷- انعقاد موافقتنامه ۱۴ ماده‌ای در باب معاضدت حقوقی متقابل امور کیفری با تاکید بر تسریع در جنبه عملی و اجرای این توافقات

۸- بحث و تبادل نظر در مقوله «حقوق بشر» و ضرورت نیل به سازوکاری واحد در این عرصه، به ویژه مقوله فلسطین و غزه، در دیدار با مقامات قطری

۹- پیگیری مسائل مرتبط با سایر شوؤن ایرانیان مقیم قطر که مستقیماً به قوه قضاییه مربوط نمی‌شود، و انتقال آن به بخش‌های ذیربط در داخل منتقل و انجام اقدامات لازم برای رفع این مشکلات با همکاری دستگاه‌های مسئول

۱۰- ابراز خرسندی طرف قطری از توسعه مناسبات میان تهران و دوحه طی حدود سه سال اخیر در دوران و تأکید بر استمرار این روند

بازتاب‌های سفر رئیس قوه قضاییه به قطر

اخبار مربوط به سفر رئیس قوه قضاییه و هیئت همراه به قطر در رسانه‌‎های این کشور و کشورهای منطقه بازتاب یافت.

پایگاه دیوان امیری قطر، خبرگزاری رسمی قطر، خبرگزاری العرب، پایگاه الشرق، پایگاه مرسال قطر، حساب ندیب قطر، پایگاه القدس العربی و خبرگزاری آناتولی از جمله خبرگزاری‌های بودند که به انتشار اخبار دیدار رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و امیر قطر پرداختند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *