سفر رئیس قوه قضاییه به قطر|

رئیس قوه قضاییه در دیدار با امیر قطر: بر توسعه مناسبات حقوقی و قضایی تاکید داریم/ ضرورت اتخاذ تدابیر منسجم‌تر کشور‌های اسلامی در موضوع غزه/ اعلام آمادگی امیر قطر برای عفو یا انتقال برخی از محکومان

15:41 - 22 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۵۶۱
رئیس قوه قضاییه در دیدار با امیر قطر: بر توسعه مناسبات حقوقی و قضایی تاکید داریم/ ضرورت اتخاذ تدابیر منسجم‌تر کشور‌های اسلامی در موضوع غزه/ اعلام آمادگی امیر قطر برای عفو یا انتقال برخی از محکومان
رئیس قوه قضاییه با هدف گسترش ارتباطات و تعاملات میان ملل و دوّل اسلامی به کشور قطر سفر کرد.

خبرگزاری میزان- به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای، روز سه‌شنبه (۲۲ خرداد) پیش از عزیمت به قطر طی سخنانی در فرودگاه مهرآباد، ضمن تبیین و تشریح اهداف این سفر که در چارچوب دیپلماسی قضایی و توسعه تعاملات قضایی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشور‌ها است، اظهار کرد: ایجاد انسجام و وحدت میان کلیه‌ی ملل و دوّل اسلامی یکی از راهبرد‌های اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران در همه ادوار بوده است و این راهبرد کماکان با قوت و قدرت استمرا دارد.

رئیس دستگاه قضا بیان داشت: در مقطع کنونی که ملت‌ها و دولت‌های اسلامی عزم خود را جزم کرده‌اند که در تحولات و نظم نوین جهانی، منشاء اثر باشند و فعالانه عمل کنند، پیشبرد هر چه برجسته‌ترِ راهبرد انسجام و وحدت اسلامی که از ناحیه جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود، باید بیشتر به منصه ظهور برسد و در این مسیر، توسعه‌ی تعاملات با ملل و دوّل اسلامی در ابعاد و زمینه‌های مختلف، مقوله‌ای بسیار راهگشا است. 

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: با گسترش ارتباطات و تعاملات میان ملل و دوّل اسلامی، فضا و زمینه برای اتخاذ تصمیمات مناسب‌تر در جهت منافع و مصالح امت اسلام، بیش از پیش فراهم می‌آید.

رئیس عدلیه با اشاره به استمرار نسل‌کشی و جنایات سَبعانه رژیم صهیونیستی در باریکه غزه تصریح کرد: مسئله فلسطین و غزه از مسائل مهم جهان اسلام است؛ در طول دهه‌های گذشته، ظلم و جنایت‌های بی‌شماری توسط رژیم غاصب صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین صورت گرفته است، اما در طول ۸ ماه اخیر، جنایات صهیونیست‌ها به بالاترین حد ممکن رسیده است و بعضاً، این جنایات بی‌سابقه محسوب می‌شوند؛ اگر چه همه دولت‌های اسلامی و همه آزادگان جهان به جنایات ددمنشانه صهیونیست‌ها واکنش نشان داده‌اند، اما ضروری است اقدامات و واکنش‌های مؤثرتر و نافع‌تری را برای نجات مردم مظلوم غزه از زیر جنایات صهیونیست‌ها اتخاذ کنیم. 

قاضی‌القضات در ادامه بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر راهبرد ایجاد انسجام و وحدت در میان کشور‌های اسلامی، راهبردِ گسترش و توسعه ارتباطات با آن‌ها بخصوص همسایگان را نیز با جدیت دنبال می‌کند؛ در همین راستا طی سالیان اخیر شاهد توسعه مناسبات ایران و قطر در حوزه‌های مختلف اعم از مقولات سیاسی و غیرسیاسی هستیم.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: دولت قطر در قضیه غزه و جنایات سَبعانه صهیونیست‌ها، نقش‌آفرینی مثبتی در جهت توقف تجاوزات اسرائیل و همچنین کاهش آلام مردم مظلوم غزه و حمایت‌های مادی و غیرمادی از آنها، داشت.

رئیس قوه قضاییه گفت: همکاری‌های ایران و قطر در حوزه مسائل سیاسی و منطقه‌ای، مطلوب و روبه پیشرفت است و این امر طی حدود سه سال اخیر در دوره شهید آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور فقید کشورمان، برجسته‌تر بوده است؛ اساساً به هر میزان که مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی طرفین توسعه یابد، به موازات آن، لازم است که در حوزه مناسبات حقوقی و قضایی نیز گسترش و انبساط حاصل شود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به پیشرفت‌های کشورمان در حوزه بهره‌گیری از ابزار‌های فناورانه جهت تسهیل و تسریع خدمت‌رسانی حقوقی و قضایی به مردم، اظهار داشت: امروز یکی از جنبه‌های مهم در حوزه توسعه مناسبات حقوقی و قضایی میان کشورها، مبحثِ همکاری و معاضدت در بخش تدوین و اصلاح قوانین و مقررات ناظر بر فضای مجازی و همچنین بهره‌گیری از ابزار‌های فناورانه برای توسعه و بسط خدمات قضایی و حقوقی است. 

رئیس عدلیه گفت: امروز بسیاری از مقولات و کنش‌های اقتصادی و غیراقتصادی در دنیا بصورت دیجیتال صورت می‌پذیرد؛ این مهم، اقتضائات، قوانین و مقررات خود را طلب می‌کند؛ همچنین امروزه، بسیاری از جرائم و تخلفات از طریق فضای مجازی به وقوع می‌پیوندند؛ در این عرصه نیز نیاز به وضع قوانین و مقررات متناسب و اصلاح قوانین، مبتنی بر شرایط روز است؛ در همین رابطه ما خواهان توسعه مناسبات با کشور‌های اسلامی هستیم. 

قاضی‌القضات تصریح کرد: میان ایران و قطر در حوزه مقولات حقوقی و قضایی توافقاتی منعقد شده است و امیدواریم در این سفر بتوانیم توافقات بیشتر و جامع‌تری را در راستای منافع دو کشور و منافع و مصالح امت اسلام منعقد کنیم و بواسطه توسعه مناسبات حقوقی و قضایی میان دو کشور، به توسعه و بسط همکاری‌ها در سایر بخش‌ها و حوزه‌ها نیز یاری رسانیم.

 حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای، تصریح کرد: در جریان سفر به قطر علاوه بر انعقاد توافقات ناظر بر توسعه تعاملات قضایی، دیدار‌هایی را با مقامات قطری از جمله امیر قطر برگزار می‌کنیم و امید داریم که این نشست‌ها و رایزنی‌ها برای منافع دو کشور و منافع منطقه و امت اسلام مفید و مؤثر باشد.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: همچنین در جریان سفر به قطر، دیداری را با ایرانیان مقیم این کشور خواهیم داشت تا از نزدیک در جریان مسائل آن‌ها قرار گیریم و نقطه‌نظرات و دغدغه‌های آنان را استماع کنیم.

 

در دیدار با مقامات قضایی قطر درباره تبادل تجربیات و اطلاعات در حوزه هوشمندسازی فرآیند‌های قضایی گفتگو‌های خوبی صورت گرفت/ مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی ایرانیان ساکن قطر را پیگیری و رفع خواهیم کرد
۱۴۰۳/۰۳/۲۳ - ۱۹:۲۱

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، دقایقی پیش، پس از سفر یک روزه به قطر وارد فرودگاه مهرآباد شد و طی مصاحبه‌ای ضمن اشاره به اهداف و دستاورد‌های سفر به قطر، اظهار کرد: در جریان سفر کوتاهی که به قطر داشتیم ضمن دیدار با مقامات قطری از جمله امیر این کشور و رئیس شورای عالی قضایی آن، یادداشت تفاهمی در باب همکاری‌های قضایی فیمابین در ۱۱ بند و موافقتنامه‌ای ۱۴ ماده‌ای در باب معاضدت حقوقی متقابل امور کیفری منعقد کردیم و تاکید داریم که این تفاهمات و توافقات هر چه سریعتر جنبه عملی و اجرایی پیدا کنند.  

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: در خلال دیدار با مقامات قطری، در مقوله «حقوق بشر» و ضرورت نیل به سازوکاری واحد در این عرصه و بویژه مقوله فلسطین و غزه، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

رئیس دستگاه قضا بیان داشت: در جریان سفر به قطر و دیدار با مقامات قضایی این کشور، درخصوص تبادل تجربیات و اطلاعات در حوزه هوشمندسازی فرآیند‌های قضایی و حوزه فضای مجازی و سایبری نیز گفتگو‌های خوبی صورت گرفت و ما آمادگی خود را برای انتقال این اطلاعات و تجربیات اعلام داشتیم و طرف قطری نیز از این موضوع استقبال کرد.  

رئیس عدلیه تصریح کرد: درخصوص ایرانیان محبوس در قطر و تسهیل شرایط برای خانواده‌های آنان و همچنین بهره‌مندی آن‌ها از ارفاقات قانونی متناسب با ضوابط نیز گفتگو‌های مطلوبی صورت گرفت و طرف قطری در این زمنیه قول مساعد داد.

قاضی‌القضات با اشاره به نشست خود با ایرانیان مقیم قطر گفت: مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی ایرانیان ساکن قطر را پیگیری و رفع خواهیم کرد و مسائل مرتبط با سایر شوؤن آنان را نیز که مستقیماً به قوه قضاییه مربوط نمی‌شود، به بخش‌های ذیربط در داخل منتقل خواهیم کرد و در راستای رفع آن‌ها اقدامات مقتضی را با دستگاه‌های مسئول ترتیب خواهیم داد.  

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: طرف قطری از توسعه مناسبات میان تهران و دوحه طی حدود سه سال اخیر در دوران رئیس‌جمهور فقید آیت‌الله رئیسی، راضی و خرسند بود و بر استمرار این روند تاکید داشت؛ بر همین اساس امیدواریم که بتوانیم مناسبات خود را با کلیه‌ی کشور‌های دوست و همسایه در راستای منافع مشترک و منافع منطقه‌ای توسعه و گسترش دهیم.

وزیر دادگستری در دیدار با همتای قطری‌اش:جمهوری اسلامی ایران و قطر بعنوان دو کشور مسلمان دارای روابطی عمیق و مستحکم هستند و ما بر استمرار این روابط تاکید داریم
۱۴۰۳/۰۳/۲۳ - ۱۴:۵۹

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، «امین‌حسین رحیمی» وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران که در معیّت ریاست قوه قضاییه در راستای توسعه دیپلماسی قضایی، به قطر سفر کرده است، در دیدار با وزیر دادگستری کشور میزبان، ضمن قدردانی از حضور عالی‌رتبه‌ترین مقامات قطری در مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور فقید کشورمان، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران و قطر بعنوان دو کشور مسلمان دارای روابطی عمیق و مستحکم هستند و ما بر استمرار این روابط تاکید داریم.

امضای تفاهم‌نامه همکاری قضایی بین ایران و قطر/ رئیس قوه قضاییه: دو کشور باید قدم‌های بلندی را در راستای عملیاتی‌سازی کامل تفاهم‌نامه‌های منعقده بردارند/ ایرانیان خارج از کشور می‌توانند سفیران ممتازی برای ایران اسلامی باشند

وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران، بیان داشت: استمرار روابط مستحکم و توسعه‌یافته با قطر، مورد تاکید مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران است و امیر قطر نیز در دیداری که امروز با رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران داشتند، مواضع خوبی را در راستای تحکیم و توسعه مناسبات فی‌مابین اتخاذ کردند.

رحیمی تصریح کرد: در حوزه توسعه مناسبات حقوقی و قضایی و همچنین عملیاتی‌سازی کامل موافقتنامه‌های منعقده که مورد تاکید امیر قطر نیز بود، طرفین از آمادگی کامل برخوردار هستند.

وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: کشور قطر در حوزه حمایت از استقرار صلح منطقه‌ای و بین‌المللی جایگاه خوبی را به دست آورده است و در قضیه غزه نیز اقدامات مثبتی را تدارک دید؛ بدون‌تردید جهانیان شاهد جنایات هولناکی در غزه هستند و ضرورت دارد که تلاش کنیم تا این جنایات متوقف شوند و دو کشور ایران و قطر در این حوزه همراستا هستند. 

«مسعود بن محمد العامری» وزیر دادگستری قطر نیز در این دیدار، ایران و قطر را دو کشور دارای مواضع یکسان دانست و گفت: ما مصمم هستیم که رابطه خود را با ایران بیش از پیش تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه ما به نقش ایران در حمایت از فلسطین افتخار می‌کنیم، گفت: تلاش‌های میانجی‌گرانه قطر برای آتش‌بس در غزه که جزو وظایف دینی، ملی و برادری ما محسوب می‌شود، همچنان ادامه خواهد داشت؛ در تازه‌ترین اقدام نیز، روز گذشته پاسخ حماس را دریافت کردیم و آن را به آمریکایی‌ها ارائه دادیم.

وزیر دادگستری قطر تصریح کرد: رابطه ما با ایران، رابطه‌ای دیرینه و تاریخی است و رویکرد قطر، توسعه ارتباطات و مناسبات با ایران است.

وی در پایان گفت: اجرای بخش مهمی از توافق‌نامه‌های قضایی ایران و قطر طی سال گذشته، جای خرسندی دارد و این روند اجرای توافق‌نامه‌ها کماکان نیز ادامه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار با امیر قطر:سطح روابط دو کشور ایران و قطر در حوزه‌های مختلف بویژه طی حدود سه سال اخیر بسیار رو به توسعه و پیشرفت بوده است
۱۴۰۳/۰۳/۲۳ - ۱۴:۵۰

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در جریان سفر به قطر در راستای توسعه دیپلماسی قضایی، با «تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی» امیر قطر دیدار و گفتگو کرد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری قضایی بین ایران و قطر/ رئیس قوه قضاییه: دو کشور باید قدم‌های بلندی را در راستای عملیاتی‌سازی کامل تفاهم‌نامه‌های منعقده بردارند/ ایرانیان خارج از کشور می‌توانند سفیران ممتازی برای ایران اسلامی باشند

رئیس قوه قضاییه در این دیدار ضمن قدردانی از امیر قطر بواسطه حضور در مراسم بزرگداشت شهید آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور فقید کشورمان، اظهار کرد: سطح روابط دو کشور ایران و قطر در حوزه‌های مختلف بویژه طی حدود سه سال اخیر بسیار رو به توسعه و پیشرفت بوده است و ما خواهان تداوم این مسیر و این روند هستیم.

رئیس دستگاه قضا همچنین از مواضع امیر و دولت قطر درخصوص مسئله غزه قدردانی کرد و گفت: ضرورت دارد کشور‌های اسلامی در راستای کاهش آلام و رنج‌های مردم غزه و توقف جنایات علیه این مردم و پیگیری اقدامات جنایتکاران، تدابیر و تمهیدات منسجم‌تری را اتخاذ کنند.

رئیس عدلیه همچنین در این دیدار با اشاره به ضرورت توسعه مناسبات حقوقی و قضایی میان ایران و قطر بویژه در حوزه معاضدت‌های قضایی و انتقال محکومان، با عنایت به در پیش بودن عید سعید قربان، درخواست عفو یا انتقال تعداد دیگری از زندانیان ایرانی که در قطر محکومیت یافته‌اند را مطرح کرد. 

امیر قطر نیز در این دیدار، ضمن تسلیت مجدد فقدان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان، گفت: آقای رئیسی شخصیتی پیشرو و پیشگام در راستای ارتقاء روابط ایران و قطر بودند و امیدواریم که ادامه این روند توسعه همکاری‌ها میان دو کشور را در دولت بعدی جمهوری اسلامی ایران نیز شاهد باشیم.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در قطر، روابط دو کشور را طی بیش از چهار دهه گذشته، راهبردی و بدون وجود هیچ‌گونه مشکلی توصیف کرد.

امیر قطر ضمن تاکید بر اهمیت بالای توافقات قضایی که در جریان این سفر امضا می‌شود، خواستار تسهیل و توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور شد.

امیر قطر همچنین از آمادگی این کشور برای کمک به اجرای مباحث مربوط به عفو یا انتقال برخی از محکومان خبر داد.

امیر قطر در پایان از رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران خواست که سلام وی را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و سرپرست ریاست جمهوری ابلاغ کند.

دیدار دادستان کل قطر با حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای؛ تاکیدات رئیس قوه قضاییه بر عملیاتی‌سازی کامل موافقت‌نامه‌های منعقده میان ایران و قطر در حوزه معاضدت‌های قضایی و انتقال محکومان
۱۴۰۳/۰۳/۲۳ - ۱۳:۰۱

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، در جریان سفر حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و هیئت عالی قضایی به کشور قطر در راستای توسعه دیپلماسی قضایی، «عیسی بن سعد النعیمی» دادستان کل قطر، با حضور در محل اقامات رئیس قوه قضاییه کشورمان، با وی دیدار و گفتگو کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان این دیدار، ضمن اشاره به گستره مطلوب همکاری‌های ایران و قطر در حوزه‌های مختلف، به مقوله حقوق‌بشر نیز گریزی زد و اظهار داشت: امروز مدعیان دروغین حقوق‌بشر و تبیین‌کنندگان این مقوله، خود در زمره بزرگترین ناقضان حقوق انسان‌ها قرار گرفته‌اند؛ آشکار و مبرهن است که مدعیان دروغین حقوق‌بشر در حال تحریف و مصادره به مطلوبِ مباحث حقوق‌بشری هستند، فلذا ضروری است ایران و قطر با همکاری یکدیگر در مقابل سوء‌استفاده مستکبران از مقوله حقوق بشر بایستند. قطعاً برای جلوگیری از تحریف بیشتر مقوله حقوق‌بشر توسط مستکبران، نیاز است به تعریف واحد و مشترکی از مفهوم و مصادیق حقوق بشر، نائل آییم.

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید کرد: ایران و قطر در راستای عملیاتی‌سازی موافقت‌نامه‌های منعقده باید گام‌های بلندتری را بردارند و در حوزه معاضدت‌های قضایی و انتقال محکومان، اقدامات رو به جلوتری را ترتیب دهند. 

همچنین در این دیدار، «عیسی بن سعد النعیمی» دادستان کل دولت قطر با بیان اینکه بستر‌های همکاری فی‌مابین ایران و قطر کاملاً فراهم است و ما خواهان توسعه این مناسبات هستیم، گفت: آنقدر روابط دو کشور ایران و قطر، قوی و پایدار است که نیاز چندانی به امضاء تفاهم‌نامه‌های همکاری دو جانبه احساس نمی‌شود، اما با این وجود، امضاء این تفاهم‌نامه‌ها قطعا در استحکام هرچه بیشتر روابط دو کشور، مفید و مؤثر خواهد بود. 

وی با اشاره به وجود دو توافق‌نامه همکاری قضایی ایران و قطر در سنوات گذشته و امضاء سومین توافق‌نامه در جریان سفر حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به قطر، گفت: تلاش ما بر این است که اجرای این توافق‌نامه‌ها در اسرع وقت نهایی شوند.

دادستان کل دولت قطر با بیان اینکه در زمینه‌های قضایی و امنیتی، باید به صورت فعالانه و کارشناسی حرکت کرد، گفت: خواستار آن هستیم که در راستای اجرای هرچه بهتر مفاد توافق‌نامه همکاری‌های قضایی ایران و قطر، دیدار‌های کارشناسی مقامات قضایی دو کشور، بیش از گذشته صورت پذیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: با توجه به تاکیدات امیر قطر، ما طی مدت و سالیان گذشته توانستیم در حوزه صیانت از غزه و فلسطین، نقش بی‌بدیلی داشته باشیم.

دادستان کل دولت قطر در همین راستا خطاب به رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران گفت: همانگونه که شما به درستی اشاره کردید، اسرائیل و حامیان اسرائیل از استاندارد‌های دوگانه و متناقض در حوزه حقوق بشر استفاده می‌کنند؛ ما باید با همیاری و هم‌افزایی یکدیگر، جلوی این مسئله را بگیریم و دوگانگی و تناقض این استاندارد‌ها را در عرصه بین‌الملل افشا کنیم.

وی تصریح کرد: تا کنون بسیاری از کشور‌ها متوجه استاندارد‌های دوگانه و متناقض اسرائیل و حامیانش در حوزه حقوق بشر شده‌اند و به همین خاطر است که مشاهده می‌کنیم به تدریج کشور‌های مختلف در حال پیوستن به کشور‌های حامی فلسطین هستند.

دادستان قطر همچنین خاطرنشان کرد: کارنامه جنابعالی بعنوان رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران بیانگر سوابق درخشان در حوزه‌های مختلف قضایی و حقوقی و امنیتی و بین‌المللی است و من از دیدار و گفتگو با شما و آگاهی از نقطه‌نظرات‌تان، بسیار مسرور و خرسند شدم. 

شایان ذکر است در خلال این دیدار، مراسم امضای موافقت‌نامه معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر نیز برگزار شد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری قضایی بین ایران و قطر/ رئیس قوه قضاییه: دو کشور باید قدم‌های بلندی را در راستای عملیاتی‌سازی کامل تفاهم‌نامه‌های منعقده بردارند/ ایرانیان خارج از کشور می‌توانند سفیران ممتازی برای ایران اسلامی باشند

این موافقت‌نامه در ۱۴ ماده به امضا «امین‌حسین رحیمی» وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران و «عیسی بن سعد النعیمی» دادستان کل دولت قطر رسید.

با امضای این موافقت‌نامه، طرفین متعهد شدند حداکثر همکاری حقوقی و قضایی ممکن در امور کیفری را طبق مفاد این موافقت‌نامه و قوانین ملی خود داشته باشند و همچنین در صورت درخواست، طرفین حداقل سالی یک بار، اطلاعات مربوط به احکام نهایی در مورد اتباع یا شهروندان طرف دیگر را برای یکدیگر ارسال کنند.

همچنین طرفین درخواست‌های معاضدت حقوقی متقابل و نیابت قضایی بین خود در امور کیفری را طبق مفاد موافقت‌نامه مزبور و قوانین ملی خود، ارائه و اجرا خواهند کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار با رئیس شورای‌عالی قضایی قطر:ایران و قطر باید قدم‌های بلندی را در راستای عملیاتی‌سازی کامل توافق‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های منعقده بردارند
۱۴۰۳/۰۳/۲۳ - ۱۱:۴۳

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در جریان سفر به قطر در راستای توسعه دیپلماسی قضایی، با «حسن بن لحدان الحسن المهندی» رئیس شورای‌عالی قضایی قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری قضایی بین ایران و قطر/ رئیس قوه قضاییه: ایرانیان خارج از کشور می‌توانند سفیران ممتازی برای ایران اسلامی باشند/اهتمام ویژه‌ای به رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی اتباع خود در کلیه کشور‌ها داریم

رئیس قوه قضاییه کشورمان در این دیدار ضمن تبریک فرا رسیدن ماه پرعظمت ذی‌الحجه و همچنین قدردانی از همدردی شایسته مقامات قطری در رابطه با شهادت رئیس‌جمهور فقید ایران، اظهار کرد: بدون‌تردید توسعه و بسط مناسبات و مراودات ایران و قطر در عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف، اثرات سودمند و نافعی برای دو کشور و همچنین برای کل منطقه و تحولات منطقه‌ای خواهد داشت. 

رئیس دستگاه قضا با اشاره به مواضع مطلوب دولت قطر در قبال قضیه فلسطین و غزه، گفت: ما مواضع خوب و حکیمانه سال‌های گذشته قطر در قبال قضیه فلسطین و غزه را بویژه طی ۸ ماه اخیر، قابل احترام و قدردانی می‌دانیم و بار دیگر تاکید می‌کنیم که توسعه مناسبات میان ایران و قطر علاوه بر منافعی که نصیب دو کشور می‌کند برای روند تحولات منطقه‌ای نیز سودمند و نافع است.

رئیس عدلیه با اشاره به گستره وسیع همکاری‌های ایران و قطر در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: ایران و قطر باید قدم‌های بلندی را در راستای عملیاتی‌سازی کامل توافق‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های منعقده بردارند و ما در این خصوص آمادگی کامل خود را اعلام می‌داریم. 

قاضی‌القضات با اشاره به عرصه‌های مختلفی که در حوزه حقوقی و قضایی می‌توانند مبداء و منشاء همکاری‌های فیمابین میان ایران و قطر قرار گیرند، گفت: تحولات زیست انسانی در نتیجه‌ی بسط و توسعه عرصه دیجیتال و همچنین گسترش نفوذ و بهره‌گیری از فضای مجازی و سایر امور جدید و مستحدثه، اقتضائات جدیدی را بوجود آورده‌اند و این اقتضائاتِ جدید، رویه‌ها و سازوکار‌های روزآمد و نوآورانه را می‌طلبد؛ ما در جمهوری اسلامی ایران در عرصه ناظر بر هوشمندسازی برخی روند‌ها و فرآیند‌ها حقوقی و قضایی و تجهیز سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در این حوزه، پیشرو و پیشتاز هستیم و آمادگی کامل خود را برای همکاری با قطر در این عرصه‌ها اعلام می‌داریم.

رایزنی‌های رئیس دستگاه قضایی در قطر برای ایرانیان؛ خانواده زندانیان نباید آسیب ببینند

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره وضعیت زندانیان ایرانی در قطر گفت: ما این انتظار را داریم که زندانیان ایرانی در قطر بتوانند با خانواده‌های‌شان در ارتباط باشند؛ ما تاکید داریم که خانواده زندانیان به هیچ وجه نباید بواسطه اعمال مجرمانه عضو خانواده خود، متحمل آسیب شوند. در خصوص بازداشتی‌های مرتبط با مواد مخدر نیز ضمن تاکید بر ضرورت مجازات متناسب، چنانچه اصلاح و بازاجتماعی کردن فردِ مجرم، میسّر نشد، تا حد امکان نباید شرایطی فراهم شود که خانواده او متحمل آسیب شود.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: همچنین درخواست ما آن است که آن دسته از زندانیانی که مدت کمی از دوران محکومیت‌شان باقی مانده است، به طُرق مقتضی از ارفاقات قانونی بهره‌مند شوند. 

رئیس دستگاه قضا در پایان از رئیس شورای‌عالی قضایی قطر برای سفر به ایران و بازدید از مراکز و مراجع قضایی کشورمان و آشنایی با تحولات ناظر بر هوشمندسازی فرآیند‌ها و روند‌های قضایی در جمهوری اسلامی ایران، دعوت به عمل آورد.

 «حسن بن لحدان الحسن المهندی» رئیس شورای عالی قضایی قطر نیز در این دیدار، روابط دو کشور ایران و قطر را روابطی دیرینه، متمایز و در مسیر توسعه عنوان کرد و گفت: ما از توسعه هر چه بیشتر ارتباطات، مناسبات و همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف با جمهوری اسلامی ایران، استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اهتمام دستگاه قضایی قطر بر آن است که همراه با اقتضائات و پیشرفت‌های روز حرکت کند، افزود: ما در دستگاه قضایی قطر تلاش می‌کنیم بسیاری از مسائل و اختلافات را قبل از ورود به دادگاه و از طریق آشتی، صلح و سازش، حل کنیم.

رئیس شورای عالی قطر ضمن استقبال از توسعه دیپلماسی قضایی میان دو کشور ایران و قطر، ابراز امیدواری کرد که رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در فرصتی مبسوط تر، مجدداً در قطر حضور پیدا کنند و از نزدیک، از دستگاه قضایی و دادگاه‌های قطر بازدید به عمل بیاورند.

شایان ذکر است، در خلال دیدار رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران با رئیس شورای‌عالی قضایی قطر، یادداشت تفاهمی در باب همکاری‌های قضایی فیمابین در ۱۱ بند منعقد گردید. 

از جمله مفاد این یادداشت تفاهم، تبادل تجربه و بررسی موضوعات مورد علاقه مشترک در مقولاتی نظیر «مدیریت مؤثر دعاوی مدنی با هدف فیصله دادن سریع آنها» و «ادغام مؤثر و مناسب فناوری مربوط به مدیریت عدالت و مدیریت دعاوی و پرونده‌ها و راه‌حل‌های هوشمند در جهت تسریع روند اجرایی حل و فصل دعاوی» می‌باشد.

همچنین همکاری طرفین در زمینه آموزش قضات و مسئولان دادگستری و دادگاه‌ها و مدیریت دعاوی و ایجاد توانایی‌های قضایی، در عرصه‌های تخصصی از جمله در موضوعات مربوط به اختلافات تجاری و سرمایه‌گذاری، از دیگر مفاد یادداشت تفاهم منعقد شده در خلال دیدار امروز مقامات قضایی دو کشور ایران و قطر است.

امضای تفاهم‌نامه همکاری قضایی بین ایران و قطر
۱۴۰۳/۰۳/۲۳ - ۱۰:۵۴

در جریان سفر حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران به قطر تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک قضایی بین مسئولان قضایی دو کشور امضا شد.

دیدار صمیمانه رئیس قوه قضاییه با ایرانیان مقیم قطر
۱۴۰۳/۰۳/۲۲ - ۲۲:۵۴

ظهر امروز حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه تهران را به منظور گسترش دیپلماسی قضایی به مقصد دوحه ترک کرد.

رئیس دستگاه قضا در اولین برنامه رسمی خود در دوحه به دیدار ایرانیان مقیم قطر رفت.

رئیس قوه قضاییه در جمع ایرانیان مقیم قطر: ایرانیان خارج از کشور می‌توانند سفیران ممتازی برای ایران اسلامی باشند
۱۴۰۳/۰۳/۲۲ - ۱۹:۱۱

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سفر به قطر در راستای توسعه دیپلماسی قضایی، در جمع ایرانیان مقیم این کشور حاضر شد و از نزدیک به استماع مسائل، دغدغه‌ها و نقطه‌نظرات آن‌ها پرداخت.

رئیس قوه قضاییه در جریان این نشست، طی سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: آیت‌الله رئیسی رییس جمهور شهید در دوران ریاست جمهوری خود زحمات زیادی را در جهت توسعه مناسبات و مراودات جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های اسلامی و همسایه انجام دادند، لذا در اینجا شایسته است از این شخصیت بزرگ و خدمتگزار یاد کنیم.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به راهبرد‌های اساسی جمهوری اسلامی در حوزه ارتباط با همسایگان، گفت: راهبرد اصلی و اساسی جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی، توسعه و بسط مناسبات و مراودات همه‌جانبه با کشور‌های اسلامی و همسایه می‌باشد و این سیاستی است که مستمراً ارتقاء می‌یابد و گسستی در آن نیست.

رئیس عدلیه با اشاره به ظرفیت‌های بالای دو کشور ایران و قطر برای توسعه مناسبات همه‌جانبه بیان داشت: دو کشور ایران و قطر از ظرفیت‌ها و استعداد‌های بالایی برای توسعه مناسبات و مراودات در حوزه‌های مختلف برخوردارند و قطعاً از این ظرفیت‌ها و استعداد‌ها می‌توان در راستای رفع مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کرد.

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به استمرار نسل‌کشی و جنایات سبعانه صهیونیست‌ها در غزه اظهار داشت: کشور قطر در قضیه غزه خوب ظاهر شد و تلاش‌های مساعدی را در جهت شکستن محاصره ظالمانه مردم غزه و توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه این مردم به کار بست؛ همانطور که همگان مستحضر هستند راهبرد اصلی و اساسی و غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی ایران نیز حمایت از مردم فلسطین می‌باشد؛ فلذا ایران و قطر در این حوزه می‌توانند با تشریک مساعی در جهت منافع مردم فلسطین و منافع مردم منطقه منشأ اثر باشند.

رئیس دستگاه قضا با یادآوری اقدامات متقابل ایران و قطر در همکاری و هم‌افزایی و کمک به یکدیگر گفت: در زمانی که قطر در محاصره برخی کشور‌ها قرار داشت جمهوری اسلامی ایران بلافاصله به میدان آمد و فضا را برای قطر باز کرد تا فشار بر این کشور افزون نگردد؛ متقابلاً قطر نیز در برهه‌هایی اقدامات مثبتی را در قبال ایران انجام داده است؛ به طور کلی ارتباطات وثیق میان دو کشور ایران و قطر رو به گسترش است و ما باید به تسریع و تسهیل این روند یاری رسانیم.

رئیس عدلیه تصریح کرد: به موازات توسعه و گسترش مناسبات و مراودات میان ایران و قطر در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی نیاز است تا ارتباطات در حوزه موضوعات حقوقی و قضایی نیز میان دو کشور موسّع شود. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار داشت: توسعه و بسط ابزار‌ها و فرایند‌های فناورانه و تکنولوژیک، اقتضائات جدیدی را در حوزه مقولات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و انسانی به وجود آورده است؛ این اقتضائات جدید، قوانین و مقررات و روند‌های نوآورانه‌ای را طلب می‌کند؛ به نحوی که دیگر بعضاً نمی‌توان با قوانین و روش‌های گذشته به بررسی و رسیدگی حول محور موضوعات روز و مستحدثه مبادرت ورزید؛ فلذا ایران و قطر و به طور کلی همه کشور‌های اسلامی می‌توانند به تبادل تجربیات و تشریک مساعی در حوزه موضوعات روز، اهتمام داشته باشند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با تبیین و تشریح مقوله دیپلماسی عمومی و نقشی که هر یک از اتباع ایرانی در کشور میزبان می‌توانند ایفا کنند گفت: هر کدام از شما ایرانیان گرانقدر که در کشور‌های خارجی سکونت و اقامت دارید می‌توانید سفیرانی ممتاز برای ایران اسلامی باشید؛ شما با رفتار و گفتار و مواضعتان می‌توانید ارزش و شأنیت ایران و ایرانی را در چشم مردمان سایر جوامع ارتقا بخشید؛ شما می‌توانید ظرفیت‌ها و فرصت‌های بعضاً شگرف ایران اسلامی را به جهانیان معرفی کنید و زمینه جذب سرمایه را در ایران فراهم آورید. در مرحله نخست این شما هستید که می‌توانید در اذهان سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در داخل ایران اعتمادزایی کنید و در مرحله بعد وظیفه ماست که امنیت آن سرمایه‌گذاران را به نحو احسن تامین کنیم.

رئیس دستگاه قضا بیان داشت: شما ایرانیان مقیم خارج کشور با حُسن رفتار و فرهنگ ارتباطی خود می‌توانید به مردمان سایر جوامع نشان دهید که ورود و سرمایه‌گذاری آن‌ها در داخل ایران می‌تواند برای‌شان منشأ پیشرفت و سود باشد. اینکه شما ایرانیان مقیم خارج در حوزه‌های کاری و تخصصی‌تان، امانتدارانه و صادقانه فعالیت می‌کنید و کارآمدی خود را به منصه‌ظهور می‌رسانید سبب می‌شود که مردمان سایر جوامع به فرهنگ ایرانی اعتماد کنند و همین امر زمینه‌ای را فراهم می‌آورد که کشور ما در نقاط مختلف جهان بیشتر و بهتر شناخته شود و این خود، پیش‌زمینه جذب سرمایه‌گذاری است.

رئیس عدلیه در بخش دیگری از سخنانش خطاب به ایرانیان مقیم قطر گفت: ما اهتمام ویژه‌ای به رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی اتباع خود در کلیه کشور‌ها داریم و حمایت از اتباع کشورمان و رفع مشکلات آن‌ها را وظیفه خود می‌دانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پایان سخنانش با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در هشتم تیر گفت: پس از شهادت رئیس‌جمهور عزیزمان، مطابق با قانون اساسی حدود ۵۰ روز وقت داشتیم تا برای برگزاری انتخابات، تمهید مقدمات کنیم و با همکاری، همگرایی و همدلی کلیه دستگاه‌ها در داخل کشور این مهم تحقق یافت و به امید خداوند در هشتم تیر انتخابات باشکوهی را برگزار می‌کنیم و همه واجدین شرایط رأی در ایران و خارج از ایران در پای صندوق‌های رأی حاضر خواهند شد.

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، «علی صالح‌آبادی» سفیر ایران در قطر به تشریح اهمیت و جایگاه قوه قضاییه در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران و مقایسه آن با سیستم قضایی کشور قطر پرداخت و گفت: بر اساس شناختی که من از رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران دارم می‌دانم که ایشان اهمیت زیادی را برای موضوعات مرتبط با سرمایه‌گذاری و تبادلات اقتصادی قائل هستند و در کنار موضوعات قضایی، مقوله‌های مرتبط با رفع مشکلات تجار، سرمایه‌گذاران و بازرگانان را نیز پیگیری می‌کنند.

صالح‌آبادی در ادامه، روابط دو کشور ایران و قطر در موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را وثیق و تنگاتنگ عنوان کرد و گفت: روابط دو کشور ایران و قطر که همواره بر اساس حُسن نیت بوده، طی سالیان اخیر و به ویژه دوره ریاست جمهوری آیت الله رئیسی تقویت شده است؛ شهید امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم نیز همواره در زمینه توسعه و تعمیق روابط ایران و قطر در حوزه‌های مختلف، تاکیدات ویژه‌ای داشتند.

وی در ادامه با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در تاریخ هشتم تیرماه گفت: تمهیدات لازم جهت مشارکت ایرانیان حاضر در قطر برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری، پیشبینی شده است. 

«میرجلیلی» فعال تجاری در حوزه میوه نیز طی سخنانی در این دیدار گفت: در سال‌های قبل برای صادرات محصولات کشاورزی به قطر مشکلات زیادی داشتیم، اما امروز می‌توانیم بگوییم که ۹۵ این مشکلات با تلاش مسئولان مرتفع شده است. 

وی در ادامه بیان کرد: نبود کانتینر‌های یخچال‌دار و همچنین کمبود کشتی و لندینگ‌کرافت به میزان کافی در بندر دیّر واقع در استان بوشهر، به روند صادرات محصولات کشاورزی ما به کشور قطر آسیب می‌زند و ما از مسئولان می‌خواهیم که با اتخاذ تمهیداتی این مشکل را برطرف کنند.

«جاسم حزباوی» نماینده تجار ایرانی بازارچه بندر الرویس قطر نیز طی سخنانی با اشاره به ویژگی‌های این بازارچه و فعالیت ۴۵ غرفه مواد غذایی، صنایع دستی، فرش دست‌بافت و ... در آن، اظهار کرد: جا دارد از تلاش‌های سفیر کشورمان در قطر جهت حل مشکلات تجار ایرانی قدردانی کنم؛ ایشان چندی پیش نیز ۵۰ سفیر از کشور‌های مختلف را جهت بازدید و خرید به بازارچه الرویس آوردند که اقدامی قابل تقدیر است. 

وی در ادامه خواستار اتخاذ تمهیداتی از سوی مسئولان کشورمان در راستای کاهش قیمت بلیط سفر‌های هوایی از مبدأ قطر به مقصد شهر‌های مختلف ایران شد. 

«مرادی» از فعالان حوزه معدن نیز در این دیدار، آماده نبودن زیرساخت‌های بندری و حمل و نقل دریایی ایران را از جمله مشکلات پیش روی تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی حاضر در قطر عنوان کرد و گفت: ضرورت دارد که ما از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاران قطری برای سرمایه‌گذاری در ایران و متعاقب آن افزایش درآمد‌های ارزی کشورمان به نحو احسن استفاده کنیم. 

وی افزود: با توجه به اینکه رکود نسبی موجود در قطر بعد از جام جهانی تا حدودی گریبان تجار ایرانی را نیز گرفته است گفت: چنانچه المپیک ۲۰۳۶ به میزبانی کشور قطر برگزار شود باید از این فرصت در راستای افزایش سرمایه‌گذاری تجار و بازرگانان ایرانی در قطر به ویژه در حوزه معدن و مصالح ساختمانی استفاده کنیم.

«رئیسی» نماینده شرکت سرمایه‌گذاری امیر قطر در استان فارس نیز طی سخنانی، به تشریح فعالیت‌های این شرکت در مناطق کم برخوردار استان فارس پرداخت و با اشاره به بکارگیری ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در این شرکت، خواستار رفع نواقص اجرای قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در ایران شد.

رئیس قوه قضاییه در دیدار با رئیس شورای عالی قضایی قطر: همکاری‌های دو کشور ایران و قطر در حوزه مسائل سیاسی و منطقه‌ای، مطلوب و روبه پیشرفت است
۱۴۰۳/۰۳/۲۲ - ۱۷:۲۳

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه ۲۲ خرداد) به همراه هیئت بلندپایه مقامات قضایی کشورمان در پاسخ به دعوت رسمی رئیس شورای‌عالی قضایی قطر، وارد دوحه پایتخت کشور قطر شد.

همکاری‌های دو کشور ایران و قطر در حوزه مسائل سیاسی و منطقه‌ای، مطلوب و روبه پیشرفت است

 رئیس قوه قضاییه کشورمان در بدو ورود به فرودگاه دوحه، مورد استقبال رسمی «حسن بن لحدان الحسن المهندی» رئیس شورای عالی قضایی قطر و سایر مقامات عالی قضایی این کشور قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در بدو ورود به دوحه قطر، ضمن تاکید بر توسعه همکاری‌ها و روابط ایران و قطر در حوزه‌های مختلف به ویژه امور قضایی، اظهار کرد: همکاری‌های دو کشور ایران و قطر در حوزه مسائل سیاسی و منطقه‌ای، مطلوب و روبه پیشرفت است و این امر طی سالیان اخیر و در دوره ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور فقید کشورمان، برجسته‌تر بوده است؛ اساساً به هر میزان که مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی طرفین توسعه یابد، به موازات آن، لازم است که در حوزه مناسبات حقوقی و قضایی نیز گسترش و انبساط حاصل شود.

رئیس شورای عالی قضایی قطر نیز طی سخنانی در آیین استقبال از رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، ضمن اظهار تاسف از شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان اظهار کرد: ما تمایل داشتیم که سفر رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و هیئت عالی قضایی ایرانی به قطر بیشتر از یک روز می‌بود تا می‌توانستیم بیشتر در خدمت این عزیزان باشیم؛ ما در نظر داشتیم که رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران بازدیدی از دادگاه‌های قطر و روند دادرسی در این دادگاه‌ها داشته باشند و در بازدید از ایران ان نیز ما در جریان روند پیشرفت قضایی شما قرار می‌گرفتیم، ولی با توجه به وقت کم و یک روزه بودن سفر، این امر محقق نشد. 

وی افزود: ما از توسعه و تعمیق مراودات دو کشور قطر و ایران خصوصاً در حوزه قضایی بسیار استقبال می‌کنیم و امیدواریم در آینده نزدیک، شرایط و بستری مهیا شود که مقامات عالی قضایی ایرانی و قطری بتوانند روند برگزاری دادگاه‌ها در کشور‌های همدیگر را به صورت حضوری مشاهده کنند. 

رئیس شورای عالی قضایی قطر ضمن ابراز تمایل برای سفر به ایران در آینده نزدیک، عنوان کرد: با توجه به مجاورت دو کشور ایران و قطر، جامعه ایرانیان حاضر در کشور ما، جامعه گسترده‌ای است و نگاه ما به ایرانیان حاضر در قطر، مانند نگاهی است که به خود شهروندان قطری داریم.

وی همچنین بر ضرورت گسترش همکاری‌های قضایی و غیرقضایی دو کشور قطر و ایران نیز تاکید کرد. 

دیدار با امیر قطر و رئیس شورای عالی قضایی این کشور و همچنین دیدار با ایرانیان مقیم قطر و انعقاد چند تفاهم‌نامه همکاری دو جانبه با محوریت موضوعات قضایی، از جمله برنامه‌های سفر رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و هیئت بلندپایه مقامات قضایی کشورمان به قطر هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *