تبعیض ساختاری در کمیسیون حقوق بشر کانادا؛ موقعیت اتاوا در شورای حقوق بشر متزلزل شد

8:38 - 24 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۶۸۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تبعیض ساختاری در کمیسیون حقوق بشر کانادا؛ موقعیت اتاوا در شورای حقوق بشر متزلزل شد
کارشناسان می‌گویند در صورتی که اتهام‌های تبعیض علیه کمیسیون حقوق بشر کانادا ثابت شود، این کشور دیگر حق مشارکت مستقل در شورای حقوق بشر سازمان ملل را نخواهد داشت.

خبرگزاری میزان - یک نهاد وابسته به سازمان ملل در حال بررسی شکایتی است مبنی بر اینکه که کمیسیون حقوق بشر کانادا علیه سیاه‌پوستان و دیگر کارکنان خود تبعیض قائل شده و شکایت‌های مربوط به تبعیض نژادی را به‌طور نامتناسب رد کرده است. 

کارشناسان می‌گویند که این موضوع می‌تواند مانع از توانایی کمیسیون حقوق بشر کانادا برای مشارکت در دادرسی‌های حقوق بشر سازمان ملل شود.

اتحاد جهانی نهاد‌های ملی حقوق بشر کمیسیون‌های ملی حقوق بشر را براساس اصول مورد توافق بین‌المللی اعتبارسنجی می‌کند، اعلام کرد که بررسی ویژه کمیسیون حقوق بشر کانادا را آغاز می‌کند؛ کمیسیون حقوق بشر کانادا باید براساس وظیفه خود به شکایت‌های حقوق بشری علیه دولت فدرال کانادا رسیدگی کند.

این گزارش به یافته‌های مربوط به تبعیض نژادی سیستماتیک در کمیسیون حقوق بشر کانادا اشاره می‌کند. این موارد شامل نرخ بالاتر رد شکایت‌های مربوط به تبعیض نژادی است که این کمیسیون دریافت می‌کند؛ همچنین به مستثنی کردن کارکنان سیاه‌پوست و دیگر کارکنان رنگین‌پوست از گرفتن ترفیع شغلی نیز اشاره شده است. 

دولت کانادا و مقام‌های مربوط هنوز در مورد این موضوع اظهار نظر نکرده است. 

در همین حال، سخنگوی کمیسیون حقوق بشر کانادا مدعی شده که این کمیسیون در حمایت از افرادی که شکایت‌های تبعیض نژادی را ارائه می‌کنند، پیشرفت قابل توجهی داشته است.

ماموریت این کمیسیون شامل بررسی شکایت‌ها درباره تبعیض، میانجی‌گری در برخی از شکایت‌ها، نمایندگی منافع عمومی در دعاوی، انجام تحقیق و ارائه گزارش‌های ویژه است.

به‌گفته کارشناسان، اگر نهاد بین‌المللی به این نتیجه برسد که اتهام‌های کمیسیون حقوق بشر کانادا حقیقت دارند، این کمیسیون ممکن است با تنزل رتبه مواجه شود؛ اگر اتحاد جهانی نهاد‌های ملی حقوق بشر کمیسیون حقوق بشر کانادا را به رتبه پایین‌تر تنزل دهد، کمیسیون کانادا دیگر حق مشارکت مستقل در شورای حقوق بشر سازمان ملل را نخواهد داشت.

نیکلاس مارکوس تامپسون، مدیر اجرایی دبیرخانه «اقدام کلاس سیاه»، گفت: کانادا در خطر آسیب جبران‌ناپذیر به شهرت خود است و وضعیت حقوق بشر آن اکنون از سوی یک نهاد نظارتی سازمان ملل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دبیرخانه اقدام کلاس سیاه این شکایت را با استناد به یافته‌های تبعیض سیستماتیک به اتحاد جهانی نهاد‌های ملی حقوق بشر جهانی در ماه فوریه (بهمن/اسفند ۱۴۰۲) ارائه کرد. 

تامپسون، همچنین گفت: کاهش رتبه از A به B برای مشارکت کانادا در جامعه بین‌المللی فاجعه‌بار است؛ در این صورت آن‌ها باید در حاشیه بنشینند.

با این بررسی بین‌المللی، دولت کانادا اکنون در جریان است که نمی‌تواند ادعا کند که سردمدار جهانی حقوق بشر است، آن هم در حالی که علیه افراد در داخل کشور خود تبعیض قائل است؛ کانادا کشور‌های بوده که طی سال‌های گذشته از انواع تبعیض رنج برده است.

در جامعه‌های عمدتا غربی، تفاوت منبع غنی‌سازی جمعی است؛ این موضوع نفرت نیز ایجاد می‌کند.

براساس نتایج نظرسنجی عمومی اجتماعی (GSS) در کانادا، بیش از نیمی (۵۴ درصد) از پاسخ‌دهندگانی که گزارش داده‌اند قربانی حوادث مرتبط با نفرت بوده‌اند، گفتند که این حوادث به نژاد یا قومیت آن‌ها مربوط می‌شود.

دلایل دیگری که معمولا به‌عنوان ریشه حوادث مرتبط با نفرت در نظر گرفته می‌شوند، عبارتند از: زبان (۳۲ درصد)، جنسیت (۲۴ درصد)، ناتوانی (۲۳ درصد) و مذهب (۱۹ درصد). 

براساس نتایج نظرسنجی عمومی اجتماعی کانادا، تقریبا نیمی (۴۶ درصد) از سیاه‌پوستان ۱۵ ساله و بالاتر در مقایسه با ۱۶ درصد از جمعیت غیربومی، دست‌کم یک نوع تبعیض را در ۵ سال گذشته تجربه کرده‌اند.

همچنین براساس آمارها، در میان جمعیت نسبتا جوان‌تر، تبعیض بیشتر بود؛ بیش از نیمی (۵۳ درصد) از سیاه‌پوستان ۱۵ تا ۴۴ ساله در ۵ سال گذشته در مقایسه با حدود یک سوم (۳۱ درصد) سیاه‌پوستان ۴۵ ساله و بالاتر، قربانی تبعیض شده‌اند. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *