چشم‌انداز مبهم کابینه رژیم صهیونیستی؛ انگیزه نتانیاهو از ادامه جنگ چیست؟

8:35 - 24 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۵۷۳
چشم‌انداز مبهم کابینه رژیم صهیونیستی؛ انگیزه نتانیاهو از ادامه جنگ چیست؟
ادامه جنگ برای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل منافع شخصی بسیار مهم است تا حدی که او حاضر است اتحاد خود را با گانتز به‌عنوان بزرگ‌ترین رقیبش به هم بزند.

خبرگزاری میزان – بنی گانتز، نظامی سابق و رئیس حزب وحدت داخلی رژیم صهیونیستی، با اشاره به شکست کابینه این رژیم در توافق درباره طرحی برای غزه فراتر از جنگ کنونی، از کابینه جنگ استعفا کرد.

در اواسط ماه مه (اردیبهشت)، گانتز یک طرح ۶ ماده‌ای برای اداره غزه پس از جنگ ارائه کرد؛ او در آن زمان گفته بود که اگر با این موضوع موافقت نشود، از کابینه خارج می‌شود.

گانتز به‌عنوان یک مرکزگرا و رقیب اصلی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در نظر گرفته می‌شود.

طرح گانتز برای غزه چه بود؟

گانتز گفت که طرح ۶ ماده‌ای پیشنهادی او شامل ایجاد یک سیستم موقت مدیریت مدنی آمریکا، اروپایی، عربی و فلسطینی برای این منطقه است و رژیم صهیونیستی کنترل کلی امنیت را حفظ می‌کند.

اجماع فزاینده‌ای از سوی رژیم صهیونیستی و خارج از اراضی اشغالی وجود دارد که نتانیاهو طرح گانتز را برای منافع شخصی رد کرده است.

گانتز هنگام استعفای خود گفت: نتانیاهو مانع از پیشروی ما به سوی پیروزی واقعی می‌شود.

انگیزه نتانیاهو از ادامه جنگ غزه

رئیس‌جمهور آمریکا، متحد اصلی رژیم صهیونیستی، پیش از این به مجله تایم گفت: دلایلی برای مردم وجود دارد که فکر کنند نتانیاهو برای بقای سیاسی خود جنگ علیه غزه را طولانی می‌کند.

انگیزه نتانیاهو این است که ادامه جنگ از او در برابر پیامدهای قانونی اتهام‌های رشوه، کلاهبرداری و نقض امانت که از زمان کیفرخواستش در سال ۲۰۱۹ وجود دارد، محافظت می‌کند.

همچنین هر طرحی در آینده برای غزه ممکن است کابینه ائتلافی او را از هم بپاشد؛ برخی از مقام‌های صهیونیست می‌خواهند شهرک‌های غیرقانونی را توسعه دهند و برخی دیگر مانند گانتز می‌خواهند که غزه از سوی یک گروه ضربت بین‌المللی اداره شود.

نتانیاهو همچنین در تلاش است تا از مسئولیت شکست‌های خود در عملیات طوفان الاقصی فرار و اجتناب کند.

خروج گانتز از کابینه جنگ، برای افراط‌گرا‌ها در کابینه رژیم صهیونیستی مطلوب است و به آن‌ها فضای بیشتری برای رشد می‌دهد.

گانتز با خروج از کابینه جنگ، شکافی را برای یکی از سیاستمداران راست افراطی که نتانیاهو برای حفظ کابینه خود به آن‌ها تکیه می‌کند، باز می‌گذارد؛ ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، پیش از این به کرسی کابینه جنگ ابراز علاقه کرده است.

نتانیاهو ممکن است با طرح راست افراطی برای آینده غزه مخالفت کند، اما از زمان آغاز جنگ، هنوز در مورد هیچ امر مهمی با راست افراطی مقابله نکرده است.

به نظر می‌رسد کمتر کسی در اراضی اشغالی مطمئن است که نتانیاهو به اهداف خود در آنچه «نابودی حماس» می‌خواند و آزادی افراد بازداشت شده از طریق ابزار‌های نظامی دست پیدا کند.

علاوه بر این هر هفته ده‌ها هزار نفر در تل‌آویو و دیگر نقاط در سراسر اراضی اشغالی تجمع می‌کنند؛ این افراد خواستار استعفای نتانیاهو و برگزاری انتخابات زودهنگام هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *