پیامدهای موج استعفا در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی برای نتانیاهو

10:58 - 21 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۳۰۹
پیامدهای موج استعفا در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی برای نتانیاهو
استعفای اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی، پیامدهای بسیاری را برای نخست‌وزیر این رژیم در داخل اراضی اشغالی و همچنین در سطح بین‌المللی به همراه خواهد داشت.

خبرگزاری میزان – بنی گانتز پس از بالا گرفتن اختلاف‌ها با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، درباره جنگ غزه در نهایت استعفای خود را از کابینه جنگ این رژیم اعلام کرده و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

پس از استعفای گانتز، بلافاصله گادی آیزنکوت، دیگر عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی نیز استعفای خود را با انتقاد شدید از نتانیاهو اعلام کرد.

پس از استعفای گانتز و آیزنکوت، هیلی تروپر، از حزب گانتز استعفای نهایی خود را از دولت نتانیاهو اعلام کرد.

اکنون بنیامین نتانیاهو در وضعیتی بحرانی قرار گرفته و چشم‌انداز سیاسی در اراضی اشغالی با اما و اگر‌های بسیاری همراه شده است.

گانتز پیش از این درباره خروج خود از کابینه جنگ هشدار داده و خواستار برنامه منسجمی درباره جنگ غزه و توافق با جنبش حماس درباره افراد بازداشتی شده بود.

خروج اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی می‌توان پیامد‌های مختلفی را برای کابینه رژیم صهیونیستی به همراه داشته باشد و به بحران در اراضی اشغالی منجر شود.

تشدید اختلاف در کابینه رژیم صهیونیستی

گانتز، رقیب اصلی نتانیاهو، وزیر وزیر چنگ پیشین و رئیس حزب راست میانه، پس از آغاز جنگ غزه به کابینه رژیم صهیونیستی پیوست، اما با طولانی شدن جنگ غزه، اختلاف نظر‌ها بر سر راهبرد و بهترین روش بازگرداندن ۲۵۰ صهیونیست بازداشت شده، آشکار شد و به اوج خود رسید.

گانتز، نخست‎وزیر را متهم به کنار زدن ملاحظات راهبردی مانند توافق آزادی این افراد برای بقای سیاسی خود کرد.

او در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: نتانیاهو مانع از پیشرفت ما به سوی یک پیروزی واقعی می‌شود، به همین دلیل ما امروز دولت اضطراری را با تمام وجود ترک می‌کنیم.

اگرچه این اقدام تهدیدی فوری برای نتانیاهو به شمار نمی‌رود، زیرا نخست‎وزیر همچنان ائتلاف اکثریت را در کنست رژیم صهیونیستی کنترل می‌کند، با این حال، بر وجهه رژیم صهیونیستی در صحنه بین‌المللی تأثیر می‌گذارد.

گانتز در میان مقامات واشنگتن بسیار محبوب است، جایی که او به عنوان یک ترمز مفید برای نتانیاهو تلقی می‌شود و غیبت او به این معنی است که متحدان راست افراطی نخست‌وزیر احتمالا اکنون بر مسیر جنگ در غزه و تهدید فزاینده، نفوذ بیشتری خواهند داشت.

اتهام فساد و شکست راهبردی علیه نتانیاهو

 نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با اتهام دیرینه فساد و همچنین بررسی دقیق شکست‌های امنیتی که به جنگ غزه منتهی شد، مواجه است.

 باور عمومی بر این است که نتانیاهو ماندن در سمت نخست‌وزیری را بهترین شانس برای فرار از پیگرد قانونی می‌داند.

او همچنین باید از چالش داخلی دو حزب افراطی در ائتلاف خود درباره مسئله سربازگیری سر باز زند.

مانند بسیاری از فرماندهان ارشد رژیم صهیونیستی، گانتز، ۶۵ ساله، در سال ۲۰۱۸ پس از یک دوره طولانی در ارتش وارد سیاست شد و حزب جدیدی را با هدف صریح پایان دادن به تسلط نتانیاهو بر سیاست اعلام کرد.

در صورت فروپاشی کابینه و برگزاری انتخابات زودهنگام، او به عنوان گزینه مورد علاقه برای ریاست ائتلاف جدید تلقی می‌شود.

حزب او هفته گذشته لایحه‌ای را برای انحلال کنست رژیم صهیونیستی و برگزاری انتخابات زودهنگام ارائه کرد.

احتمال استعفای اعضای بیشتر از کابینه

گانتز خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در اراضی اشغالی در فصل پاییز شد و سومین عضو کابینه جنگ، یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، را تشویق کرد تا «کار درست را انجام دهد» و از کابینه استعفا دهد.

گالانت پیش از این گفته بود که اگر رژیم صهیونیستی تصمیم تصرف مجدد غزه را انتخاب کند، استعفا خواهد کرد.

یک کارشناس صهیونیست در این باره می‌گوید: من فکر می‌کنم دنیای خارج، به‌ویژه آمریکا، چندان از این موضوع (خروج گانتز) خوشحال نیستند، زیرا آن‌ها گانتز و حزب او را افراد مسئول‌تر در این کابینه می‌دانند.

این استعفا ضربه‌ را به وحدتی وارد کرد که نتانیاهو در آغاز جنگ غزه قصد داشت آن را ایجاد کند و اختلاف در راس کابینه رژیم صهیونیستی در مورد آینده جنگ و پیامد‌های آن را آشکار کرد.

با عقب‌نشینی گانتز، کابینه نتانیاهو بیش از پیش تحت تسلط وزیران افراطی مانند ایتامار بن گویر و بزالل اسموتریچ خواهد بود که احتمالا فشار بر نخست‌وزیر را برای اتخاذ رویکردی سخت‌گیرانه‌تر در قبال جنگ غزه افزایش می‌دهند.

در همین حال اندکی پیش از بیانیه گانتز، آوی روزنفلد، فرمانده واحد نیرو‌های نظامی رژیم صهیونیستی در غزه، استعفای خود را اعلام کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *