بریکس؛ نمادی جدید از همکاری‌های نوین و ائتلاف اقتصاد‌های پرشتاب

7:30 - 23 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۴۹۹
بریکس؛ نمادی جدید از همکاری‌های نوین و ائتلاف اقتصاد‌های پرشتاب
نخستین اجلاس بریکس پس از پیوستن ایران به این سازمان به‌تازگی در روسیه آغاز به کار کرد و سرپرست وزارت امور خارجه در این نشست حضور یافت.

خبرگزاری میزاننشست وزرای امور خارجه بریکس و همچنین نشست وزرای امور خارجه بریکس و کشور‌های در حال توسعه به‌تازگی با حضور وزیران خارجه ۱۰ کشور عضو بریکس در شهر نیژنی نووگورود روسیه برگزار شد.

گروه بریکس از اقتصاد‌های در حال توسعه در ابتدا شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود.

این بلوک که اغلب به‌عنوان جایگزینی برای هژمونی اقتصادی و سیاسی غرب در نظر گرفته می‌شود، حدود ۴۶ درصد از جمعیت جهان، ۳۶ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان (GDP) و ۲۵ درصد از تجارت جهانی را که بر حسب صادرات اندازه‌گیری می‌شود، تشکیل می‌دهد.

این نشست اولین گردهمایی بریکس از زمانی است که این گروه در ژانویه گذشته (دی ۱۴۰۲) با اضافه شدن ایران، مصر، اتیوپی و امارات به عنوان اعضای رسمی از ۵ عضو به ۹ نفر افزایش یافت.

۱۵ کشور دیگر از جمله ترکیه نیز به چارچوب گسترده این نشست دعوت شدند.

بریکس؛ بیشترین جمعیت، بزرگترین اقتصاد و پهناورترین قلمرو کره زمین

دستور کار این نشست موضوع‌های مهم روابط بین‌الملل، راهکار‌های ارتقای حکمرانی جهانی، حل‌وفصل منازعات در بستر‌های چندجانبه و با تمرکز بر افزایش تأثیرگذاری کشور‌های در حال توسعه بود و وزرای خارجه کشور‌های بریکس، همچنین نقشه راه توسعه مشارکت راهبردی میان کشور‌های عضو را مشخص و زمینه و بستر لازم را برای برگزاری شانزدهمین اجلاس سران بریکس که با حضور روسای جمهور و در کازان برگزار می‌شود، فراهم می‌آورند.

آغاز اجلاس بریکس با یک دقیق سکوت به احترام مقام شهید آیت‌الله رئیسی

وزرای امور خارجه کشور‌های عضو بریکس در ابتدای این نشست به منظور ادای احترام به مقام شهید آیت‌الله رئیسی و شهید امیرعبداللهیان یک دقیقه سکوت کردند.

وزرای امور خارجه کشور‌های عضو بریکس همچنین در سخنرانی‌های خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله رئیسی و شهید امیرعبداللهیان، از طرف دولت‌ها و ملت‌های خود ضایعه فقدان رئیس جمهور و وزیر خارجه شهید را به دولت و مردم ایران و سرپرست وزارت امور خارجه تسلیت گفتند.

گذار به نظم نوین جهانی

اجلاس وزرای خارجه بریکس با سخنرانی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه کار خود را آغاز کرد.

لاوروف در سخنرانی خود به موضوع گذار به نظم نوین جهانی پرداخت و این امر را دوره تاریخی کامل و دشوار توصیف کرد.

وزیر خارجه روسیه، تاکید کرد که بریکس با این تغییر، حرکت رو به جلو خود را آغاز می‌کند و نقش آن در حل مشکلات جهانی افزایش پیدا می‌کند.

مقام ارشد وزارت امور خارجه روسیه، تاکید کرد که کشور‌های بریکس برای ایجاد بستری به منظور پرداخت با ارز‌های ملی تلاش می‌کنند.

لاوروف، گفت: رویداد‌های بین‌المللی اخیر نقاب کسانی (غرب‌ها) را برداشته که تا به حال به طور شفاهی ادعا می‌کردند که تقریبا حق انحصاری برای تعریف به‌اصطلاح ارزش‌های جهانی را تحت پوشش یک نظم مبتنی بر قواعد دارند.

لاوروف با این استدلال که طرفداران این ایده سعی در تحمیل هنجار‌ها و مکانیسم‌هایی دارند که تنها برای خود آن‌ها مفید است، گفت که آمریکا و متحدانش در تلاش هستند تا سلطه خود را حفظ کنند و شکل گیری چندقطبی را کاهش دهند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: کار فعالی برای اجرای تصمیم‌های اتخاذ شده در اجلاس ژوهانسبورگ در سال گذشته در حال انجام است که نشان دهنده تمرکز این اقدام‌ها به ویژه بر ایجاد بستری برای معاملات با ارز‌های ملی است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، پیش از این گفته بود که شرکت کنندگان در این نشست، روابط بین‌المللی، بهبود سیستم حکمرانی جهانی با تاکید بر تقویت نقش کشور‌های در حال توسعه، حل مناقشات و تعامل در چارچوب‌های چندجانبه پیشرو را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.

حضور سرپرست وزارت امور خارجه در نشست بریکس

علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه، در اجلاس وزرای خارجه بریکس حضور پیدا کرد.

بریکس؛ بیشترین جمعیت، بزرگترین اقتصاد و پهناورترین قلمرو کره زمین

سرپرست وزارت امور خارجه ضمن حضور در این نشست و تبیین مواضع ایران در قبال تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، با وزرای خارجه و رؤسای هیئت‌های شرکت‌کننده در این دو نشست دیدار و گفت‎وگو کرد.

باقری در حاشیه این اجلاس با وزرای خارجه روسیه، بلاروس، سریلانکا، قزاقستان، چین، برزیل و دیگر کشور‌ها دیدار و رایزنی کرد.

بریکس؛ الگوی موفق از همکاری‌های نوین

باقری در سخنرانی خود در اجلاس وزرای خارجه بریکس با تاکید بر اینکه بریکس بیشترین جمعیت، بزرگ‌ترین اقتصاد و پهناورترین قلمرو کره زمین را در اختیار دارد، تاکید کرد: باید صدای اکثریت مردم جهان باشد که خواهان دستیابی به جایگاه شایسته خود هستند و جهانی عادلانه‌تر، دموکراتیک‌تر و چندجانبه را بر جهان پر هرج‌ومرج کنونی ترجیح می‌دهند.

سرپرست وزارت امور خارجه بریکس را یک نماد جدید و الگوی موفقی از «همکاری‌های نوین» و «ائتلاف اقتصاد‌های پرشتاب» توصیف کرد و گفت: بریکس نشان داده که دارای طرح، ابتکار و برنامه‌های چند وجهی برای اصلاح «حکمرانی جهانی» و نقش‌آفرینی هرچه بیشتر در صحنه‌های بین‌المللی است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *