دیدار‌های باقری در حاشیه نشست وزیران خارجه کشور‌های عضو بریکس

9:58 - 22 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۴۷۳
دیدار‌های باقری در حاشیه نشست وزیران خارجه کشور‌های عضو بریکس
سرپرست وزارت امور خارجه که برای شرکت در نشست وزیران خارجه کشور‌های عضو بریکس در شهر نیژنی نووگورود روسیه حضور دارد، با وزیران خارجه بلاروس، سریلانکا، آفریقای جنوبی و قزاقستان گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری میزان - علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه در ادامه رایزنی‌های خود در حاشیه نشست وزیران خارجه کشور‌های عضو بریکس، با سرگئی آلینیک، وزیر خارجه بلاروس دیدار و گفت‌وگو کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه در این دیدار، گفت: آنچه باعث نزدیکی دو کشور می‌شود، باور به استقلال و رهایی از سلطه بیگانگان و مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا است و به همین دلیل یک‌جانبه‌گرایی آمریکا به صورت ناعادلانه با تحریم‌ها قصد دارد کشور‌های مستقل را مجازات کند و دو کشور هدف مشترکی در صیانت از حاکمیت و استقلال خود دارند و باور به استقلال و هدف مشترک برای صیانت از استقلال تعاملات ما را مستحکم، پایدار و راهبردی می‌کند.

باقری تاکید کرد: جمهوری اسلامی از هر سازوکاری که بتواند چندجانبه‌گرایی را در عرصه جهانی تقویت کند، حمایت می‌کند.

سرپرست دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از این دیدار تاکید کرد: کشور‌های مستقل باید برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه فعالانه عمل کنند و کمک به مردم غزه یک وظیفه انسانی است و نباید در حمایت از مردم فلسطین تردیدی به خود راه بدهیم و سکوت در برابر جنایات صهیونیست‌ها به معنی تایید ترویج تنش و ناامنی در جهان است و باید تلاش کنیم این جنایت‌ها هر چه زودتر متوقف و جنایتکاران به دست عدالت سپرده شوند.

سرگئی آلینیک، وزیر خارجه بلاروس نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از دومین دیدارش با سرپرست وزارت امور خارجه بعد از دیدار نخست در مراسم ادای احترام به شهدای پرواز اردیبهشت در تهران، گفت: من شخصا افتخار آشنایی و همکاری با حسین امیرعبداللهیان را داشتم و آخرین بار هم در نشست بریکس خدمت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه شما بودم و این ضایعه اندوه‌بار را بار دیگر به دولت و مردم ایران تسلیت می‌گویم.

وی همچنین با اشاره به امضای اسناد متعدد همکاری و همچنین آغاز طرح‌های مشترک بین دو کشور، تاکید کرد: ما فعالانه برای تحقق و اجرای این توافق‌ها و طرح‌ها تلاش می‌کنیم.

سرگئی آلینیک گفت: روابط ما همواره براساس احترام متقابل و منافع مشترک بوده است و در سطوح دوجانبه و همکاری در مجامع بین‌المللی و حمایت متقابل در سازمان ملل و دیگر سازمان‌ها مثل شانگ‌های و بریکس برای شکل‌گیری جهان چندقطبی و تقویت چندجانبه‌گرایی همکاری می‌کنیم.

دیدار علی باقری و وزیر خارجه سریلانکا 

علی صبری، وزیر خارجه سریلانکا در دیدار با علی باقری که در حاشیه نشست وزیران خارجه کشور‌های عضو بریکس برگزار شد، مراتب تسلیت و ابراز همدردی مجدد دولت و مردم این کشور به مناسبت شهدای پرواز اردیبهشت را ابراز داشت.

باقری تاکید کرد: سفر آیت‌الله رئیسی به سریلانکا یک سفر تاریخی در روابط ایران و سریلانکا باقی خواهد ماند.

سرپرست دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: هر چند شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه خسارت برای ما و روابط دو کشور است، اما باید از این میراث ارزشمند رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه شهید صیانت و برای توسعه و تعمیق روابط بیش از پیش تلاش کنیم.

علی باقری خطاب به علی صبری تاکید کرد: حضور سریلانکا در مجموعه دوستان بریکس نشانگر آن است که روابط ما محدود به عرصه دوجانبه نیست؛ بلکه دو طرف باید بیش از گذشته برای استفاده از ظرفیت‌های دو کشور در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برنامه‌ریزی کنیم.

سرپرست دستگاه دیپلماسی همچنین با اشاره به تداوم‌جنایات صهیونیست‌ها در غزه، تاکید کرد: امروز یک‌جانبه‌گرایی از تروریسم و تحریم و جنگ به‌عنوان ابزاری برای پیشبرد سیاست خارجی و منافع نامشروع خود استفاده می‌کند و ناامنی و بی‌ثباتی را در جهان گسترش می‌دهد.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها نه تنها از جنایت‌های صهیونیست‌ها در غزه حمایت می‌کنند، بلکه از سازوکار‌های بین‌المللی مانند شورای امنیت نیز برای حمایت از رژیم صهیونیستی سوء‌استفاده می‌کنند. به همین خاطر شاهد استقبال کشور‌ها در پیوستن به مجموعه‌هایی مثل بریکس در چارچوب چندجانبه‌گرایی هستیم.

علی صبری، وزیر خارجه سریلانکا نیز در این دیدار با اشاره به سفر بسیار موفق و خاطره‌آمیز آیت‌الله رئیسی و حسین امیرعبداللهیان به سریلانکا، تاکید کرد: ما باید در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و توسعه همکاری بین دو کشور را با قدرت ادامه بدهیم.

علی صبری با اعلام آمادگی کشورش برای تقویت همکاری‌ها در عرصه منطقه‌ای و حمایت از حقوق مردم فلسطین به‌عنوان یک ضرورت انسانی، بر اهتمام ویژه رئیس‌جمهور سریلانکا برای حمایت انسانی از مردم فلسطین تاکید کرد.

دیدار باقری و همتای قزاقستانی

سرپرست وزارت امور خارجه در یکی دیگر از دیدار‌های خود در حاشیه نشست وزیران خارجه کشور‌های عضو بریکس، با مورات نورتلئو، وزیر خارجه قزاقستان در مورد موضوع‌های مورد اهتمام مشترک در عرصه روابط دوجانبه و منطقه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

سرپرست دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: آیت‌الله رئیسی از آغاز ریاست‌جمهوری خود اهمیت زیادی به سیاست خارجی و تعامل با کشور‌های مختلف جهان در راستای تثبیت ثبات و صلح و امنیت پایدار داشت و در این راستا برای کشور‌های همسایه و منطقه و مسلمان اهمیت ویژه‌ای قائل بود.

باقری خاطرنشان کرد: امروز همبستگی و همراهی کشور‌های منطقه بیش از گذشته است و ما اعتقاد داریم هر چه کشور‌های منطقه پیوند‌های نزدیک‌تری داشته باشند، ما منطقه‌ای امن‌تر و با ثبات‌تر خواهیم داشت.

وی نقطه شروع سیاست همسایگی شهید آیت‌الله رئیسی را اعتماد متقابل سیاسی خواند که با پیوند‌های مستحکم اقتصادی، مناسبات پایداری را میان همسایگان رقم خواهد زد.

وی با اشاره به فرصت‌های فراوان و برخی چالش‌ها در روابط بین کشور‌های منطقه تاکید کرد: برای گذر موفق از مشکل‌ها و چالش‌ها و اختلاف‌ها همواره باید گفت‌وگو را به‌عنوان یک اصل میان خود حاکم کنیم.

باقری تاکید کرد: مهم‌ترین تهدید کنونی در منطقه جنایت و نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه است و مواجهه با تهدید صهیونیست‌ها و کمک به مردم مظلوم غزه هم وظیفه انسانی و اسلامی ما و هم حرکت در مسیر تامین ثبات و امنیت منطقه است.

مراد نورتلئو، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قزاقستان نیز در این دیدار مجددا مراتب تسلیت و همدردی دولت و مردم کشورش را در پی ضایعه شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران ابراز داشت.

وی با اشاره به خاطره خوب سفر رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه شهید به قزاقستان، تاکید کرد: ما باید با تلاش مشترک مسیر ایشان در توسعه روابط را در راستای منافع و امنیت دو کشور ادامه دهیم.

نورتلئو همچنین گفت: عزم ما در مورد همکاری نزدیک با تهران راسخ است و ما شرکای خوبی در عرصه‌های منطقه‌ای در حمایت از یکدیگر هستیم.

رایزنی باقری و همتای آفریقای جنوبی

علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه در دومین روز از حضور در نشست وزرای امور خارجه کشور‌های عضو بریکس که در قالب گفت‌وگو با وزیران امور خارجه برخی کشور‌های در حال توسعه برگزار می‌شود، با نالدی پاندور، وزیر خارجه آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد.

سرپرست دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما اعتقاد داریم مناسبات ایران و آفریقای جنوبی مناسباتی دارای ابعاد و پیامد‌های راهبردی است و ما موضوع‌های متعددی در عرصه دوجانبه برای تعمیق و گسترش بیش از پیش روابط به‌ویژه در عرصه تجاری و اقتصادی در دستورکار داریم.

باقری در بخش دیگری از این دیدار اظهار کرد: یک‌جانبه‌گرایی امروز نه تنها به‌عنوان یک راه‌حل برای مسائل جهانی مطرح نیست، بلکه یک بن‌بست واقعی است و چندجانبه‌گرایی که ایران و آفریقای از جمله استوانه‌ها و محور‌های آن هستند، راه‌حل‌های مبتنی بر عدالت را دنبال می‌کنند که می‌تواند ثبات و امنیت را برای جهان تضمین کند.

سرپرست وزارت امور خارجه همچنین تاکید کرد که ایران و آفریقای جنوبی دو شریک پایدار برای تحکیم چندجانبه‌گرایی خواهند بود.

باقری همچنین با قدردانی از شجاعت، ابتکار و خلاقیت آفریقای جنوبی در پیگیری حقوقی جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در مراجع حقوقی بین‌المللی، جنایت‌های صهیونیست‌ها در غزه را حاصل حکمرانی یک‌جانبه‌گرایی در جهان دانست و یادآوری کرد: اگر ما مدعی چندجانبه‌گرایی در سازوکار‌های جهانی هستیم، نمی‌توانیم در مورد شرایط کنونی غزه بی‌تفاوت باشیم و موضع و رویکرد آفریقای جنوبی نه تنها منبعث از یک نگاه انسانی، بلکه رویکردی در جهت تقویت چندجانبه‌گرایی می‌دانیم که نتایج موثری در برقراری آرامش و ثبات پایدار در منطقه و جهان درپی خواهد داشت.

نالدی پاندور، وزیر خارجه آفریقای جنوبی نیز با ارائه توضیحاتی در مورد اقدام‌های کشورش در ارتباط با مستندسازی و پیگیری حقوقی و قضایی جنایت‌های رژیم آپارتاید اسرائیل و نسل‌کشی مردم بی‌گناه فلسطین در غزه و رفح از جمله در دادگاه جنایی بین‌المللی و پیوستن برخی کشور‌ها به این ابتکار، بر تداوم رویکرد دولت آفریقای جنوبی در حمایت و دفاع از حقوق مردم فلسطین به‌عنوان مسئله‌ای انسانی و حقوق بشری در عرصه بین‌المللی تاکید کرد.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی همچنین بر لزوم بازنگری در سازوکار‌های بین‌المللی مبتنی بر یک‌جانبه‌گرایی و تقویت رویکرد چندجانبه‌گرایی با استفاده از ظرفیت سازمان ملل و سازمان‌هایی مثل بریکس تاکید کرد و همچنین خواستار تلاش بیشتر برای تقویت تحرک محافل دانشگاهی در جهان در محکومیت اسرائیل و دفاع از مردم بی‌گناه فلسطین شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *