باقری: عضویت ایران در بریکس میراث شهید آیت‌الله رئیسی است

8:16 - 21 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۲۶۹
باقری: عضویت ایران در بریکس میراث شهید آیت‌الله رئیسی است
سرپرست وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه ایران یکی از کشور‌های پیشرو در عرصه چند‌جانبه‌گرایی است، گفت که ایران با عضویت در بریکس تلاش جدی دارد با نقش‌آفرینی موثر نقش این سازمان را در سازوکار‌های اقتصادی و تجاری جهانی تثبیت کند.

خبرگزاری میزان – علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه در راس هیئتی به‌منظور شرکت در اجلاس وزیران امور خارجه بریکس، به شهر نیژنی نووگورود روسیه سفر کرد.

باقری درپی ورود به شهر نیژنی نووگورود روسیه مورد استقبال مقام‌های استانی و وزارت خارجه روسیه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو قرار گرفت.

نشست وزیران امور خارجه بریکس و همچنین نشست وزیران امور خارجه بریکس و کشور‌های در حال توسعه با حضور وزیران خارجه ۱۰ کشور عضو بریکس در تاریخ ۲۱ و ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ در شهر نیژنی نووگورود روسیه برگزار خواهد شد؛ قرار است در این نشست موضوع‌های مهم روابط بین‌الملل، راهکار‌های ارتقای حکمرانی جهانی، حل‌وفصل منازعات در بستر‌های چندجانبه و با تمرکز بر افزایش تاثیرگذاری کشور‌های در حال توسعه، مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

وزیران امور خارجه کشور‌های عضو بریکس، همچنین نقشه راه توسعه مشارکت راهبردی میان کشور‌های عضو را مشخص و زمینه و بستر لازم را برای برگزاری شانزدهمین اجلاس سران بریکس که با حضور روسای جمهور و در کازان برگزار می‌شود، فراهم خواهند کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه ضمن حضور در این نشست و تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، با وزیران امور خارجه و روسای هیئت‌های شرکت‌کننده در این دو نشست دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

این نخستین نشست وزیران امور خارجه بریکس پس از عضویت جمهوری اسلامی ایران در این گروه است.

سرپرست وزارت امور خارجه در بدو ورود به شهر نیژنی نووگورود روسیه برای شرکت در نشست وزرای خارجه بریکس، تصریح کرد که عضویت در بریکس میراث ماندگار شهید آیت‌الله رئیسی و شهید امیرعبداللهیان است.

وی با اشاره به اینکه ایران به‌عنوان یکی از کشور‌های پیشرو در عرصه چند‌جانبه‌گرایی با عضویت در بریکس تلاش جدی دارد تا با نقش‌آفرینی موثر نقش این سازمان را در سازوکار‌های اقتصادی و تجاری جهانی تثبیت کند، توضیحاتی در این باره ارائه کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه درباره عضویت ایران در بریکس و حضور در نشست وزیران امور خارجه این مجموعه، گفت: این نشست در سطح وزیران خارجه کشور‌های عضو بریکس است؛ بریکس بزرگ‌ترین سازمان اقتصادی تجاری بین المللی است که خارج از چارچوب یک‌جانبه‌گرایی غربی با حضور کشور‌های مهمی در حال نقش‌آفرینی است؛ حضور جمهوری اسلامی ایران در این مجموعه نشان‌دهنده جایگاه و اهمیت کشور ما در نظام چندجانبه‌گرایی است.

به گفته وی، ایران در نشست‌های امروز بریکس مشارکت فعال خواهد داشت؛ ضمن اینکه در دیدار‌های دوجانبه در حاشیه نشست نیز با وزیران خارجه کشورهای عضو بریکس درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی رایزنی خواهد کرد.

باقری اظهار کرد: روز سه‌شنبه نیز مجموعه کشور‌های در حال توسعه به نشست اضافه خواهند شد که رخداد بسیار مهمی خواهد بود و نشان‌دهنده عزم بریکس در گسترش دامنه فعالیت‌هایش در میان کشور‌های دیگر است؛ ما دیدار‌های دوجانبه‌ای با وزیران خارجه کشور‌های شرکت‌کننده در نشست فردا خواهیم داشت و در آن‌ها موضوع‌های دوجانبه و مسائل مورد علاقه طرفین را بررسی خواهیم کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *