شلیک مرگ‌بار پلیس فرانسه جان جوان ۱۹ ساله را گرفت

8:09 - 22 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۴۴۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شلیک مرگ‌بار پلیس فرانسه جان جوان ۱۹ ساله را گرفت
شلیک‌های مرگ‌بار پلیس فرانسه به‌ویژه در ایست بازرسی‌های ترافیکی ادامه دارد و به قربانی شدن جوانان و راه افتادن اعتراض‌های سراسری منجر می‌شود.

خبرگزاری میزان – یک جوان ۱۹ ساله درپی شلیک مرگ‌بار پلیس فرانسه در جریان ایست بازرسی خودرویی جان خود را از دست داد.

به گزارش گاردین، براساس اعلام دادستانی فرانسه، پلیس این کشور در جریان یک روند ایست بازرسی به یک جوان ۱۹ ساله شلیک کرده و وی را به قتل رساند؛ دادستان ایالتی فرانسه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این حادثه عصر روز یکشنبه گذشته در شمال غرب فرانسه رخ داد.

افسر عامل تیراندازی مرگ‌بار یادشده روز دوشنبه بازداشت شد.

این حادثه جدیدترین مورد از خشونت‌های مرگ‌بار سریالی پلیس فرانسه علیه مظنونان است که در سال‌های اخیر سبب برانگیخته شدن اعتراض‌های جدی به رویکرد خشونت‌بار و سختگیرانه پلیس به‌ویژه علیه اقلیت‌های قومی شد.

این حادثه در حالی رخ داد که فرانسه در ژوئن و جولای ۲۰۲۳ (خرداد و تیر ۱۴۰۲) با ناآرامی‌های سراسری در پی قتل یک نوجوان در خارج از پاریس به دست یک افسر پلیس مواجه شده بود.

در حادثه یاد شده ناهل مرزوق، نوجوان ۱۷ ساله الجزایری‌الاصل در جریان یک رویداد ترافیکی هدف شلیک قرار گرفت و جان باخت.

خشونت پلیس فرانسه موضوع جدید و نوظهوری نیست، بلکه گاه‌به‌گاه با یک نمونه جدید خشونت به کانون بحث تبدیل می‌شود و خشم عمومی را برمی‌انگیزد.

چرخه اعتراض به خشونت پلیس فرانسه به‌ویژه خشونت این نهاد علیه اقلیت‌های قومی و نژادی از دهه ۱۹۶۰ سرعت بیشتری یافت؛ پلیس فرانسه با هر بار اعتراض عمومی و سراسری به خشونت افسران پلیس در مواجهه با معترضان به خشونت گسترده‌تری دست زده و شماری را کشته یا زخمی کرد.

اعتراض‌های عمومی در پی ناآرامی‌های فزاینده به دلیل تیراندازی مرگ‌بار تابستان گذشته پلیس نانتر در حومه پاریس، پایتخت فرانسه به یک نوجوان آفریقایی‌الاصل دور جدیدی از خشونت‌های کنترل نشده علیه معترضان را در پی داشت و پلیس به سمت تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور شلیک و صد‌ها نفر را دستگیر کرد.

جامعه فرانسه به حدی از خشونت و بی‌کیفرمانی پلیس این کشور به ستوه آمده که با شرایط مشابه در دیگر نقاط جهان همذات‌پنداری می‌کند؛ نمونه این امر را می‌توان در اعتراض‌های صورت گرفته در فرانسه در پی قتل جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس ایالت مینه سوتای این کشور، اشاره کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *