تنش‌های غرب و روسیه در زمین اوکراین

13:09 - 20 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۱۶۸
تنش‌های غرب و روسیه در زمین اوکراین
اظهارات تحریک‌آمیز رؤسای‌جمهور آمریکا و فرانسه در روز‌های اخیر درباره جنگ اوکراین بر عمق تنش این کشور‌ها با مسکو افزوده است.

خبرگزاری میزان – آمریکا و فرانسه به عنوان متحدان نزدیک، می‌گویند با وجود راهبردهای متفاوت برای حمایت از کی‌یف، به حمایت از اوکراین متعهد می‌مانند.

جو بایدن و امانول مکرون، رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه، هر دو در جریان نشستی در پاریس بار دیگر بر حمایت از اوکراین تاکید کردند.

بایدن در یک کنفرانس خبری مشترک با مکرون در کاخ الیزه مدعی شد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در اوکراین «توقف نخواهد کرد»؛ مکرون نیز به نوبه خود از وفاداری همتای آمریکایی خود به اروپا قدردانی کرد.

رئیس‎جمهور آمریکا در جریان سفر رسمی خود به فرانسه گفت: تمام اروپا تهدید خواهد شد، ما اجازه نمی دهیم این اتفاق بیفتد؛ آمریکا در کنار اوکراین محکم ایستاده است و باز هم می‌گویم که ما دور نمی‌شویم.

در بیانیه کاخ سفید در این باره آمده است: فرانسه و آمریکا ریاست مشترک ائتلاف توپخانه در گروه تماس دفاعی اوکراین را بر عهده دارند و قصد دارند گام‌های جدیدی برای ارائه حمایت لازم از اوکراین در مرحله فعلی و درازمدت بردارند

در ادامه این بیانیه آمده است: آمریکا و فرانسه همچنین بر تعهدات خود به «تداوم ارائه کمک‎های سیاسی، امنیتی، بشردوستانه و اقتصادی به اوکراین» تاکید کردند.

انتقاد مسکو از تصمیم اخیر آمریکا درباره استفاده از سلاح‌‌های غرب

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که تصمیم هفته گذشته آمریکا درباره شلیک تسلیحات آمریکایی از سوی اوکراین به روسیه به منزله «اعتراف به قتل کودکان و زنان در منطقه بلگورود» است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پیش از این تایید کرد که بایدن برای اولین بار موافقت کرده که اوکراین اجازه استفاده از این سلاح‌ها را برای استفاده از اهدافی در مرز روسیه دارد.

کرت ولکر، سفیر سابق آمریکا در ناتو، در گفت‌وگو با الجزیره گفت که واشنگتن و پاریس هر دو به دنبال اطمینان از ادامه حیات اوکراین هستند.

با این حال، این دیپلمات سابق آمریکایی گفت که کشورها در مورد نحوه اجرای اهداف خود با یکدیگر تفاوت دارند.

ولکر یادآور شد: آمریکا در مورد تشدید تنش‎ها بسیار محتاط بوده و بسیار نگران تحریک روسیه بوده است.

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، از حمایت فرانسه تشکر کرد و گفت که امیدوار است به‌زودی هواپیماهای فرانسوی را در آسمان اوکراین ببیند.

اظهارات وی در حالی بیان شد که در شهر لوهانسک در شرق اوکراین، وزارت دفاع روسیه، نیرو‌های اوکراینی را به شلیک چند فرروند موشک تدارکاتی آمریکا در حمله‌ای متهم کرد که ۲۰ نفر از جمله کودکان مجروح شدند.

وزارت دفاع روسیه بیان کرد که ۴ موشک از ۵ موشک از سوی سامانه‌های پدافند هوایی سرنگون شده است، اما یکی از موشک‌ها به دو بلوک مسکونی آسیب رسانده است؛ موضوعی که گفته می‌شود عمدی بوده است.

انتهای پیام/

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *