رواندا؛ زندان روباز پناهجویان اخراج شده از انگلیس

15:23 - 19 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۷۰۴۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رواندا؛ زندان روباز پناهجویان اخراج شده از انگلیس
دولت انگلیس در سال‌های گذشته همواره سعی کرده که با انواع طرح‌ها مهاجران را از ورود به این کشور بازدارد، اما تاکنون موفق نبوده و این در حالی است که مهاجران با تهدید اخراج به رواندا مواجه هستند.

خبرگزاری میزان - براساس آمار‌هایی که به‌تازگی منتشر شده، تعداد پناهجویانی که از ابتدای سال ۲۰۲۴ با قایق‌های کوچک از کانال مانش عبور کرده‌اند به بیش از ۱۱ هزار نفر رسیده است.

آمار‌های وزارت کشور انگلیس نشان می‌دهد که این میزان پس از آن ثبت شد که ۳۱۶ مهاجر روز پنجشنبه، ۱۷ خرداد با ۵ قایق از این گذرگاه عبور کردند. مجموع مهاجرانی که در سال ۲۰۲۴ از این مسیر عبور کردند به ۱۱ هزار و ۹۵ رسیده است.

سخنگوی وزارت کشور انگلیس گفت: ما به همکاری نزدیک با شرکای فرانسوی خود برای جلوگیری از عبور و مرور ادامه می‌دهیم. 

ورودی‌های امسال در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته که ۷ هزار و ۶۱۰ نفر از این گذرگاه عبور کرده بودند، ۴۶ درصد و در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، ۱۱ درصد افزایش یافته است.

ارقام منتشر شده حاکی از آن است که در روز پنجشنبه به‌طور متوسط ۶۳ نفر در هر قایق از کانال مانش به انگلیس عبور کرده‌اند.

براساس آمر‌های منتشر شده مربوط به سال ۲۰۲۳، در مجموع ۲۹ هزار و ۴۳۷ نفر در این سال از کانال مانش عبور مرده و وارد انگلیس شدند.

همچنین داده‌های ثبت شده از آغاز سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد در شش سال و نیم گذشته ۱۲۵ هزار و ۴۴۰ نفر پس از عبور از کانال مانش وارد انگلیس شده‌اند.

از زمانی که دولت ریشی سوناک در آوریل ۲۰۲۲ قرارداد معوقه موسوم به رواندا را امضا کرد، حدود ۸۰ هزار و ۴۵۹ مهاجر از این کانال عبور کرده‌اند.

در روز‌های اخیر تعدادی از قایق‌های حامل مهاجران تلاش کرده‌اند تا سفر خطرناک ۲۰ مایلی از فرانسه به انگلیس را انجام دهند.

روندا زندانی روباز است

گروهی از مهاجران بیش از یک سال پیش از سوی دولت انگلیس از یک قلمرو دورافتاده انگلیس به رواندا منتقل شدند.

آن‌ها می‌گویند که احساس انزوا و ناامنی می‌کنند. آن‌ها همچنین رواندا را به‌عنوان زندان باز توصیف می‌کنند. 

این افراد می‌گویند که هر یک از آن‌ها معادل ۵۰ دلار (۳۹ پوند) در هفته برای تهیه غذا و سایر ملزومات دریافت می‌کنند. مهاجران احراج شده به رواندا برای تامین نیاز‌های خود نمی‌توانند بر روی این مبلغ ناچیز حساب کنند، اما شرایط اقامت (توافق شده از سوی دولت انگلیس و رواندا) اجازه کار کردن آن‌ها را نمی‌دهد.

همه این افراد می‌گویند که با آزار و اذیت در خیابان‌های رواندا مواجه شده‌اند. آن‌ها می‌گویند که در واقع خودشان را زندانی می‌کنند، زیرا از تردد هراس دارند.

وضعیت حقوقی این افراد در رواندا با پناهجویانی که از انگلیس به آنجا پرواز می‌کنند یکسان نیست؛ اما وکیلی که وکالت ۲ نفر از آن‌ها را برعهده دارد، می‌گوید که تجارب منفی پناهجویانی که در رواندا هستند نگرانی‌های جدی را در مورد توانایی این کشور برای ارائه یک پناهگاه امن ایجاد می‌کند.

چالش حقوقی دولت انگلیس

یک اتحادیه کارگری روز پنجشنبه، ۱۷ خرداد به دادگاه عالی لندن گفت که مقام‌های دولتی در انگلیس با اجرای طرح اخراج پناهجویان به رواندا بر خلاف دستور دادگاه حقوق بشر اروپا، قانون را زیر پا می‌گذارند. 

اتحادیه FDA، به نمایندگی از متخصصان خدمات عمومی، علیه دولت انگلیس به دلیل دستورالعمل‌های صادر شده به کارمندان دولت در مورد نحوه اجرای تصمیم‌ها برای اخراج پناهجویان به رواندا، اقدام قانونی کرده است.

وکلای اتحادیه FDA گفتند که کارمندان دولت ملزم به رعایت تدابیر صادر شده از سوی دادگاه اروپایی حقوق بشر یا ECHR هستند که مقر آن در استراسبورگ فرانسه است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *