روز جهانی محیط زیست؛ نقش پررنگ غرب در تخریب کره زمین

13:39 - 16 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۶۸۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
روز جهانی محیط زیست؛ نقش پررنگ غرب در تخریب کره زمین
کشور‌های غربی که عمدتا خود را به‌عنوان مدافعان کره و زمین و محیط زیست معرفی می‌کنند، خود بیشترین سهم را در تخریب کره خاکی ایفا می‌کنند و گزارش‌ها این موضوع را تایید می‌کند.

خبرگزاری میزان - روز ۵ ژوئن (۱۶ خرداد) به نام روز جهانی محیط زیست نامگذاری شده است. تمرکز این روز در سال ۲۰۲۴ با شعار «سرزمین ما، آینده ما»، بر احیای زمین، توقف بیابان‌زایی و ایجاد مقاومت در برابر خشکسالی است. 

غرب اغلب در مورد محیط زیست و پایداری صحبتی نمی‌کند، در حالی که خود آن‌ها اصلی‌ترین متخلفان در زمینه تخریب محیط زیست هستند.

آمریکا برای سال‌ها پای خود را به پروتکل کیوتو در جهت کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای کشانده بود. در نهایت، آمریکا این پروتکل را در سال ۱۹۹۸ امضا کرد، اما کنگره نتوانست این توافق را تصویب کند؛ به این معنی که واشنگتن هرگز آن را امضا نکرد.

معافیت نظامی آمریکا از اعلام میزان تولید گاز‌های گلخانه‌ای

تخمین زده می‌شود که ماشین جنگی پنتاگون بیش از ۱۴۰ کشور را آلوده می‌کند. 

یک مطالعه انجام شده در این زمینه نتیجه‌گیری کرده که آمریکا ۸۱ درصد از درگیری‌های مسلحانه جهانی را از زمان جنگ جهانی دوم آغاز کرده است. 

نگاهی گذرا به جنگ‌های چند دهه اخیر تایید می‌کند که این عدد چندان دور از انتظار نیست. ماشین جنگی آمریکا عاشق جنگ است. 

آمریکا و انگلیس بیش از ۹۰۰ پایگاه نظامی در سطح جهان دارند که ۴ برابر بیشتر از مجموع پایگاه‌های نظامی کشور‌های دیگر است.

با کمال تعجب، ارتش آمریکا از اعلام ردپای کربن خود (مقدار کل گاز‌های گلخانه‌ای شامل دی‌اکسید کربن و متان که به دلیل اقدام‌های آمریکا تولید می‌شود) معاف است. این کشور حتی از اعلام مصرف مستقیم سوخت فسیلی خود مستثنی است، چه رسد به هرگونه محاسبه تغییر‌های آب‌وهوایی در مورد بمب‌ها، تفنگ‌ها، تانک‌ها و موشک‌ها. 

علاوه بر این، جنگ باعث بیابان‌زایی و فرسایش خاک سرزمین ویران شده، تخریب آب، آلودگی هوا و کشتار بیشتر انسان‌ها، حیوان‌ها و گیاهان می‌شود.

پایگاه فرست پُست در مقاله‌ای می‌نویسد که ارتش آمریکا اعلامیه‌هایی مبنی بر سبز شدن و صفر شدن انتشار گاز‌های گلخانه‌ای اعلام کرده است. ماشین جنگی که از محیط زیست صحبت می‌کند خنده‌آور است.

مصرف بیش از حد در غرب 

بیشتر سران و رای‌دهندگان غربی معتقدند که کشور‌های آسیایی، آمریکای لاتین و آفریقایی با جمعیت زیاد خود در حال نابودی این سیاره هستند. اما این خیلی دور از واقعیت است.

یک مطالعه منتشر شده در ساینتیفیک امریکن تخمین زده است که کودکی که در آمریکا متولد می‌شود، در طول زندگی خود ۳۵ برابر بیشتر از کسی که در هند متولد می‌شود، آسیب زیست‌محیطی ایجاد می‌کند.

این کودکان آمریکایی ۵۳ برابر بیشتر از کودکان متولد شده در چین کالا و خدمات مصرف می‌کنند.

آمریکا با دارا بودن ۵ درصد از جمعیت جهان، ۲۵ درصد از منابع جهان را مصرف می‌کند و مسئول انتشار یک‌چهارم گاز‌های گلخانه‌ای است.

آمریکایی‌ها ۵ برابر بیشتر از هندی‌ها غذا می‌خورند، ۴۰ درصد داروی جهان و یک‌سوم کاغذ‌های دنیا را مصرف می‌کنند.

اگر تمام دنیا تصمیم بگیرند به سبک آمریکایی زندگی کنند، یک کره زمین کافی نخواهد بود و ما به چهار سیاره مشابه نیاز خواهیم داشت.

استعمار زباله‌ای

باور نکردنی به نظر می‌رسد، اما کشور‌های غربی زباله را به کشور‌هایی مانند ترکیه، ویتنام، چین، فیلیپین و سایر کشور‌های آسیایی منتقل می‌کنند. 

اصطلاح استعمار زباله‌ای در یک کنوانسیون محیط زیست سازمان ملل، زمانی که کشور‌های آفریقایی با کشور‌های ثروتمند که زباله‌های خطرناک را در کشورهایشان تخلیه می‌کنند مخالفت کردند، ابداع شد.

مردم کشور‌های واردکننده به تخلیه غیرقانونی زباله اعتراض دارند. پس از سال‌ها تحقیر و اختلاف، فیلیپین ۶۹ کانتینر زباله حاوی زباله‌های خانگی، بطری‌های پلاستیکی، کیسه‌ها، روزنامه‌ها و پوشک بزرگسالان را به کانادا بازگرداند. در سال ۲۰۱۷ نیز، چین واردات ۲۴ نوع زباله جامد از کشور‌های خارجی را ممنوع کرد. 

در حالی که کشور‌های غربی با ظاهرسازی در مورد محیط زیست و پایداری صحبت می‌کنند، اما در واقعیت ترجیح می‌دهند که زباله‌های خود را به کشور دیگری تخلیه کنند، نه این‌که آن‌ها را دسته‌بندی و بازیافت کنند. 

هزینه ۴۸ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای فعالیت‌های آسیب‌رسان به محیط زیست

با کاهش بی‌سابقه تنوع زیستی در سراسر جهان، اتحادیه اروپا مدعی است که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ طبیعت را در مسیری برای بازیابی قرار دهد.

امور مالی بخش مهمی از این موضوع است و این اتحادیه متعهد شده که دست‌کم ۲۰ میلیارد یورو از منابع مالی مورد نیاز را تا پایان این دهه جمع‌آوری کند.

با این حال، یک گزارش جدید تخمین می‌زند که کشور‌های اتحادیه اروپا سالانه بین ۳۴ تا ۴۸ میلیارد یورو برای پروژه‌هایی هزینه می‌کنند که می‌تواند به تنوع زیستی در بخش‌هایی مانند کشاورزی، جنگل‌داری و شیلات آسیب برساند.

نویسنده اصلی گزارش می‌گوید: مقیاس بودجه‌ای که کشور‌های اتحادیه اروپا به سمت اقدام‌های مضر برای محیط زیست سرازیر می‌کنند، بسیار تکان‌دهنده است.

تاثیر جنگ غزه بر محیط زیست

آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل (آنروا) به مناسبت روز جهانی محیط زیست بر آسیب‌هایی که جنگ رژیم صهیونیستی به محیط زیست در نوار غزه وارد کرده، تاکید کرده است.

آنروا گفت که جنگ باعث خسارت‌های فاجعه‌باری به محیط زیست شده است؛ محیط زیستی که فلسطینیان برای آب، هوای پاک، غذا و معیشت به آن وابسته هستند.

این سازمان اضافه کرد که بازگرداندن خدمات زیست محیطی به غزه دهه‌ها طول کشیده و تنها زمانی آغاز خواهد شد که آتش‌بس و پایان جنگ حاصل شود.

تحقیق‌های انجام شده نشان می‌دهد که ردپای کربن جنگ رژیم صهیونیستی در غزه از انتشار سالانه گار‌های گلخانه‌ای ۲۰ کشور کوچک فراتر رفته است.

آسیب‌های زیست‌محیطی در غزه ویرانگر است. سازمان ملل در اوایل سال ۲۰۲۴ تخمین زد که روزانه بیش از ۱۰۰ هزار متر مکعب (۲۶ میلیون گالن) فاضلاب تصفیه نشده به خشکی یا دریای مدیترانه سرازیر می‌شود.

سیستم آب آشامیدنی غزه پیش از جنگ بحرانی بود و با حمله‌های نظامی بحرانی‌تر شده است. 

هر بمبی که بر غزه پرتاب می‌شود مواد سمی را پراکنده می‌کند که در خاک باقی می‌ماند. هم‌زمان اثرهای زیست‌محیطی و زیرساختی مانند کمبود آب و برق، به بحران‌های بزرگ‌تری مانند فروپاشی سیستم مراقبت‌های بهداشتی غزه کمک می‌کند که هزینه‌های انسانی طولانی‌مدتی را به‌همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *