بایدن محدودیت‌ها را علیه پناهندگان تشدید کرد؛ رویکردی مشابه اقدام‌های ضد مهاجرتی ترامپ

9:00 - 16 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۶۰۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بایدن محدودیت‌ها را علیه پناهندگان تشدید کرد؛ رویکردی مشابه اقدام‌های ضد مهاجرتی ترامپ
کارشناسان می‌گویند که محدودیت‌های جدید حق درخواست پناهندگی برای افرادی را که از مرز جنوبی آمریکا عبور می‌کنند از بین می‌برد و این افراد به حال خود رها می‌شوند.

خبرگزاری میزان - جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا محدودیت‌های جدیدی وضع کرده که بیشار مهاجرانی را که بدون مجوز از مرز جنوبی آمریکا عبور می‌کنند، از درخواست پناهندگی در این کشور منع می‌کند.

کاخ سفید محدودیت‌های جدید را اعلام کرد و گفت که آمریکا باید امنیت مرز‌های خود را حفظ کند. 

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اقدام‌ها زمانی عملی خواهند شد که سطوح بالای برخورد در مرز جنوبی از توانایی ما برای ارائه پیامد‌های به موقع فراتر رود؛ همان‌طور که امروز چنین است. این محدودیت‌ها وضعیت را برای افسران مهاجرت آسان‌تر می‌کنند.

این محدودیت‌ها زمانی که میانگین عبور‌های بدون مجوز از ۲ هزار و ۵۰۰ مورد فراتر برود اعمال می‌شوند؛ پس از آن مهاجران دیگر نمی‌توانند درخواست پناهندگی کنند.

سی‌بی‌اس نیوز ماه گذشته گزارش داد که میانگین تعداد گذر‌های روزانه غیرمجاز روزانه گزارش شده از سوی گشت مرزی آمریکا ۳ هزار و ۷۰۰ مورد بوده است. 

مقررات جدید از امروز چهارشنبه، ۵ ژوئن (۱۶ خرداد) اجرایی خواهد شد و تا زمانی که تعداد گذر‌های غیرمجاز به کمتر از میانگین روزانه هزار و ۵۰۰ مورد برای یک هفته کاهش یابد، به قوت خود باقی خواهد ماند. در صورت افزایش مجدد این محدودیت‌ها دوباره اعمال می‌شود.

در حالی که بایدن پیشتر محدودیت‌هایی را برای درخواست پناهندگی اعمال کرده بود، قانون جدید گسترده‌ترین محدودیت‌هایی است که او برای مهاجرت در مرز جنوبی اعمال کرده است.

این اعلامیه در بحبوحه مبارزه‌های انتخاباتی بایدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر (آیان ۱۴۰۳) منتشر شد.

هانا فلام، مشاور سیاست‌گذاری در پروژه بین‌المللی کمک به پناهندگان (IRAP)، گفت که این فرمان به‌طور موثر مرز‌ها را به روی پناهجویان می‌بندد.

فلام گفت: قبل از این قانون نیز موانع بی‌شماری برای پناهندگی وجود داشت که دولت بایدن در هفته‌ها و ماه‌های گذشته آن‌ها را تشدید کرد. با این قانون، زمانی که حد متوسط گذر‌ها از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در روز فراتر می‌رود، پیش فرض این است که شما فرصتی برای درخواست پناهندگی ندارید.

رویکرد مشابه ترامپ

گروه‌های مهاجرت و حقوق بشری به سرعت این محدودیت‌ها را محکوم کرده و آن را ممنوعیت پناهندگی مشابه سیاست‌های ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری او، خواندند.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ACLU)، گفت: دولت بایدن فرمان اجرایی را اعلام کرد که به‌شدت حق قانونی مردم برای درخواست پناهندگی را محدود می‌کند و جان ده‌ها هزار نفر را به خطر می‌اندازد. 

این اتحادیه گفت: این اقدام همان رویکرد ممنوعیت پناهندگی دولت ترامپ را دنبال می‌کند. ما این حکم را در دادگاه به چالش خواهیم کشید.

براساس قانون، هر کسی در خاک آمریکا اجازه دارد که درخواست پناهندگی برای خود ارائه کند؛ مقام‌های فدرال و دادگاه‌های مهاجرت باید این درخواست‌ها را ارزیابی کنند، روندی طولانی که ممکن است سال‌ها طول بکشد.

ترامپ در سال ۲۰۱۷ از موقعیت خود برای اعمال محدودیت علیه مسلمانان استفاده کرده بود؛ او شهروندان چندین کشور مسلمان را از ورود به آمریکا منع کرده بود.

با این حال، بسیاری از قانونگذاران از حزب دموکرات خود بایدن از این اقدام انتقاد کرده‌اند.

پرامیلا جایپال، نماینده دموکرات کنگره در بیانیه‌ای گفت: این تلاش برای بستن مرز به روی پناهجویان از همان بخش قوانین مهاجرتی آمریکا استفاده می‌کند که دونالد ترامپ محکوم برای اجرای ممنوعیت علیه مسلمانان و در تلاش برای قطع دسترسی به پناهندگی استفاده کرد. 

جایپال همچنین گفت: در حالی که برخی تفاوت‌ها با اقدام‌های ترامپ وجود دارد، اما واقعیت این است که این روش از همان رویکرد شکست‌خورده استفاده می‌کند، پناهجویان را جریمه می‌کند، و یک روایت نادرست را تقویت می‌کند که این اقدام‌ها مرز را تثبیت می‌کند.

شکست اخلاقی و سیاسی

مهاجرت به‌ویژه در سال انتخابات، موضوعی مهم در سیاست آمریکا است. مرز جنوبی آمریکا در سال‌های گذشته شاهد رکورد جدیدی از ورود مهاجران جدید بوده است.

جمهوری‌خواهان اغلب بایدن را متهم می‌کنند که مرز‌های آمریکا را به روی مهاجران غیرمجاز باز کرده و این موضوع باعث ورود مجرمان و مواد مخدر به این کشور شده است. ترامپ به‌ویژه لفاظی‌های ضد مهاجرتی را به نقطه مرکزی کارزار انتخاباتی خود تبدیل کرده است. 

همچنین برخی فرمانداران جمهوری‌خواه در ایالت‌های جنوبی آمریکا اتوبوس‌ها و هواپیما‌هایی را برای انتقال مهاجران به شهر‌های شمالی، عمدتا دموکرات، اجاره کرده‌اند.

هانا فلام، مشاور سیاست‌گذاری در پروژه بین‌المللی کمک به پناهندگان، گفت: این روایت که بایدن سیاست‌های مرزی باز را پیش می‌برد، بی‌اساس است.

فلام گفت: بایدن در موضوع مرز به‌طرز باورنکردنی سرسخت است؛ و من فکر می‌کنم این یک شکست اخلاقی و سیاسی برای دولت بایدن است که موضعی را اتخاذ نکند که از حقوق مهاجران و افرادی که به دنبال امنیت هستند محافظت کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *