ایرانیان خارج از کشور با چه مدرک شناسایی می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند؟

14:08 - 12 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۱۸۹
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
ایرانیان خارج از کشور با چه مدرک شناسایی می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند؟
طبق قانون رأی‌دهندگان خارج از کشور در صورت همراه نداشتن شناسنامه و کارت ملی می‌توانند با ارائه گذرنامه معتبر ایرانی، در انتخابات ریاست‌جمهوری رأی دهند.

خبرگزاری میزان - ماده ۱۹ (اصلاحی ۲۶ˏ۱۰ˏ۱۳۹۱) قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، در رابطه با مدارک هویتی لازم برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری مقرر داشته است: در هر مرحله انتخاباتی هر شخص واجد شرایط می‌تواند فقط یک بار با ارائه شناسنامه و کارت ملی خود رأی دهد.

طبق اعلام شورای نگهبان رأی‌دهندگان در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی، طبق قانون علاوه بر شناسنامه می‌توانند با استفاده کارت ملی نیز در انتخابات شرکت کنند. ارائه این مدارک برای ایرانیان خارج از کشور نیز لازم است.

اما سوالی که برای رأی‌دهندگان خارج از کشور وجود دارد این است که در صورت همراه نداشتن کارت ملی و شناسنامه چطور می‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنند؟

ایرانیان خارج کشور با چه مدارک شناسایی می‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنند؟

بر اساس موجب تبصره (اصلاحی ۲۶ˏ۱۰ˏ۱۳۹۱) ماده ۱۹ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری: رأی‌دهندگان در خارج از کشور در صورت همراه نداشتن شناسنامه و کارت ملی می‌توانند با ارائه گذرنامه معتبر ایرانی، رأی دهند؛ بنابراین به موجب این ماده ایرانیان خارج از کشور می‌توانند در صورت عدم دسترسی به شناسنامه یا کارت ملی از گذرنامه معتبر ایرانی خود برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری استفاده کنند.

همچنین طبق ماده ۲۰ قانون مذکور: اخذ رأی در داخل و خارج کشور در یک روز انجام می‌شود و مدت آن ۱۰ ساعت است و در صورت ضرورت قابل تمدید می‌باشد.

انتهای پیام/



ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
0
1
والا چونکه خیلی احتیاج به همبستگی داخل و خارج داریم . بهتره با هر کارتی اعم از مترو و اتوبوس حتی کارت ویزیت تمام کشورهای اروپایی بجز لیختنشتاین و امریکاهم بجز برزیل چون تیم والیبال ما را زده اجازه بدهید شرکت کنند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *