فناوری‌های نابودی در خدمت رژیم صهیونیستی؛ جولان مرگ ارتش رباتیک در غزه

9:24 - 12 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۶۱۳۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
فناوری‌های نابودی در خدمت رژیم صهیونیستی؛ جولان مرگ ارتش رباتیک در غزه
رژیم صهیونیستی در جریان نسل‌کشی در غزه، در حالی از ارتش رباتیک خود به‌صورت گسترده استفاده می‌کند که مخالفت‌های جدی با این روند ناقض اصول انسانی و اخلاقی در جریان است.

خبرگزاری میزان – دور جدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه که هشت ماه از زمان آغاز آن می‌گذرد، باریکه تحت محاصره فلسطینی را به محلی برای آزمایش و استفاده گسترده از فناوری‌های روز جهت ارتکاب جنایت‌های کم‌سابقه تبدیل کرده است.

رژیم صهیونیستی در جریان تجاوز به غزه، به شکلی گسترده از فناوری‌های روز برای نسل‌کشی و ارتکاب جنایت جنگی استفاده کرده و می‌کند؛ ارتش این رژیم در پی آغاز حمله زمینی به غزه از مجموعه‌ای از فناوری‌ها و سامانه‌های هوش مصنوعی برای شناسایی و هدف قرار دادن فلسطینی‌های ساکن غزه استفاده کرد.

بررسی‌ها و مدارک موجود نشان می‌دهند که رژیم صهیونیستی از سامانه‌های هوش مصنوعی نیز به شکل گسترده برای تولید هدف! و بمباران در مقیاس انبوه استفاده می‌کند.

هر فلسطینی ساکن غزه از سوی سامانه هوش مصنوعی لاوندر (اسطوخودوس، یک ابزار هوش مصنوعی توسعه‌یافته برای جنگ در اختیار ارتش رژیم صهیونیستی که پس از اجرای عملیات طوفان الاقصی توسعه یافت و مدعی شد که بین ۳۰ تا ۴۰ هزار فلسطینی مظنون مشارکت در این عملیات هستند و اجازه ترور آن‌ها را صادر کرد) به‌طور خودکار به‌عنوان یک هدف در فهرست کشتار رتبه‌بندی می‌شود و سامانه هوش مصنوعی بابا کجاست؟ (ور ایز ددی، سامانه هوش مصنوعی با وظیفه نظارت مداوم بر اهداف تولید شده از سوی لاوندر و ردیابی آن‌ها تا رسیدن به خانه‌هایشان) آن را ردیابی کرده و به اپراتور سیستم اطلاع می‌دهد که چه هدفی و در چه زمانی بمباران شود.

در عین حال، گاسپل (انجیل)، یکی دیگر از سامانه‌های هوش مصنوعی مورد استفاده ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه، برای مشخص کردن ساختمان‌ها یا سازه‌هایی به کار می‌رود که به ادعای رژیم صهیونیستی مقاومت فلسطین از آن‌ها استفاده می‌کند.

براساس اعلام سازمان ملل، بیش از ۱۵ هزار مرگ، معادل نیمی از تلفات غیرنظامی غزه از زمان آغاز جنگ تاکنون در شش هفته نخست جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه ثبت شدند، زمانی که ارتش رژیم صهیونیستی تا حد بسیار زیادی در انتخاب اهداف به سامانه‌های هوش مصنوعی متکی بود.

ایده تخریب گسترده مناطق غیرنظامی از سوی رژیم صهیونیستی در طول جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ توسعه یافت و در چارچوب دکترین ضاحیه معرفی شد؛ سیستم‌های هوش مصنوعی رژیم صهیونیستی با شناسایی اهداف، ارائه فهرست‌های کشتار ردیابی هدف و بمباران، دکترین ضاحیه را به‌صورت خودکار اجرا و از یک کارزار عمدی تخریب در مقیاس بزرگ در ابعاد نسل‌کشی حمایت می‌کند.

اما این همه استفاده رژیم صهیونیستی از فناوری‌های روز برای رقم زدن جنایت در غزه نیست؛ براساس گزارش‌ها، این رژیم به شکل فزاینده‌ای در جنگ علیه غزه از ربات‌های جنگی استفاده می‌کند؛ ادعای رژیم صهیونیستی برای استفاده از این ربات‌های قاتل، افزایش حجم تخریب بدون به خطر انداختن جان نظامیان است، اما آنچه در عمل و در واقعیت رخ می‌دهد، در آمار شهدا و مجروحان فلسطینی به خوبی نمایان می‌شود.

ربات‌های قاتل اکنون به ابزاری برای تشدید جنایت‌ها در غزه تبدیل شده‌اند.

 

فناوری‌های نابودی در خدمت رژیم صهیونیستی؛ جولان مرگ ارتش رباتیک در غزه

روبو داگ یا سگ‌ خودکار

رژیم صهیونیستی به‌طور فزاینده‌ای از ربات‌ها و سلاح‌های هدایت‌شونده با هوش مصنوعی و تجهیزات جنگی در جنایت‌های خود در غزه و در سراسر سرزمین‌های اشغالی فلسطین استفاده می‌کند.

روبوداگ، فقط یکی از واحد‌های رباتیکی است که رژیم صهیونیستی در حمله به غزه از آن استفاده کرد؛ براساس گزارش‌های منتشر شده در هفته‌های اخیر، ارتش این رژیم به‌طور فزاینده‌ای از ربات‌های رزمی، از جمله روبوداگ در جنگ خود علیه غزه استفاده می‌کند.

روبوداگ، رباتی به شکل سگ با قابلیت عملکرد مستقل است؛ این ربات‌ها که از سوی شرکت فناورانه آمریکایی جاست روبوتکس طراحی شده‌اند، به حسگر‌ها و تجهیزات یادداشت و سامانه‌های فعالیت در محیط‌های ناشناس مجهز هستند.

ربات‌های یادشده همچنین می‌توانند با سرعت ۳ متر در ثانیه حرکت کرده و مسافت ۱۰ کیلومتری را طی کنند؛ روبوداگ قادر است بدون دخالت انسان سرعت حرکت و توقف خود را با استفاده از هوش مصنوعی کنترل کند.

ارتش رژیم صهیونیستی برای حمایت از این ربات‌ها در جریان حمله به مناطق فلسطینی‌نشین از سامانه‌های جنگی رباتیک بدون سرنشین استفاده می‌کند.

روستر یا خروس

دیگر رباتی که رژیم صهیونیستی در غزه مستقر کرده است، روستر یا خروس ساخت شرکت صهیونیستی روبوتیکان است.

روستر، پهپادی منحصربه‌فرد با چندین چرخ است که همین چرخ‌ها به آن امکان عبور از ناهمواری‌ها را می‌دهد؛ این ربات می‌تواند در صورت نیاز پرش کرده و در حالت پرواز از پنجره‌ها عبور کند.

اگرچه چند سال از زمان عملیاتی شدن این ربات می‌گذرد، اما جنگ زمینی رژیم صهیونیستی علیه غزه سبب استفاده گسترده از آن شده است.

 

فناوری‌های نابودی در خدمت رژیم صهیونیستی؛ جولان مرگ ارتش رباتیک در غزه

ربات‌های انفجاری

ارتش رژیم صهیونیستی از ربات‌های انفجاری برای ورود به مناطق دشوار مانند اردوگاه جبالیا استفاده کرد.

نظامیان صهیونیست پس از وارد کردن این ربات‌ها به کوچه‌های اردوگاه جبالیا اقدام به منفجر کردن آن‌ها کردند؛ گزارش‌ها نشان‌دهنده استفاده مکرر ارتش رژیم صهیونیستی از ربات‌های حامل مواد منفجره از نوع سی ۴ با قابلیت انفجار بالا هستند.

این ربات‌ها علاوه بر ایجاد تخریب گسترده، از به خطر افتادن جان نظامیان صهیونیست در جریان تجاوز به مناطق فلسطینی جلوگیری می‌کنند.

تانک‌های رباتیک

جدیدترین گزارش‌ها نشان‌دهنده استفاده رژیم صهیونیستی از تانک‌های رباتیک هستند؛ این تانک‌ها به شکل گسترده‌ای در حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح در جنوب غزه مورد استفاده قرار گرفتند.

به گفته ساکنان رفح، از این تانک‌های رباتیک برای منفجر کردن ساختمان‌ها استفاده می‌شود و ارتش رژیم صهیونیستی در صورت مواجهه با به دام افتادن این ربات‌های مرگ، آن‌ها را از راه دور منفجر می‌کند.

رسانه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت که ارتش رژیم صهیونیستی از نفربر‌های زرهی بدون سرنشین (APC) در نوار غزه برای انتقال مواد منفجره و تخریب ساختمان‌ها استفاده می‌کند.

استفاده ارتش رژیم صهیونیستی از ربات‌های جنگی

استفاده رژیم صهیونیستی از ربات‌ها در جنگ موضوع جدیدی نیست؛ رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۲، آشکارا شروع به تبلیغ ارتش رباتیک خود کرد.

در عین حال، استفاده رژیم صهیونیستی از ارتش یادشده محدود به غزه و جنگ جاری در آن نمی‌شود؛ ارتش رژیم صهیونیستی از ارتش رباتیک خود در کرانه باختری اشغالی به‌ویژه در الخلیل استفاده می‌کند.

ربات‌های یاد شده می‌توانند با گاز اشک‌آور و گلوله‌های نوک اسفنجی به فلسطینی‌ها حمله کنند.

گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری تاکنون بار‌ها نگرانی خود را از استفاده رژیم صهیونیستی از سیستم‌های رباتیک و خودمختار مطرح کرده و درباره آن هشدار داده‌اند.

رسانه صهیونیستی هاآرتص نیز گزارش داد که رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ غزه از مناطق تحت محاصره فلسطین و اراضی اشغالی به‌عنوان محل آزمایش تسلیحات رباتیک و هدایت‌شونده با هوش مصنوعی استفاده کرده است.

شواهد و مدارک مستندی نشان می‌دهند که رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی انجام شده در غزه (همان‌طور که لاهه وقوع این جنایت را تایید کرده) از سیستم رباتیک و هوش مصنوعی استفاده کرده است.

یک استاد کالج استون هیل ماساچوست آمریکا در این باره گفت: نمی‌توانیم دستاورد‌های اسرائیل در هوش مصنوعی را از اشغال فلسطین و جنایت علیه فلسطینی‌ها جدا کنیم؛ استفاده اسرائیل از تسلیحات تقویت‌شده هوش مصنوعی پرسش‌های اخلاقی را در مورد اینکه چگونه این فناوری می‌تواند به تسهیل خشونت و خلع ید بیشتر فلسطینی‌ها با کاهش هزینه‌های انسانی اسرائیل برای انجام جنگ کمک کند، ایجاد می‌کند.

در دسامبر سال ۲۰۲۳ (آذر سال گذشته)، بیش از ۱۵۰ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل به حمایت از قطعنامه‌ای در مورد خطرات ناشی از سیستم‌های تسلیحات خودمختار مرگ‌بار رای دادند؛ این قطعنامه چالش‌ها و نگرانی‌های جدی ناشی از کاربرد‌های فن‌آوری جدید در زمینه نظامی، به‌ویژه آن‌هایی که شامل هوش مصنوعی و استقلال در سیستم‌های تسلیحاتی می‌شوند، را به رسمیت شناخت.

 

فناوری‌های نابودی در خدمت رژیم صهیونیستی؛ جولان مرگ ارتش رباتیک در غزه

کارزار توقف ربات‌های قاتل

با بالا گرفتن موضوع تشدید جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه با استفاده از ربات‌های قاتل، اعتراض به این روند افزایش یافته و منجر به شکل‌گیری کارزار‌های اعتراضی شد.

کارزار‌های یاد شده ضمن توصیف ربات‌های قاتل به‌عنوان فناوری‌های نابودی، خواهان توقف تولید و فروش ربات‌های قاتل هستند.

معترضان تاکید دارند که ربات‌های قاتل خطرات و بحث‌های جدیدی از آسیب و مسائل اخلاقی جدی را ایجاد می‌کنند و به اعتماد عمومی به فناوری آسیب می‌رسانند، به گونه‌ای که به منافع عظیمی که برای جامعه به ارمغان می‌آورد صدمه می‌زند.

یکی از نگرانی‌های اصلی مخالفان ربات‌های قاتل این است که این دستگاه‌ها می‌توانند به گونه‌ای برنامه‌ریزی شوند که به‌طور مستقل اهداف را انتخاب کنند و بدون کنترل مستقیم توسط اپراتور انسانی کشتار کنند.

ائتلافی به نام کارزار برای توقف روبات‌های قاتل، استفاده رژیم صهیونیستی از روبوداگ‌ها در غزه را با نگرانی جدی مورد توجه قرار داده و خواستار تدوین و تنظیم قوانین جدیدی برای استفاده از سیستم‌های تسلیحاتی خودمختار شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *