۱۷۹ قطعه سکه طلا و اقلام فرهنگی مربوط به دوره سلوکیان در آذربایجان‌غربی کشف شد

11:00 - 10 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۹۲۲
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۱۷۹ قطعه سکه طلا و اقلام فرهنگی مربوط به دوره سلوکیان در آذربایجان‌غربی کشف شد
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی از کشف ۱۷۹ قطعه سکه طلا و مسی ارزشمند تاریخی و اقلام فرهنگی مربوط به ۲ هزار سال پیش توسط حفاظت و اطلاعات دادگستری در یکی از شهرستان‌های استان خبر داد.

خبرگزاری میزان- ناصرعتباتی اظهار کرد: با اقدامات به موقع و ورود جدی همکاران در مجموعه حفاظت و اطلاعات دادگستری استان آذربایجان غربی، افرادی که اقدام به فعالیت‌های غیرقانونی در بحث خرید و فروش اقلام فرهنگی، تاریخی می‌کردند شناسایی و با دستورات قضایی دستگیر و روانه زندان شدند.

وی افزود: در همین رابطه از این افراد ۱۷۹ قطعه سکه ارزشمند تاریخی مربوط به ۲ هزار سال پیش متعلق به دوره سلوکیان و همچنین اقلامی مربوط به دوره‌های قبل و دوره اسلامی که عمدتا طلا و سکه‌های مسی هستند کشف و متهمین در این راستا دستگیر و با تشکیل پرونده در فرآیند قضایی تحت رسیدگی هستند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی تصریح کرد: این اقلام ارزشمند تاریخی توسط کارشناسان اداره میراث فرهنگی استان مورد بررسی و اظهارنظر قرار گرفته و در نهایت تحویل نهاد متولی امر خواهد شد.

وی با تاکید بر توجه ویژه دستگاه قضایی استان به مقوله میراث فرهنگی، اقلام و محدوده‌های تاریخی استان، بیان کرد: استان آذربایجان غربی یکی از استان‌های بسیار غنی در این حوزه است که بالغ بر صد‌ها مجموعه فرهنگی، تاریخی، محدوده‌های ثبتی در ثبت اثر ملی و محدوده‌های بی‌نظیر در سطح جهانی یونسکو دارد که نگاه و توجه ویژه‌ای را می‌طلبد.

عتباتی ادامه داد: هم مدیران متولی امر و هم دستگاه قضایی استان، نگاه ویژه‌ای به مقوله حفظ تاریخ تمدن و مجموعه‌های فرهنگی و تاریخی استان دارند.

وی تاکید کرد: همچنین تثبیت مالکیت‌ها، صدور اسناد برای مجموعه‌های تاریخی و جلوگیری از تعرض، تعدی و تجاوز به حریم این مجموعه‌ها و صیانت از اقلام تاریخی و اموال فرهنگی به صورت ویژه در دستور کار دستگاه قضایی استان قرار دارد.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی گفت: امیدواریم با هماهنگی و همکاری تمامی مجموعه‌ها این گنجینه گران‌بهای تاریخی و فرهنگی را محافظت کرده و در آثار اداره میراث فرهنگی استان برای همیشه ماندگار باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *