گفت‌وگو|

برنامه «جریان» تحلیل‌گر فضای کشور بود

16:06 - 08 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۶۵۲
برنامه «جریان» تحلیل‌گر فضای کشور بود
تهیه‌کننده برنامه«جریان» شفاف‌سازی و تحلیل درست از جریانات سیاسی و رویداد‌های اخیر کشور را هدف اصلی برنامه جریان دانست و این برنامه را آگاهی بخش خواند.

خبرگزاری میزان - نشسته خبری عوامل برنامه «جریان» که از شبکه یک سیماپخش می‌شد با حضور محسن فراهانی مدیر گروه، مصطفی مژدهی فر تهیه کننده، علیرضا زادبر مجری، شهریار زرشناس کارشناس، مهدی جمشیدی کارشناس، سید فرید موسوی نویسنده و عرفان شهبازی مدیر تولید، سه شنبه ۸ خرداد درصداوسیما، برگزار شد.

مصطفی مژدهی فر تهیه کننده برنامه «جریان» در گفت‌وگو با میزان گفت: برنامه تلویزیونی «جریان» برنامه‌ای در حوزه مسائل سیاسی است که به بررسی تحولات کشور از منظر راهبردی می‌پردازد. این برنامه درگروه سیاسی شبکه یک تولید شده، و هدفش آگاهی مردم خصوصاً نسل جوان با تحولات روز کشور و جهان از منظر راهبردی است.

وی ادامه داد: برنامه «جریان» در طول زمان پخش مهمترین رویداد‌های ایران و جهان را مد نظر گرفته وبرنامه‌های متناسب با آن را تولید و به مخاطبان ارائه کرده است این مهم در سریعترین زمان ممکن مورد رصد قرار گرفته است.

مژدهی فر بیان کرد: فصل جدید برنامه «جریان» که از شهریور ماه روی آنتن رفت همه اتفاقات را در اولین فرصت از طوفان الاقصی تا وعده صادق، انتخابات مجلس و حادثه شهادت رئیس‌جمهور و هئیت همراه را در قالب مناظرات و مصاحبه تقدیم نگاه مخاطبان کرده است.

این تهیه کننده ارتباط دو طرفه با مخاطبان را یک امتیاز برای برنامه «جریان» دانست و ادامه داد: دغدغه‌ها و شبهات مردم را به در قالب سوال‌های برای میهمانان مطرح می‌شد، برخی از سوالاتی منتقدین بود که همه محور‌های گفت‌وگو‌ها و مباحث مطرح شده بود. سوالاتی که مخاطبین دوست داشتند از زبان ما مطرح شد و این برگ برنده‌ای برای برنامه «جریان» بود.

وی در مورد انتخابات پیش رو بیان کرد: برنامه «جریان» به بحث انتخابات ریاست جمهوری به شکل ویژه‌ای نگاه می‌کند و دراین زمینه یک برنامه خاص را به اجرا خواهد گذاشت. برای این مهم جریانات فکری را مورد رصد قرار داده و آن را مطرح خواهیم کرد. در این زمینه دایره دعوت از میهمانان نیز گسترده‌تر خواهد شد و منتقدین و موافقین هردو گروه به برنامه «جریان» دعوت می‌شوند تا این به صورت گسترده‌تر، مقوله انتخابات دیده شود.

وی توجه به فضای مجازی فرصتی مناسب دانست و بیان کرد: فضای مجازی سوالات و مسائلی که از سوی مردم منتقل می‌کند که بحث روز است و سبب می‌شود تا ارتباط تنگاتنگی بین مردم و برنامه شکل بگیرد. همه سوالات یادداشت و در اتاق فکر مورد رصد قرار گرفته تا بتوان بهترین برنامه و سازندترین تولیدات را به مخاطبان ارائه کنیم.

تجهیز تئوریک فکری مخاطبان
شهریار زرشناس کارشناس و مشاور سیاسی برنامه «جریان» در مورد تاثیر این برنامه بر مخاطبان و انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد ویژه برنامه «جریان» سبب شد تا مخاطبان راهنمای بیشتری را در مورد گزینه‌های انتخابات کسب کنند.


وی تاکید کرد: برنامه «جریان» مخاطبان خود را دارد و عموما این افراد حضورشان در انتخابات قطعی است بنابراین با شناخت لازم می‌توانند وارد عرصه انتخابات آینده شده و اثرگذار باشند.
زرشناس به مخاطبان برنامه «جریان» اشاره و بیان کرد: بررسی‌های میدانی ما حاکی از این مهم بود که اطلاعاتی که برنامه «جریان» در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد، نقش موثری در انتخابات مجلس شورای اسلامی دارد این بررسی‌ها حتی در برخی از مواقع به صورت میدانی انجام شده تا بتوانیم رصدی مناسب از عملکرد برنامه را کسب کنیم. این مهم بیانگر قدرت تاثیر برنامه «جریان» در انتخابات است.

وی تصریح کرد: برنامه تلویزیونی «جریان» با تعریف و اهداف خاصی کار خود را ادامه داده بنابراین مخاطبان خاصی هم دارو یک برنامه مناظره محور محسوب می‌شود. تحلیل‌هایی که در این برنامه ارائه می‌شد به تجهیز فکر مخاطب کمک فراوانی می‌کند.

این کارشناس تصریح کرد: طبیعی است که ما در جامعه نظرات بسیار متعددی داریم طیف‌های متعددی با نگاه‌های مختلف، اما سعی کردیم بدون هرگونه سوگیری اطلاعات مورد نیاز مخاطبان را به آنان ارائه کنیم.

رزشناس به انتخابات پیش رو اشاره و پیش‌بینی کرد: برنامه جریان طی سال‌های گذشته مشارکت‌های مختلف در برنامه‌های مختلف دنبال کرده است. ما انتخابات مجلس شورای اسلامی و مشارکت ۴۱ درصدی را پشت سر گذاشتیم و من پیش بینی می‌کنم که در انتخابات ریاست جمهوری که مهم‌تر از انتخابات مجلس محسوب می‌شود شاهد حضور ۵۰ درصدی شرکت‌ها کنندگان را داشته باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: برنامه جریان تلاش دارد تا به تجهیز تئوریک فکری مخاطبان بپردازد.

فاصله مخاطب از تلویزیون یک چالش است
علیرضا زادبر مجری ضمن بیان اهداف برنامه «جریان» گفت: این اثر در زمانی از صدا و سیمای به روی آنتن رفت که در سخت‌ترین شرایط مخاطب قرار داشتیم، زمانی که در تمام دنیا و در ایران مخاطبان از تلویزیون فاصله گرفته است این مهم کار برنامه را سخت‌تر کرد.

وی تاکید کرد: سال‌ها صدا و سیما با محوریت سلبریتی‌ها برنامه‌هایی را تامین و روی آنتن برده است و برای مخاطبان تهیه و تدارک این برنامه‌ها پول‌های بسیاری خرج شد.

زادبر تصریح کرد: در زمانی که برنامه «جریان» به روی آنتن رفت اتفاقات و وقایع مختلف فراوانی شکل گرفت رویداد‌های متعددی همانند طوفان الاقصی وانتخابات مجلس و شهادت ریاست جمهوری و هیئت همراه همگی موضوعاتی بودند که سلسله مباحث و گفتمان‌های ویژه‌ای را می‌طلبید و «جریان» در این زمینه تلاش بسیاری داشت تا تولیدات خوبی را ارائه کند.


وی افزود: برنامه «جریان» سعی کرد به گونه‌ای عمل کند که منتقدین و هم موافقین نظراتشان انعکاس داده شود و سوالاتی را مطرح کردیم تا بتوانیم به شفاف‌سازی پرداخته و تحلیل‌های مناسبی را در اختیار مخاطب قرار دهیم. در مواردی برخی از منتقدین تماس می‌گرفتند، که آیا مجری برنامه شما از براندازان است. زیرا سوالات را از ابعاد مختلف طراحی و مطرح می‌کردیم.

وی درباره ساختار برنامه «جریان» تاکید کرد: برخی از مردم و مخاطبان تحلیل می‌طلبند بنابراین وجود برنامه «جریان» توانست تحلیلی درست را چه از زبان موافقان و چه از نگاه مخالفان ارائه کند.


زادبرگلایه‌ای از منتقدان داشت و گفت: در انتخابات یک لیست ۸۸ نفری از رادیکال‌ترین تا اصولگراترین نامزد‌ها به ما داده شده، اما هیچ یک از آنان حاضر نبودند که به تلویزیون بیایند و در این برنامه شرکت کنند. ما از قالب منتقدین دعوت کردیم، اما با دلایل متعدد حاضر به حضور در برنامه «جریان» نبودند. تمام تلاش ما این بود که برای لایه‌های مختلف مخاطبان اعم از عموم مردم تا نخبگان اطلاعاتی ارزشمند و کاربردی را ارائه کنیم.
انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *