مدیرعامل راه‌آهن: دستورالعملی درباره عمر بالای واگن‌ها نداریم

14:20 - 30 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۴۱۱۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مدیرعامل راه‌آهن: دستورالعملی درباره عمر بالای واگن‌ها نداریم
معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به عمر بالای برخی واگن‌ها باری و مسافری، گفت: هنوز دستورالعملی درباره عمر واگن‎‌ها تدوین نشده و باتوجه به تعدد ذی‌نفعان لازم است جلسات متعددی تشکیل شود تا جمع‌بندی نهایی صورت بگیرد.

خبرگزاری میزان - میعاد صالحی، مدیرعامل راه‌آهن در نشست خبری در پاسخ به سوال میزان مبنی براینکه چرا تاکنون دستورالعملی برای تعیین عمر واگن‌ها وجود ندارد، گفت: در کشور واگن‌های باری بالای ۶۰ سال وجود دارد که با وجود تشکیل جلسات با بخش خصوصی هنوز دستورالعملی در این زمینه تدوین نشده است. عقب‌ماندگی‌ها و بی‌انضباطی‌ها در این بخش مربوط به امروز و دیروز نبوده و خیلی از موضوعات باید طی ۲۰ تا ۳۰سال اخیر در دستورکار قرار می‌گرفت که متاسفانه این موضوع عملی نشده است.

به گفته صالحی دستورالعمل‌هایی برای تعمیرات واگن‌ها وجود دارد اما اینکه این تعمیرات تا کجا ادامه یابد متاسفانه قید نشده است. 

وی اظهار کرد: دستورالعملی در مورد اینکه چه زمانی بگوییم یک لکوموتیو دیگر قابلیت اطمینان ندارد وجود نداشته و ممکن است در هنگام فعالیت در خطوط ریلی مشکل ایجاد کند.

صالحی ضمن اشاره به اینکه درباره عمر واگن‌ها جلساتی با ذی‌نفعان برگزار شده است، گفت: باتوجه به تعدد ذی‌نعفان لازم است که جلسات متعددی در زمینه تدوین دستورالعمل برای عمر واگن‌های باری و مسافری برگزار شود تا به جمع‌بندی در این زمینه برسیم.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد: در ١٠ سال گذشته تمرکزی بر روی خرید لکوموتیو وجود نداشته و کمبود‌ها بیشتر شده است؛ به نحوی‌که در زمان تحویل‌گرفتن دولت با مشکل جدی کمبود لکوموتیو روبرو بودیم.

صالحی با اشاره به کمبود لکوموتیو در کشور گفت: در حال حاضر در شبکه ریلی ۳۳۰ لکوموتیو فعال باری وجود دارد و حدود ٣٠٠ لکوموتیو باری کسری داریم.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به عمر لکوموتیو‌های باری، افزود: ۳۳۰ لکوموتیو باری موجود در شبکه ریلی کشور عمر بالای ۳۰ سال دارند که تجهیزات آن مشمول تحریم بوده و تامین مالی آن باید صورت می‌گرفت.

صالحی تاکید کرد: از طریق استجازه از رهبر معظم انقلاب در حوزه ریلی و حمایت‌های رئیس‌جمهور در سال ١۴٠٣ پارت‌های تهاتر نفت در حال نقد شدن است. همچنین ۵۰۰ میلیون دلار برای تامین قطعات یدکی لکوموتیو‌های موجود از طریق استجازه رهبر معظم انقلاب هدف‌گذاری شده و ۵۰۰ میلیون دلار نیز برای خرید لکوموتیو‌های نو باری و مسافری در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در سال ١۴٠٣ از تمام ظرفیت‌ها برای عقب‌ماندگی در حوزه کمبود لکوموتیو استفاده خواهیم کرد، گفت: برای اینکه بتوانیم تعداد لکوموتیو‌های آماده به‌کار را افزایش دهیم و کمبود ٣٠٠ لکوموتیو، در کشور را جبران کنیم لکوموتیو‌های متوقف‌شده را آماده به‌کار خواهیم کرد. 

برگزاری مزایده ۵٠ لکوموتیو در خرداد

طبق اعلام مدیرعامل راه‌آهن، خرداد امسال ۵٠ لکوموتیو متوقف از طریق مزایده عمومی به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه قطعا اولویت ما تولید داخل خواهد بود، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا با امضای تفاهم‌نامه با فولادی‌ها در جهت سفارش‌گذاری لکوموتیو تولید داخل اقدام کنیم.

صالحی در توضیح تعداد واگن‌های در اختیار راه‌آهن، گفت: ۳۱ هزار واگن باری در کشور موجود است که بیش از ٣ هزار واگن باری نو در دولت سیزدهم تولید و نگهداری شده است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: سفارش‌گذاری بخش خصوصی در خرید واگن‌های باری رکورد تاریخی بوده که نشان‌دهنده حمایت راه‌آهن از بخش خصوصی است. 

صالحی مجموع عقب‌ماندگی راه‌آهن در حوزه تعمیرات ریلی را ۱۰۰ همت اعلام کرد و گفت: بودجه سال گذشته هزار میلیارد تومان بوده و امسال به رقم ٢ هزار میلیارد تومان رسیده است که در مقابل عقب ماندگی ۱۰۰ همتی راه‌آهن در تعمیرات خطوط ریلی ناچیز است.

شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری حق دسترسی به راه‌آهن پرداخت نمی‌کنند 

مدیرعامل راه‌آهن بااشاره به مذاکره راه‌آهن با وزارت صمت برای تامین لکوموتیو توسط صاحبان بار گفت: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای خرید لکوموتیو سفارش‌گذاری می‌کند که در سال ۱۴۰۰ از ۱۵۰ لکوموتیو زیمنس مسافری ۸۲ دستگاه فعال بوده و از این تعداد ۱۷ دستگاه لکوموتیو به‌صورت ایمن فعالیت می‌کنند.

صالحی با بیان اینکه برای تولید واگن‌های باری مشکلی در کشور وجود ندارد، گفت: امروز فقط برای نوسازی به واگن باری نیاز داریم چراکه عمر برخی از واگن‌های باری بالای نیم قرن دارند.

معاون وزیرراه‌وشهرسازی تاکید کرد: شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری ریالی بابت حق دسترسی به راه آهن پرداخت نمی‌کنند و از بین شرکت‌های ریلی باری فعال نیز از ۲۳ شرکت، فقط ۱۸ شرکت حق دسترسی را پرداخت می‌کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *