اتصال ریلی بنادر جنوبی به بنادر شمالی کشور با افتتاح راهآهن رشت-بندرکاسپین
خبرگزاری میزان - راهآهن رشت - بندرکاسپین به عنوان یکی از مهمترین پروژههای ریلی و اولویتدار کشور با هدف تکمیل کریدور شمال-جنوب قرار است بنادر جنوبی را به بنادر شمالی کشور متصل کند.
این مسیر اتصال ریلی مرکز استان گیلان به بندر انزلی را فراهم میسازد که این رویداد از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است.
راهآهن رشت-بندرکاسپین به طول ۳۷ کیلومتر با اعتبار بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال احداث شده است و ارزش روز آن بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد میشود.
این پروژه ریلی آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار و امکان مبادله بار ترکیبی از طریق ایران برای منطقه را فراهم میکند.
عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در سال ۱۳۸۵ کلید خورد، اما از سال ۸۵ تا ۹۸ فقط ۳ درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال ۹۸ آغاز شده است.
این پروژه اهمیت بهسزایی در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان دارد و از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
قرار بود امروز در روزهای پایانی دولت جهادی سیزدهم این پروژه با حضور مسئولان مربوطه افتتاح شود که پیگیریها حاکی ازآن است که افتتاح این پروژه به تعویق افتاده است.
انتهای پیام/