گفت‌وگو|

داوطلبان کنکور بخوانند؛ چند توصیه برای موفقیت در آزمون سراسری

10:02 - 20 تير 1403
کد خبر: ۴۷۶۹۷۲۳
داوطلبان کنکور بخوانند؛ چند توصیه برای موفقیت در آزمون سراسری
یک مشاور تحصیلی به بیان توصیه‌هایی برای داوطلبان نوبت دوم کنکور سراسری پرداخت و گفت: اگر داوطلبان در جلسه آزمون دیدند که سوال‌ها سخت است باید استرسشان را مدیریت کنند و بدانند که همه چنین وضعیتی را دارند و سوال‌ها برای همه سخت است.

میثم نجات خواه در گفت‌وگو با میزان به بیان توصیه‌هایی برای داوطلبان نوبت دوم کنکور سراسری پرداخت و گفت: کنکور آخرین مرحله و انتهای همه فرصت‌های زندگی نیست و یکی از فرصت‌های ما در زندگی و شاید اولین و مهم‌ترینش باشد. عمده دانش‌آموزان ممکن است در این مرحله دچار استرس و مسائلی نظیر خود سرزنشی شوند، چراکه دوره نوجوانی دوره هیجان‌های زندگی است و احتمال دارد مسائل مختلف تاثیر‌های مثبت و منفی فراوانی روی فرد داشته باشد و طبیعتا مسئله‌ای نظیر کنکور نیز تاثیر مستقیمش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود داوطلبان سر جلسه کنکور استرس نداشته باشند و با خیال راحت سر جلسه آزمون حاضر شوند و از این فرصت استفاده کنند تا بتوانند مسیرشان را برای ورود به دانشگاه هموار کند. اگر داوطلبان دیدند که سوال‌ها سخت است باید بدانند که همه چنین وضعیتی را دارند و سوال‌ها برای همه سخت است. لازم است داوطلبان در این شرایط استرسشان را مدیریت کنند چراکه داوطلبی که بر اعصابش مسلط باشد و استرسش را مدیریت کند از دانش خود بهتر استفاده می‌کند. همچنین بهتر است داوطلبان هر چند سوال یک بار سوال‌ها را به صورت اجمالی نگاه کنند و ابتدا سوال‌هایی که بلد هستند را پاسخ دهند و سوال‌های سخت را علامت بزنند و پس از اتمام سوال‌ها با آرامش به آن‌ها پاسخ دهند.

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه نکته دیگری که داوطلبان باید به آن توجه داشته باشند وجود شایعه‌ها است، افزود: شایعه‌های مختلفی از جمله فروش سوال‌های کنکور، لو رفتن سوال‌های کنکور و خرید و فروش صندلی‌های دانشگاه در رشته‌های خاص وجود دارد که بیش از ۹۵ درصد دروغ است و بیشتر برای خوردن شدن اعصاب دانش‌آموزان و به وجود آوردن جو منفی ایجاد می‌شود. این نوید را به دانش‌آموزان می‌دهم که همه افرادی که رتبه‌های خوبی به دست می‌آوردند و در رشته‌های تاپ پذیرفته می‌شوند با زحمت و برنامه ریزی به این مرحله رسیدند و خوشبختانه با تدابیر سازمان سنجش و مراجع ذی‌ربط تا حدی زیادی جلوی تقلب و تخلف در کنکور گرفته شده و از این رو از دانش‌آموزان درخواست دارم به این شایعه‌ها توجه نکنند چراکه کلاهبرداران از آنجایی که می‌دانند که ممکن است داوطلبان تحت تاثیر چنین مطالبی قرار گیرند و ترغیب شوند مبالغ هنگفتی را پرداخت کنند، چنین مطالبی را عنوان می‌کنند.

نجات خواه بیان کرد: توصیه می‌شود داوطلبان کنکور در روز‌های منتهی به آزمون سراسری به مقدار کافی آب مصرف کنند، چراکه  حدود ۷۰ درصد ساختار بدن و مغز ما از آب تشکیل شده است، برای افزایش کارکرد و حفظ طراوت مغز باید خانم‌ها روزانه ۳ لیتر و آقایان ۴ لیتر آب مصرف کنند. مایعاتی که در غذا وجود دارد شامل این مقدار آب نمی‌شود، لازم است نیم ساعت قبل و نیم ساعت بعد از غذا آب مصرف شود. همچنین مصرف سبزیجات به همراه وعده‌های اصلی به شدت توصیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بهتر است داوطلبان از مواد غذایی حاوی فسفر استفاده کنند چرا ه ساختار مغزی ما با مصرف فسفر روشن می‌شود و قوت می‌گیرد، گفت: توصیه می‌شود روز کنکور از مواد غذایی سنگین استفاده نشود و داوطلبان مواد غذایی سبک استفاده کنند و سر جلسه کنکور خوراکی‌های شیرین مثل خرما و گردو و همچنین آب به همراه داشته باشند.

این مشاور تحصیلی با تاکید بر اینکه داوطلبان باید شب کنکور شب زود بخوابند تا صبح سر حال باشند، عنوان کرد: بهتر است داوطلبان یک شب قبل کنکور حتما استحام داشته باشند تا بدنشان سبک‌تر باشد، توصیه می‌شود روز کنکور حدود یک ساعت از قبل از شروع آزمون در حوزه امتحان حضور داشته باشند تا با جو و فضا شوند و دوستانشان را ببینند و استرسشان کاهش یابد.

انتهای پیام/

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *