۶۳ درصد از ثبت‌نام کنندگان نوبت دوم آزمون سراسری خانم هستند/ جوان‌ترین داوطلب ۱۳ ساله است

12:30 - 17 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۰۷۲
۶۳ درصد از ثبت‌نام کنندگان نوبت دوم آزمون سراسری خانم هستند/ جوان‌ترین داوطلب ۱۳ ساله است
سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با بیان اینکه جوان‌ترین داوطلب نوبت دوم آزمون سراسری یک خانم متولد ۱۳۹۰ و ۴ متولد ۱۳۸۸ هستند گفت: ۶۳ درصد از ثبت نام کنندگان خانم‌ها و ۳۷ درصد آقایان هستند.

خبرگزاری میزان - عبدالرسول پورعباس، امروز یکشنبه ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۳ در نشست خبری با موضوع نوبت دوم آزمون سراسری گفت: این آزمون برای اولین بار در تاریخ سازمان سنجش به تعویق افتاده است البته دردوران کرونا نیز تاخیر داشتیم، اما در وضعیت عادی تاکنون تعویق در این آزمون را نداشتیم. روز هشتم تیر ماه را از قبل برای برگزاری این آزمون در نظر گرفته بودیم اما با توجه به شهادت رئیس جمهور و ضرورت قانونی تعیین رئیس جمهور جدید طی ۵۰ روز این روز برای برگزاری انتخابات در نظر گرفته شد و با توجه به احتمال به دوره دوم کشیده شدن انتخابات نوبت دوم آزمون سراسری در روز‌های ۲۱ و ۲۲ تیر برگزار می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه هوا نسبت به اوایل تیر ماه گرم‌تر است، ادامه داد: گروه‌های اورژانس و انتظامی که طی ۲ هفته گذشته درگیری برگزاری انتخابات بودند، خستگیشان تا برگزاری آزمون سراسری تداوم پیدا می‌کند و از این گروه‌ها پوزش می‌خواهیم و از آن‌ها برای همکاری تشکر می‌کنیم و به داوطلبان این اطمینان را می‌دهیم که همه عوامل پای کار هستند.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیبابی نظام آموزش کشور با بیان اینکه جلسات متعددی را با شورای امنیت کشور در راستای برگزاری بهتر این آزمون داشتیم و این آمادگی را ایجاد کردیم، افزود: در حوزه‌ها برق‌رسانی مثل سال‌های گذشته انجام می‌شود و وزارت نیرو کار خودش را به خوبی انجام می‌دهد.

پورعباس بیان کرد: صبح پنجشنبه آزمون گروه علوم انسانی و ریاضی برگزار می‌شود و بعد از ظهر همان روز نیز آزمون گروه‌های هنر و زبان داریم و صبح جمعه نیز آزمون گروه علوم تجربی برگزاری می‌شود. آزمون نوبت اول در اردیبهشت ماه با آزمون دانشگاه فرهنگیان همراه بود و جمعیتی که در اردیبهشت ماه شرکت کردند، بیشتر بودند. در تیر ماه به طور اختصاصی آزمون سراسری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۹۸۰ هزار داوطلب در آزمون سراسری شرکت می‌کنند، بیان کرد: نتایج اولیه اواخر مرداد یا اوایل شهریور ماه بر اساس آزمون و سوابق تحصیلی اعلام می‌شود.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور ضمن بیان اینکه هنوز دستگاه‌های مدرن و دیجیتال نصب نشده و از سال‌های آینده از آن‌ها استفاده می‌شود، توضیح داد: البته امسال آزمون هوشمند است، اما به صورت فیزیکی که زحمت بسیاری دارد، سؤالات قرنطینه شده و شخصی سازی نیز را همزمان انجام دادیم و هیچ دو نفری در کنار هم دفترچه‌هایشان یکسان نیست و دفترچه‌ها در ۲ حوزه فرعی نیز یکسان نیست و تعداد دفترچه‌ها به شکل غیر منتظره‌ای بالا رفته و تعداد پاسخ‌نامه نیز بیشتر شده است.

پور عباس عنوان کرد: تجربه آزمون اردیبهشت ماه نشان داد که داوطلبان به شبکه‌هایی که افراد را اقناع می‌کنند که تقلب کنند اعتنا نکردند چرا که شناسایی ۳۵ متقلب نسبت به سال‌های قبل که حدود هزار نفر بود بسیار کمتر بوده است. از داوطلبان و پدر و مادر‌های عزیز خواهش می‌کنم که به این شبکه‌ها توجه نکنند چرا که این جریان‌های اغوا کننده می‌خواهند جیب شما را خالی کنند، اجازه ندهید فرزندانتان وارد این جریان شوند. در این مسیر پلیس فتا همکاری بسیار خوبی به ما داشته است.

وی ضمن اشاره به اینکه حدود ۳۰۰ هزار کارتشان را دریافت کردند، گفت: اطلاعات زمان و حوزه برگزاری آزمون به صورت دقیق روی کارت است و داوطلبان باید به آن توجه داشته باشند. توزیع کارت تا صبح پنجشنبه ادامه دارد، اما توصیه می‌شود حتما طی امروز و فردا گرفته شود چراکه احتمال دارد مشکلی در این زمینه پیش بیاد و داوطلبان باید فرصت داشته باشند به شعب رفع نقص مراجعه کنند.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیبابی نظام آموزش کشور ادامه داد: توصیه می‌شود در شهر‌های بزرگ روز قبل از آزمون از حوزه امتحانی بازدید داشته باشند و صبح آزمون با توجه به ترافیک سنگین اطراف حوزه امتحانی خودروهایشان را در مکان مناسبی قرار دهند و با توجه به گرم بود هوا زمان مناسب رسیدن به حوزه‌های آزمون را به نحوی تنظیم کنند که مجبور نشوند با اظطراب وارد جلسه کنکور شوند.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیبابی نظام آموزش کشور عنوان کرد: پیرترین داوطلب نوبت دوم آزمون سراسری امسال ۲ خانم متولد سال ۱۳۲۲ و ۱۳۲۷ از کرمانشاه در رشته‌های هنر و انسانی هستند و جوان‌ترین داوطلبان نیز یک خانم متولد ۱۳۹۰ و ۴ متولد ۱۳۸۸ هستند.

ثبت نام  ۹۸۴ هزار و ۲۱۴ داوطلب در نوبت دوم آزمون سراسری

وی توضیح داد: در آزمون سراسری نوبت دوم  سال جاری، ۹۸۴ هزار و ۲۱۴ نفر ثبت نام کرده که  از این تعداد ۶۲۰ هزار و ۵۵۷ نفر خانم‌ها و  ۳۶۳ هزار و ۶۵۷ نفر آقایان هستند و در آزمون سراسری نوبت دوم ۶۳ درصد از ثبت نام کنندگان خانم‌ها و ۳۷ درصد آقایان هستند که این آمار نشان می‌دهد در نظام مقدس اسلامی شرایط تحصیل برای خانم‌ها بیشتر فراهم است.

پور عباس گفت: در آزمون سراسری نوبت اول یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ نفر ثبت نام کرده بودند و از تعداد کل ثبت نام کنندگان ۷۲۹ هزار و ۶۶۶ نفر زن و ۴۲۲ هزار و ۸۶۲ نفر زن بودند و در آزمون سراسری نوبت اول ۶۳ درصد از ثبت‌نام کنندگان بانوان و ۳۷ درصد آقایان بودند.

پور عباس گفت: ۴۷۱ هزار داوطلب در رشته تجربی داریم که ۳۱ درصد از آنها آقایان هستند که نسبت به سال گذشته ۳ درصد افزایش یافته است ، همچنین ۶۷ درصد دختران هستند، در رشته علوم انسانی نیز ۲۷۰ هزار نفر شرکت می‌کنند که از این تعداد ۶۶ درصد خانم‌ها و ۳۴ درصد اقایان هستند و همچنین ۱۲۵ هزار داوطلب نیز در رشته ریاضی شرکت کردند.

در حوزه و زمان برگزاری آزمون سراسری اینترنت قطع نمی‌شود

سرپرست سازمان سنجش آموزش کشور عنوان کرد: در حوزه و زمان برگزاری آزمون سراسری اینترنت قطع نمی‌شود و همه حوزه به وسایل سیگنال یاب مجهز هستند.

نتایج نهایی نوبت دوم آزمون سراسری اوایل دهه دوم مهر ماه اعلام می‌شود

احسان جمالی، معاون فنی و آماری سازمان ملی سنجش نیز در این نشست بیان کرد: برنامه زمینه آزمون از زمان برگزاری تا اعلام نتایج این است که آزمون سراسری در ۲۱ و ۲۲ تیرماه برگزار می‌شود. همچنین نتایج اولیه نوبت دوم در هفته آخر مردادماه اعلام می‌شود و داوطلبانی که در گروه‌های مختلف آزمون دادند، می‌توانند گروه اصلی خود را انتخاب کنند و در صورت عدم اعلام گروه اصلی خود گروه اصلی آنها آخرین گروهی که آزمون دادند درنظر گرفته می‌شود. 

وی ادامه داد: نتایج نهایی نوبت دوم آزمون سراسری اوایل دهه دوم مهر ماه اعلام می‌شود.

 داوطلبان روز آزمون حتما شناسنامه عکس‌دار و کارت ملی به همراه داشته باشند

علی صدر، معاون آزمون‌های سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور نیز در این نشست بیان کرد: این آزمون با آزمون سال گذشته تفاوت‌هایی دارد که از جمله آن این است که سوابق تحصیلی در این آزمون برای گروه‌های اصلی  ۵۰ درصد و برای گروه‌های هنر و زبان ۲۸ به ۷۲ لحاظ می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه داوطلبان تا چهارشنبه می‌توانند کارت ورود به جلسه آزمون را دریافت کنند و فردی که جامانده است نیز می‌تواند پنجشنبه صبح کارتش را دریافت کند، توضیح داد: توصیه می‌شود داوطلبان طی امروز و فردا کارت خود را دریافت کنند و اندازه کارت را تغییر ندهند و اندازه کارت همان A۵ باشند که بتوانند بر روی سینه نصب کنند.

صدر ضمن تاکید بر اینکه لازم است داوطلبان روز آزمون حتما شناسنامه عکس‌دار و کارت ملی به همراه داشته باشند، افزود: حضور در آزمون بدون مدارک شناسایی معنایی ندارد.

وی گفت: اگر داوطلبان در کارتشان با مشکل مواجه شدند می‌توانند به محل رفع نقص مراجعه کنند، ما در ۴۰۸ شهری که در آن آزمون برگزار می‌شود حوزه‌های رفع نقص داریم. برخی نقایص نیز توسط خود فرد قابل برطرف کردن است اما بعضی توسط سازمان سنجش و خود فرد قابل رفع نیست، نظیر مغایرت اطلاعات شناسامه که باید برای رفع آن به ثبت احوال مراجعه شود و همچنین برای مشکلات مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی نیز باید به اداره آموزش و پرورش منطقه مراجعه شود، در صورت بروز مشکل در سهمیه معلولان و نبود عکس بر روی کارت نیز باید به باجه‌های رفع نقص مراجعه شود.

صدر ادامه داد: داوطلبان رشته‌های علوم ورزشی و هنر برای شرکت در آزمون عملی هزینه مورد نظر را در بازه زمانی ۱۷ تا ۲۲ تیر در کارپوشه خود پرداخت کنند و لازم است حتما یکی از نوبت‌های آزمون رشته‌های هنر، علوم انسانی و علوم ریاضی شرکت کرده باشند.

همراه داشتن وسایل الکترونیکی نظیر تلفن همراه، ساعت هوشمند، انگشتر هوشمند و ماشین حساب بر سر جلسه آزمون تخلف است

وی بیان کرد: ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه در‌های حوزه‌های برگزاری آزمون بسته می‌شود و فرایند برگزاری آزمون از ساعت ۸ آغاز می‌شود. توصیه می‌شود داوطلبان حداقل ۲ مداد مشکی، مداد پاک‌کن و مداد تراش و همچنین سنجاق برای نصب کارت ورود جلسه را به همراه داشته باشند. همچنین لازم است از آوردن کیف دستی، وسایل شخصی و به ویژه وسایل الکترونیکی خودداری کنند چراکه همراه داشتن وسایل الکترونیکی نظیر تلفن همراه، ساعت هوشمند، انگشتر هوشمند و ماشین حساب بر سر جلسه آزمون تخلف است و حتی در صورت خاموش بودن مستوجب جزایی است که کمترین آن یک یا چند سال محرومیت از شرکت در آزمون است.

معاون آزمون‌های سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با بیان اینکه داوطلبان به دفترچه و پاسخنامه‌ها دقت کنند و در صورت وجود مشکل به مراقبان اطلاع دهند، توضیح داد: آزمون سراسری روز پنجشنبه برا گروه‌های انسانی و ریاضی به مدت ۲ ساعت ۴۰ دقیقه برگزار می‌شود، همچنین در بعداز ظهر روز پنجشنبه فرایند آزمون زبان و هنر ساعت ۱۴:۳۰ آغاز می‌شود و در روز جمعه آزمون گروه تجربی با سه دفترچه در مدت زمان ۳ ساعت برگزار می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *