گفت‌وگو|

سفیر پیشین ایران: حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران نقض کنوانسیون وین است

10:00 - 15 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۶۳۹۱
سفیر پیشین ایران: حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران نقض کنوانسیون وین است
سفیر پیشین ایران در لبنان، می‌گوید که حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق نقض کنوانسیون وین بوده و حاکی از استیصال این رژیم است.

رژیم صهیونیستی روز دوشنبه، ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، پایتخت سوریه را هدف قرار داد که طی آن ۲ مستشار نظامی ایران و ۵ نفر از همراهانشان به شهادت رسیدند.

این حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی واکنش‌های جهانی و موجی از محکومیت را به دلیل هدف قرار دادن مرکزی دیپلماتیک درپی داشته است. 

رژیم صهیونیستی به هیچ قانون و عرف بین‌المللی پایبند نیست 

در همین رابطه احمد دستمالچیان، سفیر پیشین ایران در لبنان و کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان ضمن اشاره به حمله تروریستی اخیر به کنسولگری ایران در دمشق، گفت: رژیم صهیونیستی بار‌ها ثابت کرده که به هیچ قانون و عرف بین‌المللی پایبند نیست و نخواهد بود؛ همچنان که در حال حاضر قطعنامه سازمان ملل درباره آتش‌بس غزه تصویب شده، اما به آن عمل نمی‌کند.

دستمالچیان، اظهار کرد: پیشتر نیز دادگاه لاهه، رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و آن را ملزم به ارائه گزارش از اقدامات خود کرده بود؛ اما این رژیم از این کار سرباز زده است. 

آمریکا حامی رژیم صهیونیستی

کارشناس مسائل غرب آسیا، بیان کرد: رژیم صهیونیستی یک رژیم یاغی و سرکش است که سردمدار تروریسم دولتی است و مورد حمایت صددرصدی آمریکا قرار دارد.

سفیر پیشین ایران در لبنان درباره حمایت مداوم آمریکا از رژیم صهیونیستی، گفت: آمریکا بدون چون‌وچرا امنیت اسرائیل را تضمین کرده است؛ تازه‌ترین اظهارات رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا گواه بر این موضوع است.

وی با اشاره به اینکه از رژیم صهیونیستی بعید نیست که مراکز دیپلماتیک حساس را هدف قرار دهد، اظهار کرد: اگر سازمان‌های بین‌المللی و به‌طور ویژه سازمان ملل نتوانند در این نوع مواقع اقدامی موثر و بازدارنده را انجام دهند، یا تصمیماتشان بی‌اثر خواهد شد و یا نشان خواهد داد که این نهاد ابزار دست قدرت‌های بزرگ، به‌ویژه آمریکا هستند.

دستمالچیان، اضافه کرد: در حال حاضر، اقدامی بسیار وحشتناک در نقض کنوانسیون وین انجام شده و باید دید که سازمان‌های بین‌المللی با این موضوع چگونه برخورد می‌کنند.

ساختمان هدف حمله محیطی دیپلماتیک و دارای مصونیت بود

کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه ساختمانی که از سوی رژیم صهیونیستی هدف حمله قرار گرفت، ساختمان کنسولگری و اقامتگاه سفیر ایران در دمشق است که به ساختمان اصلی سفارت متصل است، افزود: این ساختمان به‌طور کامل محیطی دیپلماتیک بوده و دارای مصونیت است. 

حضور مستشاران ایرانی در سوریه قانونی است

دیپلمات پیشین کشورمان درباره حضور مستشاران نظامی ایران در خاک سوریه، گفت: مستشاران نظامی در چارچوب توافق رسمی با دولت سوریه برای آموزش نیرو‌های سوری برای مقابله با داعش در این کشور حضور دارند؛ این حضور جنبه کاملا رسمی و دیپلماتیک دارد.

وی تاکید کرد: براساس قوانین، هیچ نیرویی نمی‌تواند به این افراد به دلیل داشتن مصونیت دیپلماتیک تعرض کند اما رژیم صهیونیستی این کار را انجام می‌دهد.

رژیم صهیونیستی به استیصال رسیده است

دستمالچیان با بیان اینکه دلیل اقدامات رژیم صهیونیستی علیه ایران این است که این رژیم به استیصال رسیده است، عنوان کرد: اسرائیل پس از شکست‌های متعددی که در شش ماه گذشته متحمل شده و حیثیت و آبروی خود را بر باد رفته می‌بیند و کاری از دستش بر‌نمی‌آید، به این نوع اقدامات جنایتکارانه‌ روی آورده است. 

وی با اشاره به اینکه اقدامات رژیم صهیونیستی نشانه قدرت نیست بلکه نشانه‌ای از ضعف این رژیم و شکست و سرخوردگی آن است، اضافه کرد: رژیم صهیونیستی می‌خواهد با این اقدامات پای دیگران را به باتلاقی که در آن گرفتار شده باز کند، اما نیرو‌های مقاومت بسیار هوشیار بوده و دقیق و حساب‌شده عمل می‌کنند.

ایران در زمان و مکان مناسب پاسخ می‌دهد

دستمالچیان در بخشی دیگر درباره پاسخ ایران به اقدام اخیر رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: طبیعی است که ایران به این حمله واکنش نشان خواهد داد و قدرت پاسخ دادن را دارد، اما این کار را با مدیریت هوشمند و در زمان و مکان مناسب انجام خواهد داد.

سفیر پیشین ایران در لبنان، گفت: ایران هیچ‌گاه در مورد امنیت خود با کسی مسامحه نکرده و در عالی‌ترین سطوح پاسخ داده است و در حال حاضر نیز با توجه به شرایط، پاسخ لازم را در زمان و مکان مناسب خواهد داد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *