نامه ایران به گوترش در پی حادثه تروریستی دمشق

10:53 - 14 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۶۳۴۰
نامه ایران به گوترش در پی حادثه تروریستی دمشق
سفیر و کاردار ایران نزد سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت خواستار برگزاری نشستی فوری برای رسیدگی به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق شد.

خبرگزاری میزان - زهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی ایران نزد سازمان ملل نامه‌ای را در رابطه با حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و همچنین ونسا فریزر، رئیس شورای امنیت ارسال کرد.

متن نامه ارشادی به شرح زیر است: 

مکاتبه حاضر متعاقب نقض آشکار هنجار‌ها و اصول حقوق بین‌الملل از سوی رژیم اسرائیل تهیه شده است. رژیم اشغالگر اسرائیل مبادرت حمله تروریستی شنیع و نفرت‌انگیزی علیه اماکن دیپلماتیک ایران در سوریه کرده است. بعد از ظهر اول آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۴۵، اماکن دیپلماتیک ایران در دمشق هدف حملات هوایی و موشکی رژیم صهیونیستی از بلندی‌های جولان اشغالی قرار گرفت. این حمله تروریستی به شهادت غم‌انگیز دست‌کم پنج پرسنل ایرانی از جمله مستشاران ارشد نظامی و تخریب کامل اماکن دیپلماتیک ایران منجر شد.

این جنایات هولناک و حملات تروریستی ناجوانمردانه، نقض آشکار منشور ملل متحد، قوانین بین‌الملل و اصل اساسی مصونیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی (همان‌طور که صراحتا در کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱، کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی ۱۹۶۳ و همچنین کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرایم علیه افراد تحت حمایت بین‌المللی از جمله عوامل دیپلماتیک ۱۹۷۳، بدان اشاره شده) است. این جنایات هولناک همچنین تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه به حساب می‌آیند.

با توجه به پیامد‌های گسترده بین‌المللی چنین جنایات هولناکی که می‌تواند تنش‌ها را در منطقه تشدید کرده و به‌طور بالقوه‌ای آتش درگیری‌های بیشتری را با سایر کشور‌ها شعله‌ور کند، ایران از شورای امنیت می‌خواهد تا اقدام جنایتکارانه و حمله تروریستی رژیم اسرائیل را به شدیدترین وجه ممکن محکوم کند. علاوه بر این، ایران از شورای امنیت می‌خواهد تا هرگونه اقدام لازم از جمله برگزاری نشست فوری برای رسیدگی به این نقض فاحش و جلوگیری از اقدامات تجاوزکارانه آتی که امنیت و ایمنی ماموریت‌های دیپلماتیک را به خطر می‌اندازد، را اتخاذ کرده، و همچنین از به دست عدالت سپردن سریع مسئولین چنین اقدامات جنایتکارانه‌ای اطمینان حاصل کند.

رژیم متجاوز صهیونیستی مسئولیت کامل عواقب چنین جنایات تروریستی را بر عهده دارد. ایران حق مشروع و ذاتی خود را براساس قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد برای پاسخ قاطع به این‌گونه اقدامات تروریستی محفوظ می‌داند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *