واکنش‌ها به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه

11:31 - 14 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۶۳۳۱
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
واکنش‌ها به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه
حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق واکنش‌های گسترده بین‌المللی را در پی داشته است.

خبرگزاری میزان - حمله تروریستی روز گذشته رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، پایتخت سوریه به شهادت ۷ نفر منجر شد.

روابط عمومی کل سپاه نیز در اطلاعیه‌ای از شهادت سرداران محمدرضا زاهدی و محمد هادی حاج رحیمی و پنج تن از همراهان در جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله موشکی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق خبر داد. 

در این اطلاعیه آمده: در پی شکست‌های ترمیم ناپذیر رژیم گرگ صفت صهیونیستی برابر مقاومت فلسطین و ایستادگی مردم غزه و سرشکستگی مقابل اراده پولادین رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی منطقه، ساعاتی قبل (عصر روز دوشنبه ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳) هواپیما‌های این رژیم جعلی در جنایتی جدید ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را مورد هدف حمله موشکی قرار داد که بر اثر این جنایت سرداران رشید مدافع حرم سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی و سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی از فرماندهان، پیشکسوتان و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشاران و افسران نظامی ارشد ایران در سوریه و ۵ تن از افسران همراه آنان به فیض شهادت نائل آمدند.

این بیانیه اضافه کرد: با محکومیت شدید این جنایت و تبریک و تسلیت شهادت شهدای گرانقدر به محضر مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) خانواده‌های معظم و همرزمان آنان و آحاد ملت شریف و قدرشناس ایران اسلامی؛ برنامه‌های انتقال، تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر شهدا متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سازمان همکاری اسلامی

حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی ضمن ابراز انزجار و محکومیت حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه اماکن دیپلماتیک کشورمان که بر خلاف تمامی قواعد حقوق بین‌الملل و کنوانسیون حقوق دیپلماتیک و کنسولی انجام شده است، خواستار اقدام و واکنش مناسب و فوری سازمان همکاری اسلامی علیه این جنایت رژیم صهیونیستی شد.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی ضمن اشاره به سابقه پر از جرم و جنایت رژیم صهیونیستی و محکومیت شدید جنایت جدید این رژیم علیه اماکن دیپلماتیک، با دولت و ملت ایران اعلام همبستگی کرده و به خانواده شهدای این حمله جنایتکارانه تسلیت گفت و ابراز همدردی کرد. 

وی بر مسئولیت سازمان همکاری اسلامی در این رابطه تاکید کرد. 

سوریه

فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه که به همراه وزیر کشور سوریه از صحنه حمله بازدید کرد، گفت: ما این حمله تروریستی وحشیانه را که ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را هدف قرار داد و تعدادی بی‌گناه را هدف گرفت، به شدت محکوم می‌کنیم.

روسیه

روسیه نیز به این محکومیت پیوست. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما این حمله غیرقابل قبول علیه نمایندگی کنسولگری ایران در سوریه را به شدت محکوم می‌کنیم.

حزب‌الله لبنان

حزب‌الله لبنان در واکنش به این حادثه هشدار داد که رژیم صهیونیستی هزینه این حمله را پرداخت خواهد کرد.

حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد: قطعا این جنایت بدون مجازات و انتقام از دشمن نخواهد گذشت. 

آمریکا

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این حمله گفت: واشنگتن نگران هر چیزی است که باعث تشدید تنش یا افزایش درگیری در منطقه شود.

یمن

محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن ضمن محکوم کردن حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، گفت: این حمله، نقض حاکمیت سوریه و تجاوز آشکار به دو کشور برادر است. هدف از این حمله، تلاش مذبوحانه‌ای از سوی اسرائیل است تا تصویری از پیروزی ارائه کند.

وی همچنین تاکید کرد که ایران و سوریه به خاطر حمایت از فلسطین، در معرض این حملات قرار می‌گیرند.

سازمان ملل

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، گفت: بدیهی است که ما از این گزارش‌ها بسیار نگران هستیم، اما منتظر می‌مانیم تا اطلاعات بیشتری به دست آوریم.

قطر

وزارت خارجه قطر گفت: ما به شدت حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم می‌کنیم و آن را نقض آشکار کنوانسیون‌های بین‌المللی و هنجار‌های دیپلماتیک می‌دانیم که حمله به مقر نمایندگی‌های دیپلماتیک را جرم‌انگاری می‌کند.

عمان

وزارت خارجه عمان در پیامی گفت: ما حمله‌ای را که کنسولگری ایران در دمشق را هدف قرار داد محکوم می‌کنیم و آن را نقض حاکمیت سوریه می‌دانیم.

اردن

وزارت خارجه اردن در پی حمله تروریستی دمشق گفت: حمله به کنسولگری ایران در دمشق نقض توافقات بین‌المللی و مصونیت دیپلماتیک است.

پاکستان

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در پیامی گفت: اقدام غیرمسئولانه نیرو‌های اسرائیلی به ایجاد تنش بزرگ در منطقه منجر می‌شود؛ پاکستان حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، پایتخت سوریه را به شدت محکوم می‌کند.

جریان حکمت ملی عراق

عمار حکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق: حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق نقض صریح همه عرف‌ها و معاهدات بین‌المللی است.

امارات

وزارت خارجه امارات حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کرد.

عربستان

وزارت خارجه عربستان در پیامی گفت: عربستان حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق پایتخت سوریه را محکوم کرده و قاطعانه هدف قرار دادن مراکز دیپلماتیک به هر دلیلی و به هر بهانه‌ای که نقض قانون است، رد می‌کند. 

شورای همکاری خلیج فارس

شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای گفت: دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس هدف قرار دادن ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، پایتخت سوریه را محکوم می‌کند.

مصر

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم و تاکید کرد: تجاوز به مقر‌های دیپلماتیک با هر توجیهی را نمی‌پذیریم. 

در این بیانیه همچنین بر لزوم احترام به حاکمیت و استقلال سوریه و مردم این کشور تاکید شده است.

سفارت روسیه در ایران

سفارت روسیه در ایران در بیانیه‌ای گفت: عمیقا از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق که باعث بروز تلفات جانی و تخریب ساختمان آن شد عمیقا شوکه و خشمگین هستیم.

در ادامه بیانیه آمده: این اقدام نه تنها نقض فاحش تمامی مبانی حقوق بین‌المللی از جمله کنوانسیون‌های وین است که مصونیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی را تضمین می‌کند، بلکه می‌تواند باعث تشدید تنش‌ها در خاورمیانه که آبستن پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی است، شود.

این بیانیه اضافه می‌کند: مراتب تسلیت عمیق خود را به خانواده‌ها و نزدیکان کشته‌شدگان ابراز کرده و همچنین برای آسیب‌دیدگان آرزوی شفای عاجل داریم.

ریاست‌جمهوری روسیه

کرملین در بیانیه‌ای گفت: حمله به سفارت ایران در سوریه نقض قوانین بین‌المللی است.

انتهای پیام/


ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
0
0
سلام چرا ایران یکبار قاطعانه جلو این سگ هار را نمیگیرد که اینهمه عزیزان ما را پر پر نکند از وعده گذشته عمل باید کرد یک موشک به قلب صهیونیستها ادب خواهند شد
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *