وضعیت قرمز در دریای سرخ؛ ناتوانی غرب در جلوگیری از حملات ارتش یمن

7:30 - 14 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۲۵۵۱
وضعیت قرمز در دریای سرخ؛ ناتوانی غرب در جلوگیری از حملات ارتش یمن
کارشناسان می‌گویند که یمن قدرتی تاثیرگذار در منطقه است که استفاده غرب از زور علیه آن بی‌اثر خواهد بود.

خبرگزاری میزان - نیرو‌های مسلح یمن به‌تازگی و در پی غرق شدن کشتی انگلیسی روبیمار اعلام کردند که به هدف قرار دادن کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در خلیج عدن ادامه دهند. 

ارتش آمریکا پیشتر تایید کرده بود که کشتی روبیمار در پی اصابت موشک بالستیک ضد کشتی که ارتش یمن در ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن) شلیک کرد، غرق شده است.

حسین العزی، از سران انصارالله یمن، گفت: به غرق کردن کشتی‌های انگلیسی بیشتر ادامه خواهیم داد و هرگونه پیامد یا خسارت‌های دیگر به فهرست انگلیسی‌ها اضافه خواهد شد.

نیرو‌های مسلح یمن از زمان آغاز تهاجم رژیم صهیونیستی بار‌ها پهپاد‌ها و موشک‌هایی را علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی شلیک کرده‌اند. آن‌ها هشدار داده بودند که در همبستگی با فلسطینی‌ها اقدامات نظامی علیه رژیم صهیونیستی را اجرا خواهند کرد. 

روبیمار اولین کشتی غرق شده از زمانی به حساب می‌آید که ارتش یمن کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است. 

این در حالی است که آمریکا و انگلیس در برای جلوگیری از حملات ارتش یمن، مجموعه‌ای از حملات را به مواضعی در داخل این کشور انجام داده‌اند.

کارشناسان معتقدند که یمن به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای ظاهر شده که دارای عنصر غافلگیری و وارد کردن شوک است که صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها را در دریای سرخ گرفتار کرده است.

به نظر می‌رسد آن‌ها قادر به محافظت از کشتی‌ها و ناو‌های جنگی خود نیستند. این در حالی است که آن‌ها حملاتی را به یمن برای تحمیل سلطه خود انجام می‌دهند.

یک کارشناس معتقد است که یمن امروز به مرحله در اختیار داشتن انواع موشک‌های بالستیک استراتژیک و دریایی رسیده و این موشک‌ها می‌توانند با هر ناو جنگی اعم از ثابت و متحرک مقابله کنند.

کارشناسان می‌گویند که آمریکا دیگر تنها قطب جهان نیست؛ امروز یمن به یک قطب شناخته شده عربی تبدیل شده است و آمریکا یا انگلیس نمی‌توانند این قطب عربی را نادیده گرفته و نمی‌توانند امنیت کریدور‌های بین‌المللی را بدون آن تامین کنند. 

یک مقام نظامی یمنی پیشتر گفته بود: ما می‌توانیم ناو‌های آمریکایی را در دریای سرخ غرق کنیم، اما نمی‌خواهیم دایره نبرد را گسترش دهیم؛ اما اگر آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها آن را گسترش دهند، قطعا دایره هدف قرار دادن آن‌ها را گسترش خواهیم داد و بیشترین آسیب متوجه آن‌ها خواهد شد.

چالش تقابل با یمنی‌ها دولت آمریکا را خسته و آزرده کرده و به دردسری برای آن تبدیل شده است. نظامیان در جلسات غیرعلنی از نگرانی خود برای آغاز جنگی خشن و نداشتن اتحاد واقعی میان خود در زمینه تشکیل ائتلاف دریایی می‌گویند که بزرگترین ترس ارتش آمریکا به حساب می‌آید.

آنچه از جلسات محافل نظامی واشنگتن به بیرون درز کرده نشان می‌دهد شناور‌های نیروی دریایی آمریکا، انگلیس و متحدان آن‌ها با وجود داشتن تمامی سامانه‌های راداری و پدافند هوایی در تیررس حملات موشکی ارتش یمن قرار دارند. 

دولت بایدن در نحوه افزایش فشار بر نیرو‌های یمنی با مشکل مواجه است.

رسانه‌های بین‌المللی به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که این باور در دولت آمریکا وجود دارد که استفاده از زور به تنهایی در برابر نیرو‌های یمنی بی‌اثر است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *