درگیری‌های دریای سرخ اینترنت جهانی را تهدید می‌کند؟

14:57 - 08 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۷۲۸
درگیری‌های دریای سرخ اینترنت جهانی را تهدید می‌کند؟
رسانه‌های عبری‌زبان مدعی شده‌اند که کابل‌های ارتباطی زیردریایی در سواحل یمن آسیب دیده‌اند.

خبرگزاری میزان - کارشناسان از زمان تشدید درگیری‌ها در دریای سرخ همواره نسبت به احتمال آسیب دیدن کابل‌های زیردریایی هشدار داده‎اند.

به تازگی گزارش شد که چندین کابل ارتباطی زیردریایی در سواحل یمن آسیب دیده است. 

یکی از اپراتور‌های مربوطه، آسیب به کابلی در منطقه را تایید کرده است، اما گفت که هنوز علت آن را نمی‌داند.

رسانه‌های عبری‌زبان از جمله جروزالم پست و گلوبز مدعی هستند که چهار کابل در دریای سرخ در سواحل یمن آسیب دیده‌اند.

گفته می‌شود که ترمیم این کابل‌ها ممکن است تا ۸ هفته به طول انجامد.

این در حالی است که پیش‌تر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت نجات ملی یمن ادعای برخی شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها درباره وجود تهدیدات علیه کابل‌های عبوری را از باب‌المندب تکذیب کرده بود.

در این بیانیه بر علاقه‌مندی این وزارتخانه برای محافظت از کابل‌ها و خدمات در مقابل هر گونه خطری تاکید شده و گفته می‎شود که تصمیم یمن برای ممانعت از عبور کشتی‌های دشمن صهیونیستی، ارتباطی به کشتی‌های متعلق به شرکت‌هایی بین‌المللی دارای مجوز ندارد.

اما در طرف مقابل، آمریکا و انگلیس با وجود اطمینان‌بخشی ارتش یمن از اینکه تنها کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را در حمایت از مردم غزه هدف قرار می‌دهد، به بهانه دفاع از کشتیرانی بارها مواضع و زیرساخت‌های مختلف یمن را طی هفته‌های اخیر هدف حملات قرار داده‌اند.

ادعا‌ها درباره قصد یمن برای آسیب‌رسانی به اینترنت جهانی

چندین پلتفرم در ۲۴ دسامبر (سوم دی) ادعا کردند که یک کانال در شبکه‎های اجتماعی وابسته به نیرو‌های مسلح یمن تصویری از بستر دریا را به اشتراک گذاشته که حاوی کابل‌های زیردریایی است که چندین منطقه از جهان را به هم متصل کرده و اینترنت را تامین می‌کند.

براساس این ادعا، روی تصویر نوشته شده بود: نقشه‌هایی از کابل‌های بین‌المللی وجود دارد که تمام مناطق جهان را از طریق دریا به هم متصل می‌کند؛ به نظر می‌رسد که یمن در یک موقعیت استراتژیک قرار دارد، زیرا خطوط اینترنتی که تمام قاره‌ها (نه تنها کشورها) را به هم متصل می‍ک‌نند، از نزدیکی آن عبور می‌کنند.

زمانی که پلتفرم‌های خبری و کاربران به این عکس دست یافتند، ادعا‌هایی مطرح شد که نیرو‌های مسلح یمن را به تهدید به قطع اینترنت جهان در حمایت از غزه در بحبوحه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی و هدف قرار دادن یمن از سوی آمریکا در حمایت از این رژیم متهم کردند. 

با ردیابی منبع خبر، مشخص شد که موسسه تحقیقات رسانه‌ای میدل ایست مدیا ریسرچ پشت انتشار این ادعا بوده است.

میدل ایست مدیا ریسرچ یک موسسه آمریکایی که صراحتا حامی رژیم صهیونیستی بوده است.

موسسه میدل ایست مدیا ریسرچ تنها منبع اصلی است که این شایعه را آغاز کرد و این در حالی است که سایر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی این مقاله ادعایی را بدون هیچ مدرک قابل‌توجهی که مشروعیت آن را اثبات کند، منتشر کردند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *