نیروی خود تحقیری را چگونه می‌توان خاموش کرد

7:00 - 09 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۵۴۹
نیروی خود تحقیری را چگونه می‌توان خاموش کرد
یک نویسنده کتاب، امید و خودباوری را زمینه رشد و تعالی انسان خواند و مبارزه با خود تحقیری را که آثار مخرب بر افراد دارد، در قالب یک کتاب مورد بررسی قرار داده است.

شهرام رنجبر در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره مضمون کتاب «خودتحقیری: آتش تحقیر و رهایی از آن» گفت: این اثر مرز‌های خود تحقیری را در ذهن انسان را نشانه گرفته است و تلاش دارد تا به مخاطب نشان دهد که چگونه می‌توان از تحقیر‌های ذهنی و احساسی که موانعی برای رشد و پیشرفت محسوب می‌شود عبور کرده تا به آرزو‌ها و اندیشه‌های بلند دست یافت.

وی ادامه داد: امید نیروی جلو برنده افراد در زندگی است و نقطه مقابل آن خود تحقیری محسوب می‌شود. امری که به خاطر بسیاری از مسائل در دوره زمانی خاصی توسط اطرافیان همانند اهرم فشاری شکل گرفته و ممکن است تبدیل به یک ویژگی اخلاقی شده فرد را نابود کند. کتاب «خودتحقیری: آتش تحقیر و رهایی از آن» در ابتدا به تعریفی از خود تحقیری دست می‌زند و در ادامه راه‌های مقابله با آن را مطرح می‌کند.

رنجبر شیوه نگارش کتاب «خودتحقیری: آتش تحقیر و رهایی از آن» را مطرح و تاکید کرد: کتاب بسیار ساده و روان نوشته شده است. در عین حال دارای ۸ فصل بوده فصل‌هایی با عنوان راز‌های خلق خویشتن، غلبه بر خود تحقیری و رهایی از آن، باتلاق خود تحقیری، ترور شخصیتی، سایه‌های فریب، تله‌های خود تحقیری، رد پای دوستی و دشمنی با خود، تحقیر و خود تحقیری را مطرح می‌کند.

این نویسنده ویژگی‌های کتاب «خودتحقیری: آتش تحقیر و رهایی از آن» را مطرح و افزود: شکل گرفتن تحقیر در ذهن افراد همانند دیوی سرکش به دنبال نابودی است، اما در این کتاب به مخاطب یاد می‌دهیم چگونه خود به این احساس غلبه کند بدون اینکه بخواهد از افرادی دیگر کمک بخواهد.

وی بیان کرد: کتاب «خودتحقیری: آتش تحقیر و رهایی از آن» بارقه‌های امید را در وجود افراد به جریان می‌اندازد تا خود را باور کرده و رشد و بلوغ را در ذهن آدمی فراهم کند. خود تحقیری افراد را در قیدوبند نگاه داشته و چالش‌های فراوانی را برای افراد به دنبال دارد؛ بنابراین قدرتی فراتر از مرز‌های بین زندگی و ناامیدی به مخاطب القا می‌کند.

وی تاکید کرد: بار‌ها شده است که افراد در زندگی خود به انتقاد شدید از خود پرداخته و گاه این خود تحقیری افراد را به پرتگاه ترس هدایت کرده و آنان را از شجاعت دور می‌کند. این در حالی است که برای ادامه زندگی و برخورد با سختی‌ها و فراز و نشیب زندگی به شجاعت نیاز است. متأسفانه همه ما در زندگی خود، تجربه تحقیر شدن را داشته‌ایم. این تجربه می‌تواند باعث شکست و ناامیدی شود و به ما احساس شک و کم‌ارزشی دهد؛ اما چه اتفاقی می‌افتد وقتی این تحقیر از سوی خودمان به وجود می‌آید؟

وی ابعاد خود تحقیری را مطرح و بیان کرد: «خودتحقیری» می‌تواند تأثیری عمیق بر عزت‌نفس، اعتمادبه‌نفس و خودباوری ما بگذارد. وقتی درگیر خودتحقیری می‌شویم، توانایی و دستاوردهایمان را تضعیف و خود را گرفتار احساس بی‌کفایتی و شک و تردید می‌کنیم. خودتحقیری می‌تواند گسترده باشد و بر روابط شخصی، حرفه‌ای و همچنین توانایی ما برای دستیابی به خواسته و آرزوهایمان تأثیر بگذارد.

وی در پایان تاکید کرد: برای فرار از دست خود تحقیری باید به خودشناسی و خودباوری و در نهایت زندگی سالم رسید. چراکه خواسته اصلی این کتاب، رسیدن به خودباوری و کمک به خوانندگان برای رهایی از خودتحقیری است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *