جلسات سوم و چهارم استماع لاهه در پرونده اشغالگری رژیم صهیونیستی چگونه گذشت؟

12:21 - 03 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۰۴۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جلسات سوم و چهارم استماع لاهه در پرونده اشغالگری رژیم صهیونیستی چگونه گذشت؟
پرونده اشغالگری اراضی فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ در دیوان بین‌المللی دادگستری در حال بررسی است.

خبرگزاری میزان – جلسات شش‌گانه استماع دیوان بین‌المللی دادگستری ICJ (لاهه) در مورد پیامد‌های حقوقی اشغال سرزمین‌های فلسطینی ۱۹۶۷ از سوی رژیم صهیونیستی از روز دوشنبه، ۳۰ بهمن آغاز شد.

پس از آن که در نخستین جلسه استماع، هیئت فلسطینی توضیحات خود را درباره این مسئله ارائه داد، در دومین جلسه استماع، نمایندگان آفریقای جنوبی، الجزایر، عربستان، هلند، بنگلادش، بلژیک، بلیز، بولیوی، برزیل و شیلی استدلال‌های خود را به لاهه ارائه کردند.

در حالی که قرار بود ۱۱ کشور در جلسه دوم استماع پرونده اشغالگری رژیم صهیونیستی در کاخ صلح لاهه صحبت کنند، به دلیل خروج کانادا، فقط ۱۰ کشور استدلال‌های خود را ارائه دادند؛ خروج کانادا از این روند غیرعادی نیست، اما دلیل آن به‌صورت رسمی اعلام نشده است.

در مجموع بیش از ۵۰ کشور و دست‌کم سه سازمان بین‌المللی تا ۲۶ فوریه (۷ اسفند) با قضات لاهه درباره پرونده اشغال فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی صحبت می‌کنند؛ این پرونده بزرگ‌ترین پرونده تاریخ لاهه است.

انتظار می‌رود نظر حقوقی غیرالزام‌آور لاهه درباره این پرونده چند ماه دیگر و نهایتا تا پایان سال ۲۰۲۴ اعلام شود.

در سومین روز جلسات استماع لاهه چه گذشت؟

نمایندگان ۱۰ کشور کلمبیا، کوبا، مصر، امارات، آمریکا، روسیه، فرانسه، گامبیا، گویان و مجارستان در روز چهارشنبه، ۲ اسفند، سومین روز جلسه استماع دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده اشغالگری رژیم صهیونیستی سخنرانی کردند.

کلمبیا

نماینده کلمبیا از لاهه خواست با در نظر داشتن خطر واقعی و قریب‌الوقوع برای فلسطینی‌ها در پی جنگ غزه، هرچه سریع‌تر نظر مشورتی خود را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی سیاست زمین سوخته را در غزه دنبال می‌کند، گفت: کلمبیا از لاهه می‌خواهد این واقعیت را دست کم نگیرد؛ اشغال فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی نقض قوانین بین‌المللی و مغایر با اصول مندرج در منشور سازمان ملل است.

کوبا

دیپلمات کوبایی در سومین روز جلسه استماع لاهه در پرونده اشغالگری رژیم صهیونیستی تاکید کرد که اشغال فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی یک اقدام نادرست بین‌المللی است.

وی با اشاره به وضعیت جاری در غزه، گفت: برخی از کشور‌ها به جای جلوگیری از نسل‌کشی علیه مردم غزه برای کمک به اسرائیل با آن همدستی می‌کنند.

مصر

مشاور حقوقی مصر با اشاره به اینکه نقض شدید حقوق بین‌الملل از سوی رژیم صهیونیستی بخشی از سیاست گسترده با هدف خلع ید فلسطینی‌ها از سرزمین‌هایشان است، گفت: این اقدام آشکارا غیرقانونی است.

وی تاکید کرد: اینکه برخی از کشور‌ها مخالف صدور نظر لاهه در این باره هستند، تکان‌دهنده است و نشان می‌دهد که آن‌ها برای عدالت بین‌المللی و حاکمیت قانون ارزشی قائل نیستند.

امارات

نماینده امارات به لاهه گفت: وضعیت در سرزمین‌های اشغالی فلسطین طی سال‌های گذشته به سرعت وخیم شده است.

وی با اشاره به ثبت رکورد خشونت شهرک‌نشینان صهیونیست علیه فلسطینی‌ها در سال گذشته، تاکید کرد: نقض قوانین از سوی اسرائیل با سرعتی نگران‌کننده بدتر می‌شود.

آمریکا

نماینده آمریکا مدعی شد که نیاز‌های امنیتی رژیم صهیونیستی باید در صدور حکم لاهه در نظر گرفته شود.

این مقام آمریکایی خطاب به قضات لاهه ادعا کرد که اصل سرزمین در برابر صلح که در توافقنامه اسلو آمده، تنها مبنای دستیابی به آنچه وی صلح پایدار خواند، است.

آمریکا در کنار مجارستان یکی از دو کشوری بود که با غیرقانونی اعلام شدن اشغالگری رژیم صهیونیستی از سوی لاهه مخالفت کرد.

روسیه

نماینده روسیه با تاکید بر لزوم شکسته شدن دور باطل در مناقشه فلسطین - رژیم صهیونیستی، گفت: در پس محاصره غزه از سوی اسرائیل یک فاجعه انسانی در حال رقم خوردن است.

وی تصریح کرد: نمی‌توانیم منطق مقام‌های اسرائیل و برخی از کشور‌های غربی را درباره دفاع از خود اسرائیل بپذیریم؛ ادامه اشغال فلسطین از سوی اسرائیل مانع تحقق حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین می‌شود؛ شهرک‌سازی‌های اسرائیل مغایر اصل عدم پذیرش تصرف اراضی با زور است.

فرانسه

نماینده فرانسه مدعی شد که لاهه در نظر خود نباید بیش از حد لازم پیش برود.

وی با اشاره به اینکه پاریس، الحاق غیرقانونی مناطق در کرانه باختری را هرگز به رسمیت نمی‌شناسد، گفت: فرانسه بار دیگر بر محکومیت شهرک‌سازی غیرقانونی توسط اسرائیل تاکید می‌کند.

گامیبیا

نماینده گامیبیا در این جلسه تاکید کرد که اشغالگری رژیم صهیونیستی ناقض حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین و در نتیجه غیرقانونی است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر چشم‌اندازی برای پایان یافتن اشغالگری اسرائیل وجود ندارد.

گویان

نماینده گویان با تاکید بر اینکه اقدام‌های رژیم صهیونیستی صلح، امنیت و ثبات جهانی را تهدید می‌کند، اظهار کرد: اشغالگری اسرائیل پیامد‌های مهمی برای مردم فلسطین داشته است؛ ادامه اشغال اراضی فلسطینی از سوی اسرائیل توهینی به حقوق بین‌الملل است.

وی تاکید کرد: کشور‌های مخالف نظر مشورتی لاهه در پرونده اشغالگری اسرائیل در اشتباه هستند.

مجارستان

نماینده مجارستان ادعا کرد: لاهه باید از اعمال صلاحیت خود در این پرونده امتناع کند.

وی مدعی شد که اظهارنظر لاهه در پرونده اشغال فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی منجر به تحریک و تشدید جنگ غزه می‌شود.

جلسه چهارم استماع لاهه چگونه برگزار شد؟

در چهارمین جلسه استماع لاهه در موضوع اشغالگری رژیم صهیونیستی در روز پنجشنبه، ۳ اسفند نمایندگان کشور‌های چین، ایران، عراق، ایرلند، اردن، کویت، لبنان، لیبی، لوکزامبورگ، مالزی و موریس صحبت کردند.

چین

نماینده چین به‌عنوان نخستین سخنران در چهارمین جلسه استماع دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده اشغالگری رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: مقاومت مسلحانه حق مردم تحت استعمار است و مغایر با قوانین بین‌المللی نیست.

ایران

نماینده ایران با اشاره به اینکه به گفته سازمان‌های بین‌المللی وضعیت غزه فاجعه‌بار است، تاکید کرد: ۲.۲ میلیون نفر در غزه بدون غذا، آب و مراقبت‌های بهداشتی زندگی می‌کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: اشغالگری اسرائیل حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها را نقض کرده و این روند ادامه دارد؛ اشغالگری از طریق ایجاد تغییرات جمعیتی قوانین بین‌المللی را به شدت نقض کرده است.

نماینده ایران همچنین گفت: اسرائیل از سال ۱۹۴۸ اقدام به آوارگی اجباری فلسطینی‌ها کرده است.

عراق

نماینده عراق نیز تاکید کرد: اشغالگران اسرائیل برای منزوی کردن کامل فلسطینی‌ها تلاش می‌کنند.

وی همچنین گفت: اسرائیل باید پاسخگوی جنایت‌های خود باشد و مسئولیت نقض حقوق بشر را بر عهده بگیرد.

ایرلند

نماینده ایرلند در جلسه استماع لاهه گفت: ما معتقدیم که باید با مسائل حقوقی مطابق با منشور سازمان ملل برخورد می‌کنیم؛ متاسفیم که اسرائیل تصمیم گرفت در جلسات دادگاه شرکت نکند

وی تاکید کرد: اسرائیل از ابزارهای مختلف برای کنترل بیشترین حجم از اراضی اشغالی فلسطین استفاده کرد؛ اسرائیل به تخریب غیرقانونی و الحاق سرزمین‌های فلسطینی‌ها برای توسعه شهرک‌ها ادامه داد؛ اسرائیل به‌عنوان یک اشغالگر موظف به رعایت قوانین بین‌المللی است.

اردن

نماینده اردن در جلسه استماع لاهه با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی در نوار غزه نسل‌کشی می‌کند و جان بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار فلسطینی را در معرض خطر قرار داده، گفت: اسرائیل تغییرات جمعیتی را تحمیل و فلسطینی‌ها را از خانه‌هایشان آواره می‌کند؛ هیچ کلمه‌ای برای توصیف وحشیانه تجاوز اسرائیل به نوار غزه وجود ندارد؛ اسرائیل وظیفه خود را برای حفاظت از اماکن مقدس اسلامی انجام نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: تروریسم شهرک‌نشین شری بدتر است و قربانیان این تروریسم فلسطینی‌های بی‌گناه، خانه‌ها و دارایی‌های آن‌ها هستند؛ اسرائیل به قوانین بین‌المللی اهمیتی نمی‌دهد.

کویت

نماینده کویت با اشاره به اشغال ۷۵ ساله سرزمین‌های فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی تاکید کرد که این روند باید پایان یابد.

لیبی

نماینده لیبی خطاب به قضات لاهه گفت: جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها نسل‌کشی است؛ اشغالگری اسرائیل به منتها درجه رسیده است.

وی افزود: اسرائیل در حال ضمیمه کردن قدس و کرانه باختری است و این نقض آشکار قانون است.

لوکزامبورگ

نماینده لوکزامبورگ نیز گفت: حق تعیین سرنوشت یکی از حقوق اساسی بشر است؛ اسرائیل بخشی از جمعیت خود را به سرزمین‌های اشغالی منتقل کرد که طبق کنوانسیون چهارم ژنو غیرقانونی است؛ اسرائیل به تخریب غیرقانونی اموال فلسطینی‌ها ادامه می‌دهد و فلسطینی‌ها را در معرض خشونت قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: شهرک‌سازی‌های غیرقانونی مانع اصلی دستیابی به صلح عادلانه، پایدار و فراگیر است.

موریس

نماینده موریس خطاب به قضات لاهه اظهار کرد: اشغال طولانی مدت، شهرک‌سازی و الحاق سرزمین‌های اشغال شده از سال ۱۹۶۷ باید پایان یابد و همه دولت‌ها و سازمان ملل موظف هستند اطمینان حاصل کنند که اسرائیل به حق فلسطینی‌ها در تعیین سرنوشت احترام می‌گذارد.

لبنان

نماینده لبنان نیز  گفت که کشورش از دیوان بین‌المللی دادگستری می‌خواهد که به اجرای عدالت به مردم فلسطین کمک کند تا بتوانیم در خاورمیانه صلح داشته باشیم.

وی همچنین گفت: اسرائیل باید شهرک‌های خود را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین برچیده و از آنجا خارج شود؛ همچنین باید تمام موارد نقض حق تعیین سرنوشت ملت‌های فلسطینی را خاتمه داده و باید غرامت پرداخت کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *