دومین جلسه استماع لاهه در پرونده اشغالگری رژیم صهیونیستی برگزار شد

16:09 - 01 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۰۷۷۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دومین جلسه استماع لاهه در پرونده اشغالگری رژیم صهیونیستی برگزار شد
۱۰ کشور مختلف استدلال‌های خود را درباره پرونده اشغالگری رژیم صهیونیستی به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کردند.

خبرگزاری میزان – جلسات شش‌گانه استماع دیوان بین‌المللی دادگستری ICJ (لاهه) در مورد پیامد‌های حقوقی اشغال سرزمین‌های فلسطینی ۱۹۶۷ از سوی رژیم صهیونیستی از روز دوشنبه، ۳۰ بهمن آغاز شد.

پس از آن که در نخستین جلسه استماع، هیئت فلسطینی توضیحات خود را درباره این مسئله ارائه داد، امروز و در دومین جلسه استماع، نمایندگان آفریقای جنوبی، الجزایر، عربستان، هلند، بنگلادش، بلژیک، بلیز، بولیوی، برزیل و شیلی استدلال‌های خود را به لاهه ارائه می‌کنند.

در حالی که قرار بود ۱۱ کشور در جلسه دوم استماع پرونده اشغالگری رژیم صهیونیستی در کاخ صلح لاهه صحبت کنند، به دلیل خروج کانادا، فقط ۱۰ کشور استدلال‌های خود را ارائه خواهند دارد.

خروج کانادا از این روند غیرعادی نیست، اما دلیل آن به‌صورت رسمی اعلام نشده است.

در مجموع بیش از ۵۰ کشور و دست‌کم سه سازمان بین‌المللی تا ۲۶ فوریه (۷ اسفند) با قضات لاهه درباره پرونده اشغال فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی صحبت می‌کنند؛ این پرونده بزرگ‌ترین پرونده تاریخ لاهه است.

انتظار می‌رود نظر حقوقی غیرالزام‌آور لاهه درباره این پرونده چند ماه دیگر و نهایتا تا پایان سال ۲۰۲۴ اعلام شود.

رژیم صهیونیستی ضمن رد اتهام ارتکاب آپارتاید علیه فلسطینی‌ها، معمولا نهاد‌های سازمان ملل و دادگاه‌های بین‌المللی را ناعادلانه و مغرضانه می‌داند؛ این رژیم در جریان جلسات استماع که در پس زمینه جنگ غزه که منجر به کشته شدن بیش از ۲۹ هزار فلسطینی شده است، بیانیه شفاهی نمی‌دهد و به ارائه یک بیانیه کتبی پنج صفحه‌ای بسنده کرد.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، مدعی شد: جلسات استماع برای آسیب رساندن به حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر تهدیدات وجودی طراحی شده است.

 

دومین جلسه استماع لاهه در پرونده اشغالگری رژیم صهیونیستی

آفریقای جنوبی: معافیت اسرائیل به دلیل نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بین‌الملل چه زمانی پایان می‌یابد؟

سفیر آفریقای جنوبی در هلند، نخستین استدلال‌ها را برای به چالش کشیدن اشغال سرزمین‌های فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی ارائه کرد.

وی با اشاره به تداوم اشغال ۵ دهه‌ای سرزمین‌های فلسطینی تاکید کرد: این اقدام برخلاف قوانین بین‌المللی انجام شده است؛ بنابراین، ما باید بپرسیم که معافیت چندین دهه‌ای اسرائیل برای نقض گسترده و سیستماتیک حقوق و هنجار‌های بین‌المللی چه زمانی پایان می‌یابد؟

سفیر آفریقای جنوبی در هلند در بخشی دیگر اظهار کرد: در ۱۰۶ روز گذشته، جهان با وحشت حملات بی‌امان به غزه را تماشا کرده است؛ خشونت وحشیانه آخرین کارزار نظامی اسرائیل علیه غزه و زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی - از جمله دستور این دادگاه در ۲۶ ژانویه (۶بهمن) - واضح‌ترین نشانه‌ای است که اسرائیل خود را در اقدام‌های خود علیه فلسطینیی‌ها پایبند به قوانین نمی‌داند.

وی با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی آپارتاید را در غزه و کرانه باختری اعمال می‌کند، گفت: حملات اسرائیل به غزه با قوانین بین‌المللی در تضاد است؛ اسرائیل به شدت قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و باید به این روند پایان داده شود؛ همه شهرک‌ها باید برچیده شوند.

الجزایر: مظاهر و پیامد‌های اشغال طولانی مدت سرزمین‌های فلسطینی، تصوری مبهم است

مشاور حقوقی الجزایر در دومین روز جلسه استماع لاهه در پرونده اشغالگری رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: مظاهر و پیامد‌های اشغال طولانی مدت سرزمین‌های فلسطینی، تصوری مبهم است؛ مفهوم اشغال اساس خود را در ماده ۴۲ حکم لاهه ۱۹۰۷ یافت و همانطور که دادگاه در بند ۸۹ نظر خود در مورد ساخت دیوار یادآوری می‌کند، این موضوع مورد اعتراض قرار نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: وضعیت ایجاد شده در سال ۱۹۴۸ و تداوم آن به وضوح در سوء‌استفاده از مفهوم اشغال از سوی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین نمایان می‌شود؛ استقرار قواعد حقوقی اسرائیل در کرانه باختری و مراحل متوالی اشغال نظامی برنامه‌ریزی شده، استعمار را به دنبال دارد؛ بارزترین ویژگی کرانه باختری افزایش چشمگیر شهرک‌سازی بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ است.

عربستان: هیچ توجیهی برای اقدام‌های اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی وجود ندارد

سفیر عربستان در هلند در دادگاه لاهه با اشاره به اینکه مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی آشکارا مردم غزه را به مرگ و نابودی تهدید می‌کنند، تاکید کرد: نوار غزه به دلیل تجاوزات مداوم اسرائیل به محل مرگ تبدیل شده است؛ ما هر گونه توجیهی برای کشتن هزاران انسان بی‌گناه و آواره کردن آن‌ها از غزه را رد می‌کنیم.

وی همچنین اظهار کرد: اسرائیل احساس می‌کند که از حقوق بین‌الملل مصونیت دارد؛ تعداد شهرک‌نشینان در اراضی اشغالی فلسطین به ۷۰۰ هزار نفر رسید؛ اسرائیل سرعت شهرک‌سازی را افزایش داده و از حملات شهرک‌نشینان به فلسطینی‌ها چشم‌پوشی کرده است؛ اجماع بین‌المللی در مورد غیرقانونی بودن اشغالگری اسرائیل وجود دارد.

سفیر عربستان در هلند همچنین گفت: هیچ توجیهی برای اقدام‌های اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی وجود ندارد.

هلند: دیوان بین‌المللی دادگستری صلاحیت ارائه نظر مشورتی را دارد

نماینده هلند در دومین جلسه استماع پرونده اشغالگری رژیم صهیونیستی در لاهه، با اشاره به اینکه دیوان بین‌المللی دادگستری صلاحیت ارائه نظر مشورتی را دارد، گفت: طبق منشور ملل متحد، همه مردم حق تعیین سرنوشت دارند و هرگونه اقدام در جهت جلوگیری از این حق، مجازات دارد؛ یک اشغال طولانی مدت مانع اصل تعیین سرنوشت می‌شود.

وی تاکید کرد: قدرت اشغالگر نباید بخشی از جمعیت را در سرزمینی که اشغال کرده است، اخراج یا منتقل کند؛ چنین اقدامی طبق اساسنامه رم دادگاه کیفری بین‌المللی جنایت جنگی محسوب می‌شود.

بنگلادش: حق دفاع از خود نقض قوانین بین‌المللی از جمله حق تعیین سرنوشت را توجیه نمی‌کند 

نماینده بنگلادش با تاکید بر اینکه اصل دفاع از خود زمینه قانونی برای اشغال طولانی‌مدت ارائه نمی‌دهد، گفت: اشغال اسرائیل در تضاد با سه موضوع اصلی حقوق بین‌الملل است: حق تعیین سرنوشت، ممنوعیت تصرف قلمرو با زور، منع تبعیض نژادی و آپارتاید؛ طبق قوانین بین‌المللی، هر گونه اشغال باید موقت باشد و تصرف سرزمین غیرقانونی است؛ اشغالگری طولانی‌مدت اسرائیل، همراه با تصاحب اراضی، ناقض قوانین بین‌المللی است.
وی همچنین اظهار کرد: حق دفاع از خود نقض قوانین بین‌المللی از جمله حق تعیین سرنوشت را توجیه نمی‌کند؛ اجماع گسترده‌ای وجود دارد که اسرائیل از طریق انکار تعیین سرنوشت مردم فلسطین، هنجار‌های اجباری حقوق بین‌الملل را زیر پا گذاشته و در عین حال مانع از چشم‌انداز صلح عادلانه و پایدار شده است.

نماینده بنگلادش همچنین تاکید کرد: شورای امنیت سازمان ملل باید اقدام‌های بیشتری را برای پایان دادن به اشغال بررسی کند؛ اقدام فوری برای پایان دادن به سیستم آپارتاید ضروری است.

بلژیک: هدف سیاست شهرک‌سازی اسرائیل ایجاد تغییر دائمی در ترکیب جمعیتی سرزمین فلسطین است

نماینده بلژیک نیز ضمن تاکید بر محکومیت خشونت رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، تاکیدکرد: بلژیک مایل است بر تعهدات اسرائیل برای پایان دادن به خشونت و محاکمه عاملان آن تاکید کند؛ هدف سیاست شهرک‌سازی اسرائیل ایجاد تغییر دائمی در ترکیب جمعیتی سرزمین فلسطین و وضعیت خود سرزمین فلسطین است؛ این سیاست مغایر با قواعد اساسی حقوق بین‌الملل است.

وی همچنین خواستار توقف همه فعالیت‌های شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی بازگرداندن همه اموال مصادره شده فلسطینی‌ها شد و تصریح کرد: کشور‌های ثالث نباید این وضعیت را قانونی تشخیص دهند و نباید به تداوم آن کمک کنند.

بلیز: اشغال غیرقانونی غزه از سوی اسرائیل ادامه دارد

نماینده بلیز، نخستین سخنران پس از وقت تنفس اعلام شده برای دومین جلسه استماع لاهه در پرونده اشغالگری رژیم صهیونیستی بود.

وی گفت: نوار غزه با وجود عقب‌نشینی نیرو‌های اسرائیلی و خروج شهرک‌نشینان در سال ۲۰۰۵ همچنان اشغال شده است؛ اسرائیل قبل از ۷ اکتبر غزه را اشغال کرده بود و اکنون نیز این کار را می‌کند؛ غزه در اشغال اسرائیل است و از سال ۱۹۶۷ تاکنون بوده است.

نماینده بلیز اظهار کرد: رفتار اخیر اسرائیل ادامه و تشدید کنترل طولانی مدت خود بر غزه است؛ استفاده اسرائیل از زور در غزه آشکارا پاسخی ضروری یا متناسب به حمله ۷ اکتبر نیست.

بولیوی: اسرائیل موظف به توقف جنایت‌ها و نسل‌کشی در غزه است

نماینده بولیوی ضمن غیرقانونی خواندن سیاست‌ها و اقدام‌های اشغالگرانه رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطین، تاکید کرد: اسرائیل مسئول نقض قوانین بین‌المللی است؛ اسرائیل همچنین موظف است جلوی گسترش جنایت‌های نسل‌کشی اخیر در غزه را بگیرد.

وی گفت: اشغال اسرائیل هم از نظر ابزار و هم هدفش در چارچوب قانونی مقرر در حقوق بین‌الملل قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین، اشغال اسرائیل باید به‌طور کامل غیرقانونی تلقی شود.

برزیل: لاهه مجددا غیرقانونی بودن اشغالگری اسرائیل را اعلام کند

نماینده برزیل اظهار کرد: اشغال طولانی‌مدت، شهرک‌سازی و الحاق سرزمین‌های فلسطینی و اقدام‌های با هدف تغییر ترکیب جمعیتی و وضعیت سرزمین‌های فلسطینی از جمله قدس، ناقض قواعد مربوطه حقوق بین‌الملل است.

وی تاکید کرد که برزیل انتظار دارد دیوان مجددا تایید کند که اشغال اراضی فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی غیرقانونی است.

شیلی: رژیم صهیونیستی به تخلفات خود در قبال فلسطینی‌ها پایان دهد

نماینده شیلی به‌عنوان آخرین سخنران دومین روز جلسات استماع لاهه در پرونده اشغالگری رژیم صهیونیستی نیز گفت: مقام‌های بلندپایه اسرائیل به‌وضوح بیان می‌کنند که هیچ قصدی برای تضمین حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین ندارند.

وی تاکید کرد که رژیم صهیونیستی باید به تخلفات خود و نقض حقوق فلسطینی‌ها پایان دهد.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *