محتوای برنامه‌های هیئت‌ها بر اساس سنن الهی برنامه‌ریزی‌شده است/ استفاده از پتانسیل‌های هیئت‌های مذهبی در عرصه تبیین

15:09 - 08 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۷۰۱۸
محتوای برنامه‌های هیئت‌ها بر اساس سنن الهی برنامه‌ریزی‌شده است/ استفاده از پتانسیل‌های هیئت‌های مذهبی در عرصه تبیین
نشست خبری تشریح برنامه‌های هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های دینی برای گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجید باباخانی رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی به عنوان رئیس کمیته در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی صبح یکشنبه ۸ بهمن‌ماه در محل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

خبرگزاری میزان – در این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجید باباخانی رئیس کمیته هیئت مذهبی و تشکل‌های دینی ضمن بیان برنامه‌های ستاد مرکزی دهه فجر گفت: در دهه فجر انقلاب اسلامی امسال که با اعیاد ماه رجب و شعبان مقارن شده و همراه با آن در آستانه انتخابات قرار داریم، حساسیت دو چندانی وجود دارد. این مسئله انسجام اجتماعی بیشتری را در داخل کشور می‌طلبد‌. حضور تشکل‌های مردمی به ویژه هیئت‌های مذهبی جلوه متنوع‌تری به دهه فجر امسال خواهد داد. از نظر محتوا نیز آیات الهی قرآن کریم برای کمیته هیئت‌های مذهبی درنظر گرفته شده است. انقلاب اسلامی ایران براساس باورهای الهی و مذهبی تحقق پیدا کرد و کسی باور نمی‌کرد آن رژیم تا دندان مسلح از سوی مردم و با تکیه به سنت‌های الهی سرنگون شود‌.

وی ادامه داد: مجموعه هیئت‌های مذهبی که مجموعه‌های مردمی هستند از جمله ارکان تحقق انقلاب اسلامی زیر سایه رهبری امام خمینی(ره) بودند. برای دیده شدن دهه فجر با ماهیت اصلی آن نیازمند حضور پررنگ‌تر مردم در صحنه هستیم. کمیته هیئت‌های مذهبی دهه فجر امسال نیز برای حضور پررنگ مردم در صحنه تشکیل شده است.

بابا خانی دستاوردهای انقلاب اسلامی را در حوزه فرهنگی مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: قوی‌ترین سلاحی که هم در پیروزی انقلاب اسلامی و هم در پیروزی دفاع مقدس در خدمت مجموعه‌های مردمی کشور بوده است، تولید نغمات بوده است. در این زمینه امروز نیز تولیدات فراوانی انجام شده است که در مناسبت‌های مختلف در اختیار مردم قرار می‌گیرد. تأثیر نغمه و نوحه در جامعه بسیار ممتاز است و کارهای تولیدی برای دهه فجر نیز به زودی در اختیار جامعه قرار خواهد گرفت. در فضای محتوایی نیز سامانه‌ای در شبکه اجتماعی بیرق که مختص تشکل‌ها و هیئت‌هاست بارگذاری می‌شود تا هیئت‌ها و مداحان بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. معرفی چهره‌های انقلابی و دستاوردهای انقلاب از دیگر برنامه‌های هیئت‌های مذهبی است که از طریق برپایی اردوهای پیشرفت و ... انجام خواهد شد.

رئیس کمیته هیئت مذهبی و تشکل‌ها به آیات قرآن کریم اشاره و تاکید کرد: طبق آیات الهی چنانچه مردم به سنن الهی تمسک بجویند، دست الهی و ید قدرت خداوند با آن‌ها خواهد بود و برکات الهی بر آن‌ها نازل خواهد شد. مسئله تکیه بر سنن الهی در امر محتوای برنامه‌های امسال کمیته هیئت‌های مذهبی دهه فجر مدنظر قرار دارد. در رابطه با محتوای برنامه‌ها نیز، هم مجموعه‌های مردمی و هم کمیته هیئت‌های مذهبی به دنبال تولید محتوا در این زمینه هستند. همچنین جلسات توجیهی و جلسات همفکری برای مداحان و مبلغان در نظر گرفته شده تا برنامه‌های دهه فجر امسال با فضای مناسب و بهتر اجرا شود‌. تولید برنامه‌های نغمه‌ای در حوزه ستایشگری متناسب با نیاز روز جامعه نیز از دیگر برنامه‌های کمیته هیئت‌های مذهبی است که در دستور کار کمیته قرار دارد.

وی افزود: در تولید پوستر، عکس نوشت، محتوای تبلیغی، شعر و نغمات و... که هیئت‌های مذهبی به صورت محتوایی بدان می‌پردازند، سازمان هیئت‌ها به صورت جدی وارد شده است که در حوزه نغمات معمولا ۱۰ تا ۱۵ نغمه به صورت هم‌زمان در دستور کار سازمان هیئت‌ها قرار دارد ‌که تولیدات جدید این حوزه ویژه ایام دهه فجر بوده و نیمه بهمن‌ماه به سرانجام خواهد رسید.

باباخانی نقش موثر کمک‌های مردمی و قالب هیئت‌ها را مهم خواند و تصریح کرد: همگان می‌دانند هر جایی که کشور دچار بحران شده است، هیئت‌های مذهبی به خوبی وارد میدان شدند و به صورت مردمی به خدمت‌رسانی پرداخته‌اند‌. در حال حاضر موضوع جهاد تبیین به عنوان محوری‌ترین برنامه هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های مردمی در دستور کار قرار دارد. در برنامه‌های مردمی ‌که در ایام و مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی اجرا می‌شود، همواره سهم مردم نسبت به نهادهای مختلف ۱۰‌ برابر بوده است.

رئیس کمیته هیئت مذهبی و تشکل‌های دینی بیان کرد: هیئت‌های مذهبی برای احیای امر اهل‌بیت(ع) فعال ‌شده‌اند. به همین دلیل با توجه به دغدغه‌های روز مردم برنامه‌های خود را تنظیم می‌کنند، هم‌اکنون جهاد تبیین محوری‌ترین مطلبی است که در نظر گرفته شده است.

باباخانی تاکید کرد: دستاوردها انقلاب اسلامی را باید نشان داد و مطالبات را نیز از مسیر درست پیگیری کرد و این امر نکته‌ای است که همواره مد نظر هیئت‌های مذهبی محسوب می‌شود تا تلاش‌های رسانه‌های بیگانه برای ایجاد فضای ناامیدی در جامعه شکل نگیرد. هرجا دستگاه‌های دولتی وارد میدان شده‌اند و کار را به دست گرفتند، هیئت‌های مردمی کمرنگ‌تر شدند. امسال نیز ۵۰ درصد از هیئت‌های مستمر حضوری پررنگ در برگزار جشن‌های دهه فجر حضور خواهند داشت.  

وی اشاره‌ای به ظرفیت‌های هیئت‌های مذهبی داشت و افزود: هیئت‌های مذهبی ازآنجاکه پشتوانه مردمی را به همراه دارد، بنابراین اقدامات آنان مستحکم‌تر بوده زیرا مردم فعالانه است، هم‌اکنون حدود ۹۳هزار هیئت در کل کشور وجود دارد که نیمی از آن‌ها صرفاً در دهه محرم فعال هستند و تنها ۴۰هزار هیئت مستمر داریم که حضوری پررنگ در رویدادهای مهم کشور دارند، البته این آمار به جز روضه‌های خانگی محسوب می‌شود.

رئیس کمیته هیئت مذهبی و تشکل‌های دینی تاکید کرد: امروز هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های دینی به حل مسائل و مشکلات جامعه ورود پیدا کرده‌اند و در حوزه مسائل سیاسی و روشنگری نیز به عنوان کانون جهاد تبیین فعالیت می‌کنند. در ایام دهه فجر کار مشترکی با بنیاد شهید و به مناسبت تقارن ایام دهه فجر با مراسم چهلم شهدای کرمان اجرا می‌کنیم که از این ظرفیت نیز برای بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی و گرامیداشت شهدای کرمان استفاده خواهد شد. لایه‌های حضور اجتماعی هیئت‌های مذهبی متفاوت است. جریان هیئت که جریانی اصیل است، نباید به دسته‌بندی سیاسی تبدیل شود. البته وظیفه هیئت‌های مذهبی در بالا بردن مشارکت یکی از مسائل مهم‌ است که باید پیگیری شود.

 انتهای پیام/



انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *