پیامد‌های تشدید تنش در دریای سرخ؛ هدف غرب از مداخله نظامی علیه یمن چیست؟

10:57 - 22 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۲۰۰
پیامد‌های تشدید تنش در دریای سرخ؛ هدف غرب از مداخله نظامی علیه یمن چیست؟
کشورهای غربی از تشدید تنش‌ها در دریای سرخ اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند و در این چارچوب از تحمیل هرگونه هزینه‌ای به مردم منطقه ابایی ندارند.

خبرگزاری میزان – آمریکا و انگلیس با همراهی چند کشور دیگر صبح امروز جمعه، ۲۲ دی به بهانه آنچه اقدام‌های بی‌ثبات کننده یمن در دریای سرخ خوانده شد، به این کشور حمله کردند.

آمریکا یک روز پیش از این اقدام، با اعمال فشار بر اعضای شورای امنیت، توانسته بود یک قطعنامه علیه اقدام‌های یمن علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را تصویب کند؛ اقدامی که از آن با عنوان گامی جهت مشروع‌سازی اقدام‌های غیرقانونی بعدی علیه یمن توصیف شده و درباره آن هشدار داده شد.

گذشته از انفعال شورای امنیت در تصویب قطعنامه آتش‌بس در غزه پس از سه ماه جنگ در مقایسه با سرعت این سازوکار سازمان ملل در موضوع یمن، این کشور بار‌ها تاکید کرده بود که تا زمانی که جنایت رژیم صهیونیستی علیه غزه ادامه داشته باشد، اجازه عبور کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ را نمی‌دهد.

در دریای سرخ چه اتفاقی افتاده است؟

دریای سرخ، یکی از متراکم‌ترین کانال‌های کشتیرانی جهان، در جنوب کانال سوئز، مهم‌ترین آبراهی است که اروپا را به آسیا و شرق آفریقا متصل می‌کند و یمن در امتداد سواحل جنوب شرقی دریا واقع شده است، جایی که به خلیج عدن می‌رسد.

یمن در پی تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و انفعال جامعه بین‌المللی در قبال تداوم این بحران مرگ‌بار اعلام کرد که کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را هدف قرار می‌دهد.

واکنش آمریکا چگونه بوده است؟

در ۱۸ دسامبر (۲۸ آذر)، آمریکا به‌عنوان بازیگر خارجی با سابقه مداخلات فراوان در مسائل منطقه، با ادعای مقابله با آنچه مخاطرات پیش آمده برای آزادی کشتیرانی در دریای سرخ خواند، اقدام به ایجاد ائتلافی دریایی کرد که برخلاف ادعا‌های واشنگتن با استقبال مواجه نشد.

ناکامی آمریکا برای همگام کردن دیگر کشور‌ها با ائتلاف مذکور سبب شد تا این کشور موضوع را به شورای امنیت برده و با توجه به سابقه سیاسی‌کاری این نهاد سازمان ملل که وظیفه تامین صلح و امنیت جهانی را دارد، قطعنامه‌ای را علیه یمن تصویب کند.

واشنگتن در ادامه با همکاری پنج کشور متحد خود صبح روز جمعه ۲۲ دی یمن را هدف حمله نظامی قرار داد.

واکنش یمن به حمله نظامی آمریکا و انگلیس چه بود؟

یمن که پس از مقاومت در برابر ائتلافی که هشت سال جنگ را بر این فقیرترین کشور خاورمیانه تحمیل کرد، در واکنش به حمله نظامی اخیر آمریکا و انگلیس هشدار داد که این حملات بی‌پاسخ نخواهند ماند.

عبدالملک الحوثی در این باره گفت: ما مردم یمن جز کسانی نیستیم که از آمریکا بترسیم؛ هراسی از رویارویی مستقیم با آمریکا هم نداریم؛ به آمریکا هشدار می‌دهیم که منتظر پاسخی جدی و بزرگ‌تر باشد.

سابقه مداخلات نظامی غرب در دریای سرخ چیست؟

غرب از دهه‌های گذشته همواره سودای کنترل بر دریای سرخ را داشته است.

تلاش غرب در این چارچوب در دهه ۱۹۵۰ به جنگ علیه مصر در پی اعلام ملی شدن کانال سوئز منجر شد.

این حمله سبب مسدود شدن پنج ماهه آبراه سوئز و متعاقب آن به زانو درآمدن اقتصاد جهان شد.

غرب در سال‌های اخیر با در نظر داشتن این واقعیت که دریای سرخ دیگر حیاط خلوت آن نیست، تلاش دارد به بهانه‌های مختلف با ایجاد تنش در آن، مجددا کنترل اوضاع را در دست بگیرد.

وضعیت دریای سرخ به شکلی است که این منطقه عملا مانند چند منطقه استراتژیک دیگر از جمله دریای جنوبی چین، خلیج فارس و مدیترانه به یکی از شلوغ‌ترین دریا‌های جهان از نظر حضور نظامی غرب تبدیل شده است.

پیامد‌های حمله نظامی آمریکا به یمن چه خواهد بود؟

ناگفته پیدا است که اقدام نظامی اخیر آمریکا و انگلیس علیه یمن پیامد‌هایی را در منطقه خواهد داشت؛ این موضوعی است که کشور‌های منطقه پیش از این درباره آن هشدار داده بودند.

کشور‌های منطقه به‌ویژه کشور‌های حوزه خلیج فارس در هفته‌های اخیر و به موازات بالا گرفتن تنش‌ها در دریای سرخ به دلیل موضع‌گیری‌های مداخله‌جویانه بازیگران خارجی بار‌ها هشدار دادند که حملات علیه یمن می‌تواند منطقه را وارد بحرانی جدید کرده و سبب گسترش درگیری‌ها شود.

به زعم آن‌ها این اتفاق تنها چیزی است که منطقه به آن نیازی ندارد.

در عین حال، باید این نکته را در نظر داشت که تداوم وضعیت مخاطره‌آمیز در دریای سرخ می‌تواند بر توازن پیچیده پویایی قدرت منطقه‌ای، نگرانی‌های امنیتی بین‌المللی و بحران انسانی به‌ویژه در یمن تاثیر‌های سوئی داشته باشد.

تاریخ مداخلات کشور‌های غربی در منطقه غرب آسیا مملو از پیامد‌های ناخواسته به‌ویژه تشدید بحران‌های انسانی است.

تشدید تنش در دریای سرخ همچنین می‌تواند دومینیوی ضرر‌های اقتصادی غرب را تسریع کند.

در عین حال، به نظر می‌رسد آمریکا و متحدانش به‌عنوان ایجادکنندگان و حامیان گروه‌های تروریستی در منطقه مانند داعش، از سر بروردن مجدد آن‌ها از طریق دامن زدن به تنش‌ها در دریای سرخ سود می‌برند.

از این رو پیش‌بینی می‌شود که پیامد‌های حمله نظامی آمریکا و انگلیس به یمن گسترده بوده و نه تنها غرب آسیا بلکه جامعه بین‌المللی را تحت تاثیر قرار دهد.

به‌طور خلاصه می‌توان پیامد‌های تشدید تنش در دریای سرخ را در دو مورد ذکر کرد؛ پیامد‌های گسترده برای اقتصاد جهانی و تشدید خطر درگیری‌های نظامی در غرب آسیا.

راه حل بحران دریای سرخ چیست؟

تنش در دریای سرخ یکی از پیامد‌های تداوم جنگ رژیم صهیونیستی در غزه است و نشان می‌دهد در عصر جهانی شدن امکان کنترل درگیری‌های منطقه‌ای در چارچوب همان منطقه وجود ندارد.

تنش در دریای سرخ را باید در چارچوب یک تنش بین‌المللی و نه منطقه‌ای مشاهده کرد که راه‌حلی یک‌جانبه ندارد و حل‌وفصل آن نیازمند همکاری بین‌المللی است.

در حالی‌که، آتش‌بس در غزه به‌صورت طبیعی به آرام شدن تنش‌ها در دریای سرخ منجر می‌شود، تداوم اتخاذ رویکرد‌های مداخله‌جویانه از سوی آمریکا و متحدانش بدون تلاش برای پایان دادن به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه می‌تواند به بروز و تشدید تنش‌های دیگری نیز منجر شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *