ناامنی دریای سرخ برای کشتی‌های رژیم صهیونیستی؛ چگونه یمن معادلات را تغییر داد؟

13:04 - 16 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۳۱۹۳
ناامنی دریای سرخ برای کشتی‌های رژیم صهیونیستی؛ چگونه یمن معادلات را تغییر داد؟
کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در طول هفته‌های گذشته بار‌ها از سوی ارتش ملی یمن هدف قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری میزان - یمن و اقدامات ارتش ملی این کشور از زمان آغاز تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه همواره مورد توجه رسانه‌ها در سطح جهانی بوده است.

بازی شطرنج چه در هند، چین یا آسیای مرکزی، از ایران تا ترکستان ابداع شده باشد، یک بازی آسیایی است. در شطرنج همیشه زمانی فرا می‌رسد که یک مهره به‌ظاهر ساده می‌تواند کل صفحه شطرنج را تحت تاثیر قرار دهد؛ آن هم از طریق یک حرکت که تاثیر آن به‌سادگی قابل محاسبه نیست. 

آری، یک مهره ساده می‌تواند حرکت را تحمیل کند. در حال حاضر از نظر ژئوپلیتیکی این وضعیت دیده می‌شود.

کرادل در مقاله‌ای درباره تاثیر یمن بر معادله ژئوپولیتیکی منطقه، نوشت: آثار آبشاری یک حرکت واحد در صفحه شطرنج، یعنی اقدامات خیره‌کننده و با دقت یمن در دریای سرخ فراتر از کشتیرانی جهانی، بر زنجیره تامین و جنگ کریدور‌های اقتصادی تاثیر گذاشته است.

ارتش ملی یمن به صراحت اعلام کرده است که هر کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی یا به مقصد اراضی اشغالی توقیف شده و یا مورد حمله قرار خواهد گرفت.

در حالی که غرب در این رابطه تلاش می‌کند و خود را هدف ارتش یمن می‌داند، باقی جهان کاملا می‌دانند که همه حمل‌ونقل‌های غیر مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ آزاد است؛ نفتکش‌های روسیه و همچنین کشتی‌های چینی، ایرانی و کشور‌های بخش جنوبی جهان بدون مزاحمت در مسیر باب‌المندب و دریای سرخ به حرکت خود ادامه می‌دهند.

تنها نظام سلطه از این چالش آشفته است. نظام سلطه به این دلیل خشمگین است که کشتی‌های غربی که انرژی یا کالا را به اراضی اشغالی می‌رسانند، با ممانعت یمن مواجه می‌شوند و زنجیره تامین قطع شده و رژیم صهیونیستی در بحران عمیقی فرو رفته است.

هدف مشخص شده از سوی یمن اقتصاد رژیم صهیونیستی بوده که در حال حاضر به‌شدت آسیب دیده است. این آسیب ثابت می‌کند که اقدامات یمن از سیل تحریم‌ها نیز کارآمدتر است.

ارتش ملی یمن تا به امروز با موفقیت بیش از ۱۰ کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی را با استفاده از پهپاد و موشک هدف قرار داده و یک کشتی وابسته به رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ توقیف کرده است. 

تاخیرها، زمان‌های حمل‌ونقل و هزینه‌های بیمه برای حمل‌ونقل تجاری به‌شدت افزایش یافته و باعث ایجاد تورم در رخی نقاط جهان می‌شود. این موضوع به‌ویژه برای رژیم صهیونیستی نگران‌کننده است. این رژیم در حال حاضر با پیامد‌های اقتصادی طولانی‌ترین و مرگبارترین درگیری خود با مقاومت فلسطین در تاریخ مواجه است.

علاوه بر این، ارتش ملی یمن حملات موشکی و پهپادی متعددی را به شهر بندری ایلات در جنوب اراضی اشغالی انجام داده است. این حملات ترافیک کشتیرانی تجاری این بندر را ۸۵ درصد کاهش داده است.

اختلال تردد کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ به‌طور مستقیم یک عنصر کلیدی از استراتژی امنیت ملی ۲۰۲۲ کاخ سفید را تضعیف می‌کند؛ این استراتژی به صراحت بیان می‌کند که آمریکا به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد دریانوردی از طریق آبراه‌های خاورمیانه از جمله تنگه هرمز و باب‌المندب را به خطر بیندازد.

پنتاگون قصد دارد از کشتی‌های تجاری مورد حمایتش با استفاده از سامانه‌های دفاع موشکی بر روی ناو‌های آمریکا و متحدانش که در منطقه مستقر هستند، دفاع کند.

اما آمریکا که اکنون تنها مانده، ظرفیت نظامی لازم برای مقابله با حملات ارتش یمن را ندارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *