ناقوس مرگ در زندان‌های فرانسه؛ سه جسد طی هشت روز کشف شد

15:13 - 17 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۳۴۲۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ناقوس مرگ در زندان‌های فرانسه؛ سه جسد طی هشت روز کشف شد
مرگ‌ومیر زندانیان در زندان‌های فرانسه با نرخ بالا و به دلایلی مشابه رخ می‌دهند.

خبرگزاری میزان – کشف جسد یک زندانی دیگر در زندان شهر بزانسون فرانسه شمار زندانی‌های جان باخته طی هشت روز گذشته در این زندان را به سه نفر رساند.

مرگ این زندانی ۳۷ ساله بر اثر خودکشی در حالی رخ داد که چند روز پیش ۲ زندانی دیگر در این مرکز جان خود را از دست دادند.

زندانی مذکور در دسامبر ۲۰۲۳ به دلیل تهدید آتش نشان‌ها با چاقو در حالت مستی به ۱۰ ماه حبس محکوم شده بود و جنازه اش در ۵ ژانویه ۲۰۲۴ (۱۵ دی) در سلولش پیدا شد.

دفتر دادستانی بزانسون فرانسه با اشاره به آغاز روند تحقیقات درباره مرگ این زندانی، گفت: کالبدشکافی وی در روز‌های آینده انجام می‌شود.

مقام‌های زندان بزانسون نیز اعلام کردند که وی دچار مشکلات روانی و تحت نظر روانپزشک بود.

در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ (۹ دی) نیز جسد دو زندانی ۳۴ و ۳۶ ساله در سلول‌هایشان پیدا شد؛ یکی از آن‌ها بر اثر مصرف متداخل دارو و دیگری بر اثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده بودند.

یکی از مقام‌های زندان بزانسون فرانسه با اشاره به وجود بحران مواد مخدر در این زندان، گفت: زندان‌های فرانسه در برابر ورود مواد مخدر ایزوله نیستند و قاچاق مواد مخدر به این مراکز در جریان است؛ در زندان بزانسون برای ۱۵۰ زندانی سه نگهبان وجود دارد و همین موضوع مدیریت زندان را پیچیده کرده است.

وضعیت زندان‌ها در فرانسه یکی از مهم‌ترین دلایل انتقاد به این کشور در زمینه نقض حقوق بشر است؛ منتقدان دلایل متعددی برای انتقاد از سیستم زندان‌ها در فرانسه دارند.

موضوع زندان‌های فرانسه همچنین این کشور را با محکومیت‌های متعدد در نهاد‌های بین‌المللی کیفری مواجه کرده است.

فرانسه در سال ۲۰۲۰ به دلیل شکایت از شرایط بد حبس در زندان‌های این کشور در دادگاه اروپایی حقوق بشر محکوم شد؛ دادگاه اروپایی حقوق بشر در جولای ۲۰۲۳ در یک پرونده شکایت از ازدحام جمعیت در زندان‌های فرانسه، پاریس را محکوم کرد.

منتقدان سیستم زندان‌ها در فرانسه از این سیستم به عنوان کشتی در حال غرق شدن یاد می‌کنند، زیرا ازدحام جمعیت در ۶۰ هزار سلول زندانی در ۱۸۷ زندان این کشور به اوج رسیده و میزان تراکم در برخی از زندان‌ها از ۱۴۰ درصد عبور کرده است.

در عین حال، در زندان‌های فرانسه به‌طور متوسط هر ۲ یا سه روز یک مورد یا بیشتر مرگ وجود دارد؛ در حالی که به‌طور میانگین سالانه ۲۵۰ زندانی در زندان‌های فرانسه جان خود را از دست می‌دهند، بخش عمده‌ای از این مرگ‌ومیر‌ها در پی اقدام به خودکشی زندانیان فرانسوی رخ می‌دهند.

فرانسه یکی از کشور‌هایی است که بالاترین میزان خودکشی در زندان را در اروپا دارد و زندانیان در این کشور شش برابر بیشتر از جمعیت عمومی فرانسه دست به خودکشی می‌زنند.

در حالی که شورای اروپا مرتبا به فرانسه یادآوری می‌کند که پیشگیری از خودکشی یک موضوع بهداشت عمومی است، دولت‌های متوالی در فرانسه بر خودداری از انتقال صلاحیت این موضوع از اداره زندان‌ها به وزارت بهداشت پافشاری می‌کنند.

به گزارش «ouest-france و europe۱»،  در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲۵ مورد خودکشی در زندان‌های فرانسه ثبت شد؛ این رقم رکورد خودکشی در زندان‌های فرانسه را شکست.

تعداد خودکشی در زندان‌های فرانسه در سال ۲۰۲۱ معادل ۱۲۱ نفر، در سال ۲۰۲۰ معادل ۱۱۳ نفر و در سال ۲۰۱۹ معادل ۱۱۴ نفر بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *