تبیین بایدها و نبایدهای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم در استان البرز
خبرگزاری میزان - فرید نجفنیا معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز در نشست هماندیشی با مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان البرز که با حضور ۴۶ نفر از مدیران و کارکنان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان و به میزبانی دادگستری کل استان البرز برگزار شد گفت: این دفاتر با هدف توسعه قضایی و دسترسی آسان مردم به خدمات قضایی راهاندازی شده و انجام خدمات فراوانی مانند رسیدگی به دادخواستها، شکایات را سرعت بخشیده، زیرا تعداد زیادی از مؤلفههای اطاله دادرسی با سازوکارهای دفاتر مذکور، حذف شده است.
وی افزود: در برخی از موارد عدم تخصص و تسلط کافی کارکنان دفاتر خدمات قضایی به امور حقوقی و عدم اطلاعات کامل درباره عناوین مجرمانه و دعاوی، موجب ثبت پرونده با عنوان اشتباه و طی مسیر نادرست میشود که این موضوع، در اطاله دادرسی و همچنین افزایش تعداد پروندههای قضایی سهم قابل توجهی دارد.
دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان البرز افزود: برخی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی میتوانند زمینه ساز تولید پروندههای واهی و بیاساس باشند و عدم توجه و دقت در این زمینه، ممکن است منجر به تحمیل هزینههای اضافه به شهروندان، عصبانیت، خشم، بیاعتمادی مردم به دستگاه قضایی، ایجاد تنش بین ارباب رجوع و کارمندان، شلوغی مراجع قضایی شود.
این مقام مسئول در ادامه با بیان پیشنهاداتی به منظور پیشگیری از وقوع جرایم و مدیریت پروندهها در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بیان کرد: ارائه مشاورههای حقوقی رایگان در این دفاتر، نظارت مدیران دفاتر بر عملکرد کارکنان، پرهیز از ثبت عناوین اتهامی متعدد و واهی درباره یک پرونده و ارائه محصولات اطلاعرسانی، آگاهیبخشی و پیشگیرانه در دفاتر مذکور، میتواند تأثیر قابل ملاحظهای در این زمینه داشته باشد.
انتهای پیام/